Ulasan Egretia: Enjin & Platform Blockchain HTML5 Pertama

Egretia (EGT) bukan projek blockchain baru, sudah hampir 2 tahun. Ini bukan token baru, ICO diadakan pada bulan Mei 2018.

Tetapi ia telah menarik perhatian banyak pedagang baru-baru ini kerana ia melonjak ke 50 teratas dalam kedudukan CMC. Ini berada di belakang kenaikan harga yang menyaksikan ia turun dari bawah $ 0.0001 pada bulan April 2019 ke paras tertinggi di atas $ 0.08 pada bulan Julai 2019.

Jadi, apa itu Egretia dan adakah ini dapat bertahan lama?

Dalam tinjauan Egretia ini, saya akan memberikan semua yang anda tahu dan cuba menjawabnya. Sebelum kita dapat melakukannya, saya perlu memberikan sedikit latar belakang pada HTML5.

Gambaran keseluruhan HTML5

Mereka yang kenal dengan web tahu mengenai HTML5, bahasa berstruktur yang digunakan untuk mempersembahkan kandungan di World Wide Web. Sudah ada sejak beberapa lama, dengan pengembangan awal sejak 2004, tetapi memerlukan beberapa waktu untuk terus berjalan.

Firefox adalah syarikat besar pertama yang menambahkan sokongan HTML pada tahun 2008, dengan yang lain seperti YouTube, Twitter, LinkedIn, Flickr dan lain-lain menambah sokongan HTML5 pada tahun-tahun berikutnya. Tetapi semuanya mendapati bahawa mengembangkan aplikasi HTML5 adalah sukar dan mahal, dan standard HTML5 jatuh di tepi jalan.

Sejarah HTML5

Sejarah HTML5. Imej melalui Slideplayer.

Munculnya telefon pintar dan aplikasi pesanan segera mengubahnya, dan HTML5 kini digunakan secara meluas di pasaran permainan. Dianggarkan bahawa aplikasi permainan HTML5 menjangkau sekitar 4 bilion pengguna melalui pelbagai aplikasi pesanan.

Namun masih ada masalah dengan HTML5 digunakan dalam aplikasi permainan. Isu-isu ini diketengahkan seperti berikut:

  • Kerana tidak ada platform pembayaran global untuk permainan HTML5 ini pengguna menanggung risiko tambahan ketika menggunakan pembayaran dengan kartu kredit.
  • Pengguna tidak memiliki hak milik sebenar aset dalam permainan digital yang disimpan di pelayan syarikat.
  • Tidak ada alternatif yang lebih baik untuk menyimpan aset dalam permainan digital.
  • Mengewangkan trafik permainan dengan berkesan sukar bagi pembangun permainan.
  • Melindungi hak intelektual untuk produk HTML5 adalah sukar.

Semua ini menambah kurangnya insentif bagi pembangun untuk membuat permainan berkualiti tinggi. Di sinilah Egretia masuk …

Apa itu Egretia?

Egretia diciptakan untuk menyelesaikan masalah ini dengan mengembangkan mesin permainan HTML5 berdasarkan teknologi blockchain. Teknologi yang dikembangkan oleh Egretia sudah mencapai lebih dari 1 bilion terminal mudah alih dan disokong oleh 200,000 pemaju.

Anda mungkin tertanya-tanya bagaimana ini mungkin untuk projek baru ini. Ia berlaku kerana Egretia bekerjasama dengan Egret Technology, sebuah syarikat yang telah menghabiskan empat tahun untuk menyempurnakan aliran kerja HTML5.

Gambaran Keseluruhan Egretia

Tinjauan Egretia. Imej melalui Laman Web Egretia.

Aliran kerja itu kini merangkumi 14 produk dan menjangkau lebih daripada 200,000 pemaju. Dan kandungan yang dikuasakan oleh aliran kerja telah diedarkan ke lebih dari 1 bilion terminal mudah alih.

Egretia telah mengambil aliran kerja terbukti yang dikembangkan oleh Egret dan meletakkannya ke lapisan antara muka blockchain. Ini memberikan permainan dan pembangun HTML5 akses ke rangkaian pengembangan blockchain yang lengkap. Dan ia bukan sahaja menyokong blockchain Egretia tetapi dapat diperluas pada masa akan datang untuk memasukkan Ethereum dan rantai awam lain.

Egretia sedang membangun ekosistem lengkap yang mempunyai penyelesaian blockchain yang merangkumi pembangun, penyedia kandungan, pemain serta pengiklan dan saluran penyampaian.

Platform dan Ciri Egretia

Platform Egretia mempunyai rancangan untuk memasukkan komponen berikut, yang semuanya membantu menyelesaikan masalah yang telah diketengahkan di atas. Komponen platform utama yang dirancang sekarang adalah seperti berikut:

  • Pertukaran Aset Digital – Platform ini akan membolehkan pemain membuat permainan mereka sendiri yang dapat menukar aset digital dengan permainan lain. Ia dirancang untuk dilancarkan pada suku ketiga 2019.
  • Mengiklankan – Platform iklan akan membolehkan kontrak pintar dan pembayaran elektronik di mana sesiapa sahaja dapat membeli ruang iklan pada permainan berasaskan blockchain.
  • Platform Permainan – Di sinilah pemain akan mengakses dan bermain permainan berasaskan blockchain. Ia akan menggunakan mekanisme konsensus Proof-of-Game untuk menghasilkan ganjaran bagi pemain. Ia dirancang untuk pelepasan suku kedua 2019, dan testnet tersebut disiarkan pada 4 Jun 2019.
  • Nursery Egretia – Ini akan menjadi kawasan inkubasi yang akan menyokong pembentukan pasukan yang memungkinkan untuk menjembatani antara pemaju dan pemain.
  • Platform Penyimpanan – Pembangun dapat menyimpan semua objek dan data permainan tepat di blockchain Egretia menggunakan platform penyimpanan.
  • Platform Pembangunan Permainan – Di sinilah pembangun akan membuat permainan HTML5. Termasuk Egretia Engine, Egretia Server, dan Egretia SmartIDE.

Egretia bermula di blockchain Ethereum tetapi baru-baru ini beralih ke testnet sendiri. Ia merancang untuk melancarkan mainnet pada suku kedua tahun 2020. Blockchain kemudiannya akan mempunyai token asli dan ciri-ciri berikut:

  • Mekanisme konsensus Proof-of-Stake (DPoS) yang didelegasikan, serupa dengan EOS.
  • Kelajuan awal 2,000 transaksi sesaat. Pasukan pengembangan mendakwa ini dapat ditingkatkan sesuai keperluan melalui mekanisme DPoS.
  • Fleksibiliti yang terdapat di dalam blockchain, memungkinkan perubahan mudah pada masa pembuatan blok, ukuran blok, dan bayaran transaksi. Semua akan diputuskan dengan mengundi di antara node.
  • Sesuai dengan tujuan fleksibiliti, toolkit pengembangan yang digunakan oleh Egretia akan menyokong banyak bahasa pengaturcaraan yang berbeza.

Pasukan Egretia

Pasukan pengembangan teras Egretia dibina di sekitar dua pengasas Egretia, pengasas Egret, dan dua anggota tambahan.

Ketua pasukan Egretia adalah CEO dan pengasas Peter Huang. Sebelum mendirikan Egretia, dia juga merupakan pengasas bersama di Egret, dan peralihan ke blockchain adalah sesuatu yang wajar baginya. Pernah menjadi pengurus teknikal di Adobe Systems, dia mempunyai pengalaman lebih dari 18 tahun dalam pembangunan permainan dan projek internet.

Pengasas bersama Egretia adalah Dirk Meyer, dan sementara dia adalah sebahagian daripada pasukan Egretia Blockchain, nampaknya dia bekerja sepenuh masa dalam projek itu kerana profil LinkedInnya menunjukkan dia sebagai ahli pasukan, dan juga menunjukkan kepadanya bekerja sebagai Pengurus Program Sr, Creative Cloud, Digital Media di Adobe Systems.

Pasukan Egretia

Beberapa Ahli Pasukan Egretia. Dari Kiri: Peter Huang, Dirk Meyer, Edwin Chen

Anggota lain dari pasukan Egretia Blockchain sebagai peneraju penyelidikan dan pembangunan adalah Edwin Chen. Dia juga merupakan pengasas dan CEO Egret, yang memberikan hubungan rapat dengan projek Egretia.

Sebilangan besar kerja teknikal sedang dilakukan oleh Yin Ma, yang sebelumnya bekerja untuk Qualcomm dan merupakan pakar penyusun dan rantai alat yang berpengalaman lebih dari 20 tahun dalam pembangunan penyusun.

Ahli teras terakhir pasukan Egretia Blockchain ialah Ross Przybylski, yang juga pengasas D20Studios dan bekas pengeluar di Electronic Arts. Dia membawa lebih dari 15 tahun pengalaman pengembangan perisian ke projek ini, bersama dengan lebih dari 10 tahun pengalaman pengembangan permainan.

Komuniti Egretia

Seperti yang anda jangkakan dari projek yang tidak diketahui Egretia tidak mempunyai media sosial yang besar. Mereka telah melihat mereka Akaun Twitter menarik perhatian besar sejak dua bulan lalu sebagai tindak balas terhadap lonjakan besar nilai EGT.

Kini terdapat kira-kira 41,300 pengikut Twitter. Akaun Facebook juga nampaknya telah berkembang pesat dalam beberapa bulan kebelakangan dan sekarang hanya mempunyai kurang dari 3,600 pengikut halaman mereka.

Akaun lain tidak menunjukkan pertumbuhan pesat dan tetap kecil. Sub-Reddit Egretia mempunyai kurang daripada 1,000 pembaca dan aktiviti yang sangat sedikit, terutama sebelum bulan Jun 2019. The Saluran Telegram hanya 1,893 ahli, yang cukup rendah di ruang blockchain.

Token EGT

Token EGT inilah yang menjadikan projek Egretia menjadi terang baru-baru ini kerana ia telah meningkat 20,000% + sejak awal tahun ini, menjadikannya kedudukan ke-32 berdasarkan cap pasaran dan menjadikannya keuntungan terbaik tahun 2019 sejauh ini.

Langkah yang lebih tinggi bermula pada akhir Mei dan telah dipercepat pada bulan Jun hingga awal Julai. Lompatan ini hampir pasti sebagai tindak balas kepada pelancaran testnet untuk projek itu, tetapi memandangkan peringkat awal pembangunan, nampaknya sangat berlebihan.

Ada yang mencadangkan bahawa ini adalah pam khas duit syiling yang tidak bernilai, tetapi sekiranya demikian, kita semestinya melihat harga meningkat tidak lebih dari satu atau dua minggu, disusuli dengan penurunan harga semula.

Prestasi Harga EGT

Prestasi Harga EGT. Imej melalui CoinMarketCap

Itu belum berlaku dengan EGT, yang berada pada tahap tinggi $ 0,095559 yang ditetapkan pada 10 Julai 2019, tetapi tetap berada di atas tahap $ 0,07 pada 24 Julai. Dan kemunduran itu telah datang kerana pasaran cryptocurrency secara keseluruhan telah mula menunjukkan kelemahan.

Token EGT adalah token ERC-20, tetapi token asli akan dilancarkan ketika pasukan melancarkan mainnet pada tahun 2020. Token tersebut dilancarkan melalui ICO pada bulan Mei 2018, dan ia diterima dengan baik, dengan peningkatan pasukan $ 23,650,000 dalam masa kurang dari 24 jam.

Pada masa itu token EGT ditawarkan dengan harga $ 0,00858 setiap satu, yang bermaksud mereka yang membeli semasa ICO telah melihat pulangan lebih dari 800% dari harga ICO. Namun, pada hakikatnya, pulangannya jauh lebih besar dari segi ETH. Token yang dibeli dengan ETH telah meningkat lebih dari 24,000% dari segi ETH sejak ICO.

Membeli & Menyimpan EGT

Mereka yang merasa masih ada token EGT yang boleh membelinya dari beberapa bursa.

Jumlah terbesar adalah pada platform OKEx, diikuti oleh CoinTiger. Terdapat juga jumlah dagangan yang semakin meningkat dari Huobi Global, di mana token EGT baru sahaja disenaraikan pada 10 Julai. Ironinya itu juga tarikh tertinggi sepanjang masa untuk token.

Sesuatu yang cukup mengejutkan saya ialah jumlah token yang banyak terutamanya pada OKEx. Jumlah ini lebih banyak daripada yang saya lihat walaupun dengan beberapa token yang paling terkenal. Jadi, ini menunjukkan tahap kecairan yang kuat untuk pesanan blok besar.

Huobi EGT

Daftar di Huobi dan Beli Token EGT

Terdapat risiko di sini dan itulah risiko pertukaran utama. Jumlah pada OKEx adalah 80% daripada jumlah keseluruhan untuk EGT. Ini bermaksud bahawa kecairan boleh turun secara mendadak sekiranya berlaku sebarang masalah di OKEx.

Sekarang, setelah anda mempunyai Token EGT, anda akan mahu mengeluarkannya dari bursa dan menyimpannya dalam dompet luar talian. Kita semua menyedari risiko yang timbul dari peretasan pertukaran terpusat.

Kerana EGT adalah token ERC-20 ia boleh disimpan di mana-mana dompet yang serasi dengan ERC-20. Selain itu, pasukan telah mengerjakan dompet mereka sendiri, yang dijadualkan pada suku pertama 2019, tetapi telah ditangguhkan.

Pembangunan Egretia & Peta Jalan

Kadang-kadang agak sukar untuk menentukan dengan tepat berapa banyak kerja yang dilakukan pada sesuatu projek. Sering kali bahawa satu pasukan akan melebih-lebihkan kemajuan projek.

Namun bagi saya, salah satu cara paling konkrit untuk menentukan kemajuan adalah aktiviti di repositori kod awam mereka. Oleh itu, saya memutuskan untuk masuk Egretia’s GitHub dan lihat kod mereka. Berikut adalah kod komit dari tiga repositori tersemat mereka.

Egretia GitHub

Code Commits untuk memilih repositori selama 12 bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat dari atas, ini adalah beberapa repositori yang cukup tandus. Mereka hanya melakukan sebilangan komit melalui repositori ini pada hari yang sama tahun lalu. Walaupun ada 7 repo lagi, semuanya sama kering.

Jelas, ini bukan petanda terbaik dari projek terutamanya yang sepatutnya mengembangkan mesin blockchain sumber terbuka.

Sudah tentu, kemungkinan besar pasukan itu mengembangkan protokol mereka di luar talian atau bekerja di repositori swasta. Namun, masih bermanfaat sekiranya mereka dapat berkongsi kemajuan langsung projek ini dengan komuniti mereka.

Walaupun begitu, mereka nampaknya mempunyai beberapa kemas kini penting yang dirancang sekurang-kurangnya kerana berkaitan dengan Peta Jalan rasmi mereka. Berikut adalah apa yang telah mereka buat untuk sisa tahun 2019 dan 2020:

  • 2019 S2: Pelepasan platform permainan blockchain
  • 2019 S3: Keluaran Dagangan Barang Maya
  • 2019 S4: Platform Iklan
  • 2020 S1: Calon Pembebasan Rantai Umum
  • 2020 S2: Rilis 1.0 Egretia Public Chain

Memandangkan kita tidak dapat melihat kemajuan langsung di repositori projek, kita harus bergantung pada kemas kini pengembangan yang mungkin mereka siarkan di blog rasmi.

Kesimpulannya

Sejujurnya, keuntungan besar yang diperoleh dari projek ini yang sebelumnya tidak diketahui nampaknya disyaki. Walaupun permainan blockchain hampir pasti akan menjadi sektor yang sangat menguntungkan pada masa akan datang, platform Egretia bukan sahaja belum diuji, tetapi juga belum dikembangkan. Walaupun itu menunjukkan janji, itu tidak cukup untuk membenarkan kenaikan 20,000%. Ringkasnya, saya fikir token akan kembali ke bumi.

Kejayaan projek ini bergantung pada seberapa cepat mereka dapat mengembangkan dan melancarkan integrasi blockchain HTML5 mereka. Permainan mudah alih adalah industri yang besar, dan telah diperkirakan bahawa permainan HTML5 akan mencapai pendapatan $ 100 miliar dalam dekad yang akan datang.

Dengan kerjasama dengan Egret Technology dan komuniti mereka yang terdiri daripada lebih 200,000 pemaju, Egretia berada dalam kedudukan yang baik untuk berjaya. Mereka seharusnya dapat memanfaatkan perkongsian yang juga dinikmati Egret dengan Tencent, Xiaomi dan Microsoft dan penguasaan 75% ke atas pasar permainan HTML5 Cina.

Pelancaran testnet adalah satu lagi positif, tetapi beberapa titik pemeriksaan di peta jalan ditangguhkan, dan itu tidak pernah baik. Diharapkan bahawa penundaan ini tidak akan menjadi tren, kerana ini dapat menjadikan projek ini cukup mundur untuk memungkinkan persaingan mengejar ketinggalan dan mengatasi petunjuk yang telah dibangun oleh Egretia.

Secara keseluruhan Egretia mempunyai cadangan yang sangat baik, kini terserah kepada mereka untuk menunaikan janji.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me