Ulasan Elrond: The Sharding Blockchain Berfokus pada Penskalaan

Elrond adalah projek yang mendapat perhatian sejak kebelakangan ini. Seperti banyak projek lain sebelum mereka, projek ini difokuskan pada skalabiliti. Apabila saya memberikan sedikit perhatian, saya bermaksud lebih daripada 5,000% peningkatan nilai cryptocurrency ERDnya dalam masa kurang dari 4 bulan! Itu berlaku pada awal 2020, antara pertengahan Mac dan pelancaran mainnet Elrond pada Julai 2020.

Walau bagaimanapun pada bulan September 2020, cryptocurrency ERD mengalami perubahan ketika ia beralih ke eGLD baru, atau eGold, cryptocurrency. Selain menjadi cryptocurrency asli dari blok rantai Elrond (semua token ERC-20 dan BEP-2 ditukar) ia juga menyaksikan redenominasi 1.000 ERD kepada 1 eGLD, yang sejajar dengan model ekonomi yang berubah yang melihat jumlahnya penawaran penurunan cryptocurrency dari 20 bilion untuk ERD kepada 20 juta untuk eGLD.

Anda boleh membaca lebih lanjut menjelang akhir artikel ini, apabila kita merangkumi token ERD dan eGLD dan tokenomik projek Elrond.

Kami akan perhatikan di sini walaupun token eGLD juga telah meningkat sekitar 300% dalam 5 bulan sejak ia dikeluarkan.

Peningkatan skala dan throughput mungkin merupakan salah satu kebimbangan yang paling mendesak yang dihadapi oleh beberapa blok block terbesar hari ini. Kita semua telah menyaksikan blockchain bloat dan kekecewaan yang tidak dapat dielakkan yang datang dengan hasil yang rendah dan transaksi yang perlahan.

Namun, dengan begitu banyak penyelesaian yang bersaing, adakah Elrond layak? Bolehkah kita membenarkan kenaikan besar harganya yang datang sebagai tindak balas kepada pelancaran mainnet rasmi blockchain Elrond? Memandangkan setelah jangka masa pengambilan untung yang singkat, ia kembali naik tinggi, ia seolah-olah dibenarkan kepada pelabur Elrond.

Dalam tinjauan Elrond ini, saya akan memberikan semua yang anda perlu ketahui mengenai projek tersebut. Saya juga akan melihat prospek jangka panjang untuk token eGLD.

Apa itu Elrond?

The Rangkaian Elrond adalah blockchain awam yang dibuat untuk memberikan skalabiliti, interoperabilitas, dan throughput yang tinggi. Tujuannya adalah untuk mewujudkan rangkaian yang terdesentralisasi yang dapat memberikan prestasi yang sama atau lebih baik jika dibandingkan dengan jaringan terpusat, sementara juga memberikan privasi yang lebih besar kepada pengguna.

Elrond Berbanding

Rangkaian Erond dalam Perbandingan. Imej melalui Elrond.

Rangkaian Elrond merancang untuk mencapai tujuan ini melalui teknologi uniknya Adaptive State Sharding, dan dengan menggunakan mekanisme konsensus Secure Proof of Stake (SPoS).

Senibina Elrond

Rangkaian Elrond mempunyai beberapa bahagian penting yang membentuk kerangka blockchain.

Nod dan Pengguna: Ini adalah dua bahagian utama yang memastikan rangkaian berjalan. Pengguna menggunakan transaksi di rangkaian, baik sebagai pemindahan nilai atau sebagai pelaksanaan kontrak pintar. Node adalah peranti di rangkaian yang memproses transaksi ini dengan cara aktif dan pasif.

Pengesah: Ini adalah jenis simpul khas yang menyediakan penjanaan blok dan pembinaan konsensus sebagai ganjaran. Pengesah diminta untuk mempertaruhkan token untuk menjadi layak dan kemudian dicalonkan oleh pihak berkepentingan lain. Jenis simpul khas lain termasuk pemerhati dan nelayan, yang akan kita terangkan kemudian.

Serpihan: Shard adalah partisi yang lebih kecil dari rangkaian Elrond dan digunakan untuk penskalaan: setiap shard bertanggung jawab untuk bahagian negara (akaun, kontrak pintar, blockchain) dan pemrosesan transaksi, sehingga setiap pecahan hanya dapat memproses sebagian kecil transaksi selari dengan pecahan lain.

Metachain: Metachain adalah blockchain yang berjalan di shard khas, di mana tanggungjawab utamanya bukan memproses transaksi, tetapi membuat notaris dan menyelesaikan header blok shard yang diproses, memfasilitasi komunikasi antara pecahan, menyimpan dan mengekalkan daftar validator, memicu zaman baru, memproses cabaran nelayan, memberi ganjaran dan pemotongan.

Token eGLD: Token eGLD adalah yang memberi kekuatan kepada rangkaian, bertindak sebagai pintu masuk untuk jaringan, dan menyediakan cara untuk membayar transaksi, penyebaran dApp, penyimpanan, pelaksanaan kontrak pintar dan penghargaan kepada pengesah. Bayaran transaksi dibahagi antara pengesah dan Dana Komuniti Elrond.

Teknologi Perlindungan Negara Adaptif

Sharding keadaan adaptif adalah cara unik untuk menggunakan teknologi sharding, dan walaupun sudah lama menjadi teknik pengoptimuman pangkalan data, baru-baru ini diperkenalkan ke aplikasi blockchain.

Elrond Sharding

Struktur Pokok Pelindung & Redundansi Shard di seluruh Epochs. Imej melalui Kertas putih.

Elrond menggunakan pelindung keadaan adaptif untuk mencapai sejumlah tujuan utama:

  • Rangkaian akan dapat mengekalkan skalabilitas tanpa mempengaruhi ketersediaan rangkaian. Ini bermaksud bahawa tidak kira berapa banyak pecahan yang terdapat di dalam rangkaian, ia tidak akan mempengaruhi kemas kini keadaan atau waktu operasi rangkaian.
  • Menentukan tujuan urus niaga mudah dikira dan deterministik berkat penyelesaian penembusan, yang membawa kepada pengesanan dan penghantaran segera.
  • Kesesuaian rangkaian bermaksud pelindung tetap seimbang sepanjang masa.
  • Penyelesaian penolakan negara yang digunakan oleh Elrond bermaksud perubahan permintaan ditangani tanpa memberi kesan pada keselamatan rangkaian.

Rangkaian Elrond membahagikan garis masa blockchainnya menjadi zaman dan pusingan. Walaupun mungkin untuk mengubah zaman dengan memodifikasi seni bina sistem, sebahagian besarnya, zaman mempunyai jangka masa tetap.

Pada akhir zaman, pecahan dipangkas dan disusun semula di seluruh rangkaian. Putaran juga mempunyai jangka masa yang tetap. Ketika setiap pusingan baru bermula, kumpulan konsensus baru dipilih secara rawak untuk melakukan satu blok.

Konsensus Bukti Kepentingan yang Aman (SPoS)

Mekanisme konsensus SPoS yang digunakan oleh Elrond dikembangkan untuk memperbaiki penyelesaian Proof of Stake yang ada. Ini mengurangkan kependaman dalam rangkaian dan membolehkan sebarang simpul dalam pecahan menentukan anggota mana yang akan menjadi sebahagian daripada kumpulan konsensus pada awal setiap pusingan.

Pengacakan diberikan melalui tandatangan gabungan dari blok terakhir. Pasukan Elrond menganggarkan ini mengurangkan masa yang diperlukan untuk memilih kumpulan konsensus ke bawah 100ms.

Elrond Bukti Keselamatan

Perwakilan Grafik Elrond Sharding. Imej melalui Dokumen Elrond.

Terdapat juga faktor pemberat yang diperkenalkan yang berfungsi untuk mempromosikan meritokrasi di antara nod sambil juga mempertimbangkan kepentingan. Dan Elrond memperkenalkan skema multi-tandatangan Bellare dan Neven yang dirancang untuk mengurangkan bilangan pusingan komunikasi yang diperlukan dalam algoritma penandatanganan.

Sebagai versi Proof of Stake yang lebih canggih, ia bertujuan untuk memastikan pengedaran pecahan adalah adil, dan ini adalah kompromi antara peningkatan tenaga dan tuntutan komputasi dan keselamatan.

Peranan Rangkaian Elrond

Pengesah: Pengesah adalah simpul di rangkaian Elrond yang memproses transaksi dan mengamankan rangkaian dengan berpartisipasi dalam mekanisme konsensus, sambil memperoleh ganjaran dari protokol dan yuran transaksi. Untuk menjadi sebahagian daripada rangkaian Elrond, pengesah perlu memberikan jaminan dalam bentuk token EGLD, yang dipertaruhkan untuk menyelaraskan insentif antara pengesah dan tujuan rangkaian. Validator akan kalah, kepentingan mereka jika mereka berkomplot untuk mengganggu jaringan.

Pemerhati: Pemerhati adalah anggota rangkaian pasif yang boleh bertindak sebagai pembacaan & antara muka geganti. Mereka boleh menjadi Penuh, menyimpan seluruh sejarah blockchain, atau Light, hanya menyimpan 2 era sejarah blockchain. Pemerhati tidak diharuskan mempertaruhkan token EGLD untuk menyertai rangkaian dan tidak dihargai kerana penyertaan mereka.

Nelayan: Node yang mengesahkan kesahan blok setelah mereka dicadangkan. Mereka mencabar blok yang tidak sah disebabkan oleh kesukaran pelaku jahat dan diberi penghargaan atas layanan mereka. Peranan Nelayan dapat dipenuhi oleh pengesah yang bukan merupakan bagian dari putaran konsensus semasa atau oleh pemerhati.

Prestasi Rangkaian Elrond

Elrond melancarkan mainnetnya pada 30 Julai 2020. Pembangunnya ingin membuat blockchain yang menjadi teras ekonomi digital global, tanpa sempadan dan dapat diakses sepenuhnya.

Ini dapat dicapai dengan menjadikan Elrond platform yang menggunakan protokol pemindahan nilai yang dapat diskalakan bersama dengan penggunaan aplikasi desentralisasi yang mudah (dApps). DApp pertama yang disebut Maiar dilancarkan bersamaan dengan pelancaran mainnet. DApp mudah alih Maiar, yang merupakan dompet dan fiat on-tanjakan, memiliki sejumlah fitur yang sesuai dengan tujuan Elrond yang lebih luas.

Salah satu ciri utama yang ditawarkan oleh Elrond adalah prestasi transaksi segera dan penskalaan linear yang akan membolehkan rangkaian berkembang. Laman web Elrond mendakwa rangkaian dapat memproses 250,000 transaksi sesaat, dan Elrond’s Adaptive State Sharding membolehkan hingga 260,000 TPS mengikut hasil testnet terbaru mereka.

Platform ini juga mempunyai keperluan penyimpanan yang berkurang dan penskalaan linear yang lebih baik kerana lebih banyak nod bergabung dalam rangkaian. Kombinasi penskalaan linear dan pemprosesan selari adalah kunci yang akan membolehkan Elrond melampaui arus penyelesaian terpusat semasa.

Kerentanan Rantaian Merentas

Sebagai tambahan kepada desentralisasi yang cekap, Elrond juga berusaha untuk menyediakan interoperabiliti rentas rantai. Pasukan ini ingin memberikan desentralisasi sepenuhnya dengan harapan dapat meminimumkan kemungkinan pelaku buruk memanfaatkan satu titik kegagalan.

Pasukan ini juga berharap dapat menghilangkan pertukaran sebagai titik utama interoperabilitas antara blockchain. Rangkaian Elrond mempunyai rancangan untuk membenarkan komunikasi penuh antara pelbagai perkhidmatan luaran, bermula dengan pelaksanaan Mesin Maya Elrond (EVM).

Mesin Maya Elrond

Komponen Maharaja Maya Elrond

Mesin maya ini akan menyokong kontrak pintar yang ditulis dalam Solidity, yang membolehkan pengguna membuat transaksi selamat antara Elrond, Ethereum dan token ERC-20 lain tanpa menggunakan pertukaran. Elrond VM juga akan menampilkan mekanisme penyesuai yang membolehkan komunikasi dengan rantai lain yang merangkumi penyesuai untuk bekerja dengan Elrond.

The Maiar dApp

Salah satu tujuan utama Elrond adalah untuk mengembangkan ekosistem dApp dan itu bergegas ketika pasukan melancarkan dApp pertama, yang disebut Maiar, sempena pelancaran mainnet.

Benjamin Mincu, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Elrond, telah menyebut aplikasi mudah alih Maiar sebagai “pintu masuk ke bank-bank”, dengan menyatakan bahawa “Sebilangan besar penduduk dunia tidak memiliki bank, tanpa akses ke infrastruktur kewangan yang ada, dan oleh itu peluang mereka untuk turut serta penciptaan kekayaan sangat terhad ”

Maiar adalah penyemak imbas yang sangat pantas dan berfokus pada privasi pertama dan paling utama, tetapi ia juga akan mempunyai pelbagai ciri berguna. Ini termasuk kemampuan menyimpan, mempertaruhkan, menghantar, dan menerima duit syiling eGLD. Pengguna juga dapat membeli token eGLD terus dari dompet menggunakan lebih daripada 150 mata wang fiat yang berbeza.

Elrond Maiar

Aplikasi Elrond Maiar di Apple iTunes Store

Maiar telah diterima secara positif sejak awal, dengan penilaian bintang 4,4 di Kedai Google Play, dan penarafan 5 bintang di Kedai Aplikasi Apple. Tidak seperti banyak dApps baru Maiar dikembangkan sepenuhnya semasa pelancaran, dengan sedikit bug. Ini memiliki antarmuka yang bersih dan mudah dimengerti yang dimaksudkan untuk membuat penggunaan oleh pengguna baru tanpa tekanan mungkin.

Elrond belum mengeluarkan peta jalan untuk ciri-ciri Maiar baru, tetapi kami yakin ia akan merangkumi sambungan ke kedai dApp dan pautan ke aplikasi DeFi yang akan datang

Pasukan Elrond

Elrond bernasib baik kerana mempunyai pasukan yang menampilkan profesional dengan latar belakang teknikal dan keusahawanan.

Ketua Pegawai Eksekutif projek tersebut adalah Benjamin Mincu, yang memulakan pengalaman blockchain sebagai sebahagian daripada pasukan teras NEM selama 1.5 tahun. Dia memimpin usaha pemasaran, perniagaan dan pembangunan masyarakat untuk mengubah NEM menjadi produk blockchain global.

CIO di Elrond adalah Lucian Mincu, seorang jurutera dengan pengalaman 8 tahun merancang penyelesaian infrastruktur dan rangkaian yang kompleks untuk pelanggan seperti kerajaan Jerman.

Ahli Pasukan Elrond

Beberapa ahli Pasukan Elrond

COO di Elrond adalah Lucian Todea, seorang usahawan berjaya yang mempunyai pengalaman lebih dari 15 tahun melabur di ruang teknologi dan aktif di kedua-dua ruang permulaan dan blokchain.

Semua ini telah memberikannya pengalaman pengurusan, pengembangan perniagaan, kepemimpinan, dan pelaburan yang signifikan. Sebagai tambahan kepada peranannya di Elrond, dia juga merupakan CEO, rakan kongsi dan pengasas beberapa syarikat teknologi baru.

Pasukan lengkap terdiri daripada 24 profesional teknologi dan perniagaan, semuanya membawa pengalaman, kemahiran, dan bakat yang luas untuk projek Rangkaian Elrond. Terdapat 7 penasihat tambahan untuk projek yang membawa lebih banyak pengalaman teknikal kepada Elrond.

Komuniti Elrond

Ukuran dan semangat komuniti boleh memberi kesan langsung kepada kesedaran dan penerapan projek cryptocurrency. Ini memberi kesan kepada pemasaran dan juga jumlah dagangan umum.

Oleh itu, saya memutuskan untuk melihat lebih dekat komuniti yang berada di belakang Elrond.

Pertama, mereka mempunyai pegawai Kumpulan Telegram yang mempunyai lebih daripada 29,000 ahli. Perhatikan bahawa ini lebih dari dua kali ganda ukuran kumpulan hanya 6 bulan sebelumnya. Saya melompat ke Telegram untuk mendapatkan gambaran mengenai percakapan yang lebih baik dan perbualannya cukup menarik.

Telegram Elrond

Convo di Telegram Elrond

Kemudian, di sisi media sosial tradisional, mereka nampaknya hanya memiliki Akaun Twitter. Ini mempunyai lebih daripada 138,000 pengikut yang merupakan lonjakan lebih dari 800% berbanding dengan 16k pengikut yang mereka miliki hanya 6 bulan sebelumnya. Adalah selamat untuk mengatakan bahawa Elrond menghasilkan banyak minat sejak melancarkan mainnetnya.

Selain itu, pasukan ini cukup aktif di Twitter mereka dan berkongsi kemas kini berguna mengenai projek ini. Mereka juga mempunyai blog rasmi yang sentiasa segar dengan pertengkaran yang memberi maklumat kepada masyarakat mereka.

Token ERD (Dihentikan)

Token ERD digunakan untuk memberi kuasa kepada Rangkaian Elrond, dan itu adalah token kedua yang dilancarkan di Binance Launchpad. Penawaran ekuiti awal format loteri berakhir pada 1 Julai, dengan Elrond Network mengumpul $ 3.25 juta. Penjualan itu menawarkan 5 bilion token ERD atau 25% daripada jumlah penawaran token 20 bilion.

Token ERD adalah token BEP-2 semasa rangkaian berjalan di testnet. Sejak pelancaran mainnet, pasukan Elrond telah mengumumkan perubahan dramatik kepada model ekonomi token, yang akan saya bincangkan dengan lebih terperinci di bawah.

Token ERD dijual dengan harga $ 0.00065 setiap satu semasa IEO, dengan pemegang tiket loteri yang menang menerima 461,538.61 ERD, atau bernilai $ 300. Terdapat sejumlah 10,833 tiket loteri yang menang.

Prestasi Harga ERD

Prestasi Harga ERD. Imej melalui CMC

Harga ERD pada mulanya melonjak lebih tinggi berikutan IEO, berdagang di atas paras $ 0.007. Ia jatuh dari tahap tinggi dan tidak stabil sejak itu, diperdagangkan dalam julat $ 0,0027 dan $ 0,0075.

Pada 5 Ogos 2019, harganya adalah $ 0,002953, yang memberikan pulangan pelaburan mereka kepada pemenang lotere lebih daripada 4 kali ganda.

Itu baru permulaan. Pada tahun 2020 token ERD jatuh ke tahap rendah $ 0.000569 pada 13 Mac. Dari situ semangat untuk pelancaran mainnet akan bermula dan harga ERD meningkat tinggi, memperoleh lebih dari 5,100% oleh pelancaran mainnet pada 30 Julai 2020.

Tertinggi sepanjang masa untuk token adalah $ 0.029489 yang dicapai pada 27 Julai 2020. Harga merosot berikutan pelancaran mainnet, tetapi masih bertahan dengan baik pada tahap $ 0.024 pada awal Ogos 2020.

Pelancaran Mainnet & Perubahan Tokenomics

Walaupun pelancaran mainnet itu sendiri jelas merupakan masalah besar, pengumuman terbesar adalah perubahan kepada ekonomi token Elrond. Pasukan ini membuat keputusan untuk mengurangkan secara drastik jumlah penawaran token ERD dari 20 bilion menjadi hanya 20 juta.

Bersamaan dengan itu mereka juga mengumumkan bahawa dalam sepuluh tahun ke depan akan ada maksimum 11,415,927 token baru yang dikeluarkan. Jadi jumlah penawaran maksimum sekarang ialah 31,415,927, yang jauh lebih baik daripada model lama kerana sekarang ia dibatasi. Selepas sepuluh tahun tidak ada lagi token yang akan dikeluarkan.

Perubahan itu dibuat untuk mengadopsi model ekonomi seperti Bitcoin deflasi yang lebih baik, dan untuk membina mata wang yang lebih kuat yang akhirnya dapat menjadi mata wang rizab digital global.

Perubahan ini diharapkan dapat membolehkan token berfungsi sebagai unit akaun kos rendah dan aset taruhan buat masa ini, sementara secara beransur-ansur menurunkan stoknya untuk mengalir, yang akan mendorong pengguna untuk menyimpan ERD di dompet mereka dan menggunakannya seperti wang.

Elrond eGLD

Penukaran Token ELD menjadi eGLD. Imej melalui Blog Elrond

Satu perubahan lain adalah untuk memindahkan token ERD-20 dan BEP-2 ERD semasa ke token eGLD asli baru yang akan ditukar pada kadar 1.000: 1. Ini bermaksud 1,000 token ERD akan ditukar dengan 1 duit syiling eGLD.

Bersamaan dengan itu, nilai eGLD akan menjadi 1,000 kali ganda daripada ERD. Oleh itu, jika ERD diperdagangkan pada $ 0.025 pada tarikh penukaran, ini bermaksud 1 eGLD bernilai $ 25.00. Pertukaran dari ERD ke eGLD diumumkan pada 28 Ogos 2020 dan token eGLD mula diperdagangkan pada 3 September 2020 sementara pertukaran token sebenar bermula pada 4 September 2020.

Mereka yang berminat untuk belajar lebih banyak mengenai ekonomi dan alasan operasi di sebalik pertukaran dari ERD ke eGLD dapat menonton AMA yang dipakai oleh pasukan Elrond berikutan pelancaran mainnet.

Gambaran Keseluruhan eGLD

Dalam menukar mata wang asli rangkaian Elrond dengan begitu dramatis, anda dapat membayangkan bahawa pasukan Elrond mempunyai alasan yang sangat baik untuk melakukannya.

Jadi, inilah gambaran keseluruhan ciri dan ciri eGLD yang paling penting:

1. Direka untuk kesederhanaan dan penggunaan global.

Apabila kita melihat penggunaan teknologi blockchain dan cryptocurrency, halangan terbesar adalah kerumitan yang wujud dalam teknologi baru. Cuba terangkan blockchain dan kegunaan cryptocurrency kepada orang biasa dan anda akan cepat melihat ini benar. Pasukan Elrond melihat halangan ini dengan ERD dan mengetahui bahawa untuk menjangkau lebih dari 1 bilion orang, mereka perlu memikirkan semula dan merancang semula tokenomik mata wang asli Elrond.

2. Penyimpanan nilai digital dan rizab global.

Semasa pasukan Elrond membuat eGLD mereka tahu bahawa ini akan menjadi inti dari semua penggunaan dalaman dalam ekosistem Elrond. Mereka melangkah lebih jauh dengan merancangnya untuk membuat nilai yang kuat, mirip dengan emas fizikal, tetapi dengan fungsi yang dapat menjadikannya lebih unggul daripada emas dalam jangka panjang.

Dengan membuat simbol ticker baru yang bermula dengan awalan ‘e’ pasukan menjadikan cryptocurrency lebih intuitif dan lebih mudah difahami. Selain itu, ia mewujudkan jalan derivasi yang logik dan koheren untuk aset dan mata wang digital masa depan.

Tertanam dalam reka bentuk eGLD adalah premis bahawa rangkaian Elrond akan serasi dengan cryptocurrency lain dan dengan mata wang fiat yang dikeluarkan oleh kerajaan. Akhirnya semua dapat memanfaatkan keupayaan lebar jalur Elrond yang besar dan menawarkan cara untuk memindahkan nilai secara elektronik. Pada masa akan datang Elrond merancang untuk membuat banyak token ‘e’ baru yang merangkumi mata wang fiat, aset sintetik, dan syiling stabil.

3. Kekurangan terbina dalam menguatkan permintaan untuk eGLD

Dengan menurunkan bekalan eGLD kepada 20 juta, bekalan eGLD per orang adalah 0.0025 eGLD per orang yang sangat rendah. Ini merangsang permintaan eGLD, dengan anggapan memiliki beberapa ratus eGLD sekarang sama dengan memiliki beberapa ratus Bitcoin pada tahun 2010.

4. Memberi insentif untuk penggunaan validator

Nod pengesah mempunyai insentif yang kuat untuk mempertaruhkan eGLD dan mengamankan rangkaian yang berasal dari bekalan eGLD yang baru dikeluarkan dalam dekad yang akan datang. Akhirnya apabila pengangkatan meningkat, inflasi yang diciptakan oleh penawaran baru digantikan oleh yuran transaksi untuk menanggung ganjaran. Insentif pertaruhan menjadi lebih besar dengan menghadkan jumlah penawaran eGLD kepada 31,415,926 eGLD, yang akan dicapai menjelang 2030.

5. Adopsi mengurangkan inflasi dan meningkatkan kekurangan

Dengan menggantikan pengeluaran token baru dengan yuran transaksi, had teori eGLD dikurangkan, yang menyumbang kepada kekurangan token dari masa ke masa. Peningkatan penggunaan eGLD meningkatkan dinamik ini dan memastikan bahawa had penawaran teori sebanyak 31.4 juta eGLD tidak akan dapat dicapai.

Melihat kegunaan eGLD, kekuatan rangkaian Elrond, dan potensi penggunaan Maier jelas bahawa masing-masing sangat berharga. Apabila digabungkan namun mereka mewujudkan ekosistem yang kuat yang mampu mewujudkan revolusi kewangan yang serupa dengan revolusi industri yang dialami lebih dari satu abad yang lalu.

Dengan adanya bekalan eGold yang tetap, digabungkan dengan pengedaran global dan kesederhanaan intuitif Maiar, setiap pengguna baru yang bergabung dalam aplikasi ini akan secara langsung tercermin dalam nilai eGold. Jadi persoalannya menjadi, bagaimana tampilan eGold dengan 1 Juta orang yang menggunakan Maiar? Bagaimana dengan 10 juta atau 100 Juta orang?

Membeli & Perdagangan eGLD

Sejak duit syiling dilancarkan oleh Binance Launchpad, tidak mengejutkan bahawa hampir semua jumlah dagangan terdapat di Binance Exchange. Hanya ada segelintir bursa lain yang menyenaraikan duit syiling, dan satu-satunya jumlah dagangan penting lain adalah di OKEx.

Ini bermaksud bahawa kecairan eGLD sangat tertumpu pada satu pertukaran. Sekiranya ada gangguan pada perdagangan di Binance maka boleh menimbulkan risiko kecairan token yang lebih luas dan dengan itu memberi kesan negatif terhadap perdagangan. Sayang sekali ini berlaku untuk token ERD, dan tidak ada perubahan selepas pertukaran token eGLD.

Binance ERD

Daftar di Binance dan Beli Token PANAS

Walaupun begitu, perolehan Binance sungguh mengagumkan. Sebenarnya, berbanding dengan syiling cap pasaran yang serupa, Elrond mempunyai tahap yang jauh lebih tinggi. Ini sangat baik untuk pelaksanaan pesanan blok besar di Binance.

Untuk menyimpan token eGLD anda, pilihan terbaik anda adalah menggunakan dompet eGLD asli. Ini adalah dompet crypto di mana anda boleh memindahkan, menerima dan menyimpan token Elrond anda dengan selamat, semasa berinteraksi dengan dapps Elrond. Anda juga boleh memilih untuk menggunakan dApp Maiar mudah alih, yang berfungsi sebagai dompet dan banyak lagi.

Mengambil nota &# 128221;: Bahawa ada juga koin Eldorado yang menggunakan sebutan ERD. Jangan salahkan dompet Eldorado dengan dompet Elrond.

Mempertaruhkan eGLD

Pada permulaan gennet, Elrond menggunakan sistem penagihan dan perwakilan tertutup untuk membantu menggerakkan mainnet. Pada masa itu ada tidak masuk dan tidak keluar untuk penghitung dan pengesah.

Sebagai tambahan kepada bootstrapping komuniti yang lebih besar, pertaruhan dan perwakilan tertutup dirancang untuk membuat pencegah ekonomi terhadap serangan rangkaian.

Setelah selesai, rangkaian beralih ke empat fasa dan peralihan perwakilan seperti di bawah:

  • Fasa 1 – Antrian Perwakilan Berinsentif
  • Fasa 2 – Baris Pengesah
  • Fasa 3 – Pertaruhan Terbuka
  • Fasa 4 – Ciri Staking Lanjutan

Fasa 1 (Diaktifkan 14 Oktober 2020)

Fasa pertama mewujudkan barisan insentif untuk anggota komuniti untuk mewakilkan token eGLD dan menempati tempat dalam barisan, kemudian menerima ganjaran untuk masa yang dihabiskan di barisan. Pada fasa 1, perwakilan yang ada juga diberi kemampuan untuk menarik perwakilan mereka, sehingga memungkinkan anggota yang beratur pertama menggantikannya. Pada fasa 1 minimum 10 eGLD diperlukan untuk bergabung dalam barisan.

Pada fasa pertama delegasi dilakukan ke arah simpul komuniti Elrond. Fasa kemudian membuka perwakilan kepada penyedia saham. Sebabnya adalah untuk memastikan bahawa nod asas tetap tetap pada 1454.

Fasa 2 (Diaktifkan 1 Disember 2020)

Fasa 2 memperkenalkan ciri yang membolehkan mana-mana pengesah mempertaruhkan dan mengambil eGLD. Pengesah semasa yang ingin menambah node baru dan pengesah baru yang ingin membuat nod pertama dapat bergabung dalam barisan dengan meletakkan 2.500 eGLD setiap nod.

Sistem giliran digunakan untuk menyimpan senarai node baru yang ingin bergabung dengan rangkaian sehingga apabila simpul yang ada melepaskan node baru dapat menggantinya dengan dasar 1: 1 dari barisan validator. Ini dilakukan untuk memastikan bilangan nod tidak berada di bawah 1,920, yang membolehkan 3 shards dan 1 metachain dikekalkan. Ia juga membenarkan minimum 80 nod tambahan dalam senarai menunggu untuk pecahan tambahan. Pada fasa 2, APR diadakan maksimum 20%.

Fasa 3 dan 4

Fasa 3 dan 4 dimaksudkan untuk ditayangkan 4-6 minggu setelah pelancaran fasa 2, tetapi pada awal Februari 2021 kami masih menunggu fasa berikutnya. Apabila diaktifkan, mereka akan memungkinkan peningkatan jumlah nod, kemungkinan meletakkan lebih dari 2.500 eGLD setiap nod, perwakilan terbuka, dan sistem lelong lembut baru.

Fasa 3 dan 4 akan memaparkan cadangan kepada pengesah Elrond dan kepada masyarakat untuk menghasilkan komen dan maklum balas. Dijangkakan bahawa peralihan ke fasa ini juga akan menampilkan pengundian komuniti on-chain pertama.

Kesimpulannya

Jaringan Elrond telah beroperasi selama tiga tahun, dan dengan pembebasan mainnet bergabung dengan projek blockchain arus perdana. Fakta bahawa projek ini disokong oleh Binance Launchpad adalah petanda yang baik, yang menunjukkan Elrond telah diperiksa sepenuhnya oleh Binance dan didapati sebagai projek yang kukuh.

Kenaikan harga token ERD menjelang pelancaran mainnet juga sangat memberangsangkan, terutamanya apabila anda mempertimbangkan kekurangan liputan oleh pertukaran cryptocurrency untuk token tersebut. Itu juga ditindaklanjuti oleh kenaikan nilai token eGLD baru, yang menunjukkan bahawa nilai token tetap berkuasa.

Sudah tentu, pasukan ini kelihatan sangat kompeten, dengan kemahiran yang mendalam. Sejauh ini mereka tampil dengan sangat baik, mencapai tarikh akhir dan penyampaian yang dijanjikan. Ini sahaja berharga di ruang blockchain.

Dengan Adaptive State Sharding dan Secure Proof of Stake yang unik, projek ini menjanjikan kelajuan dan skalabilitas yang belum pernah dilihat dari banyak projek. Dan penyertaan sokongan untuk pelbagai bahasa kontrak pintar hanya dapat membantu ketika Elrond bergerak ke ruang aplikasi yang terdesentralisasi.

Ini adalah projek yang bercita-cita tinggi untuk memastikannya dan kita harus menunggu untuk melihat seberapa cepat pasukan dapat terus mengembangkan dan menggunakan penyelesaian untuk menentukan potensi jangka panjang projek tersebut. Walaupun projek ini kelihatan sangat baik di atas kertas, ia perlu tetap lincah dan lincah untuk terus berada di hadapan persaingan.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me