Ulasan Filecoin: Rangkaian Penyimpanan Berasaskan Blockchain Berpusat

Anda mungkin dimaafkan kerana melupakan Filecoin, ICO mega $ 257 juta pada tahun 2017. Walau bagaimanapun, projek ini diam-diam membuat kemajuan..

Blockchain penyimpanan fail terdesentralisasi ini ingin membentuk status quo pelayan web terpusat dan penyedia storan. Baru-baru ini juga telah melancarkan testnet yang dinanti-nantikan dan sedang bersedia untuk pelancaran mainnet pada tahun 2020.

Oleh itu, adakah Filecoin akan memenuhi jangkaannya?

Dalam tinjauan Filecoin ini, saya akan berusaha menjawabnya. Saya akan melihat secara mendalam kes penggunaan, teknologi dan potensi projek jangka panjang.

Apa itu Filecoin?

Filecoin adalah protokol penyimpanan data yang terdesentralisasi yang akan membolehkan sesiapa sahaja di dunia menyewakan ruang simpanan cakera keras mereka. Dan tentu saja, ini juga akan membolehkan sesiapa sahaja di dunia membeli storan yang mereka perlukan dari rangkaian.

Ini akan mewujudkan kumpulan penyimpanan data global yang sangat besar, yang dirasakan oleh para pengasas Filecoin untuk beberapa dekad yang akan datang kerana semakin banyak sistem menjadi berkomputer dan kerana keperluan penyimpanan berkembang dengan pesat.

Apa itu Filecoin

Kelebihan Filecoin. Imej melalui Laman Web Filecoin

Projek ini merupakan idea dari Makmal Protokol dan pengasasnya Juan Benet. Ini adalah syarikat dan individu yang sama yang berada di belakang Sistem Fail Antara Planet (IPFS). Tidak menghairankan, ini adalah teknologi yang sama dengan yang dibangunkan oleh Blockchain Filecoin.

Memandangkan data akan disimpan pada blockchain, bukan sahaja data tersebut akan diedarkan tetapi juga akan berubah. Ini bermaksud bahawa tidak ada yang dapat mengotak-atik data dan Bukti Penyimpanan dapat segera disahkan untuk dilihat oleh semua orang di lejar telus.

Filecoin juga terkenal dengan rekod lain yang sangat penting: ia adalah salah satu ICO terbesar yang pernah ada. Projek ini berjaya mengumpulkan sejumlah $ 204 juta dari penyumbang yang membeli perjanjian SAFT pada kenaikan 2017 – Saya akan membahasnya sedikit di bawah.

Sekarang setelah anda memahami asas mengenai apa itu Filecoin, mari kita lihat alasan mengapa kita memerlukan alternatif yang terdesentralisasi.

Memerlukan Penyimpanan Desentralisasi

Terdapat banyak idea berbeza yang menimbulkan projek blockchain. Atas sebab tertentu, menggunakan teknologi blockchain untuk pengkomputeran awan dan penyimpanan data belum diberi perhatian sebanyak yang mereka layak.

Sebab yang mungkin berlaku adalah bahawa penyimpanan data nampaknya membosankan, dan projek dengan lebih banyak gembar-gembur mendapat perhatian daripada projek utiliti seperti Filecoin dan pesaingnya Storj dan Siacoin. Namun penyimpanan yang terdesentralisasi mempunyai banyak faedah berbanding rakan-rakannya yang berpusat.

Salah satu faedah yang paling disebut adalah penyimpanan data peribadi yang selamat yang ditawarkan oleh penyelesaian penyimpanan blockchain yang terdesentralisasi. Penyelesaian penyimpanan terpusat yang popular dari Dropbox dan Google terdedah kepada serangan.

Hack Dropbox

Dropbox digodam. Sumber: Penjaga

Sekiranya penggodam dapat menerobos perimeter keselamatan salah satu rangkaian terpusat ini, mereka dapat mengakses semua data yang tersimpan di sana. Sebilangan besar data tersebut mungkin sensitif dan bersifat peribadi, termasuk butiran kewangan, kata laluan, dan data peribadi lain. Kerana pencurian data ini boleh menjadi berbahaya, sangat penting untuk melindunginya dengan cara terbaik.

Dan kaedah terbaik adalah dengan menyimpan data tersebut pada penyelesaian blockchain yang terdesentralisasi seperti Filecoin. Ia memerlukan data yang disimpan dan mula-mula menyulitkannya sebelum memecahnya menjadi bahagian yang lebih kecil dan menyimpannya dalam beberapa nod.

Hanya orang yang memegang kunci peribadi yang dapat mengumpulkan semula semua bahagian untuk melihat data secara keseluruhan. Sebarang kesilapan yang berpotensi dalam penyimpanan dan pemasangan semula bahagian-bahagian tersebut ditangani melalui kelebihan penyimpanan pada nod.

Sumber yang Tidak Digunakan

Mengetuk Sumber yang Tidak Digunakan Banyak. Imej melalui: Filecoin Primer

Penyimpanan data yang terdesentralisasi juga akan meningkatkan kecekapan penyimpanan, yang akan menyebabkan pengurangan kos penyimpanan. Pertimbangkan itu Amazon S3 mengenakan bayaran $ 25 per terabyte sebulan, tetapi Filecoin seharusnya dapat mengurangkannya menjadi sekitar $ 2 setiap terbyte sebulan. Jaringan yang terdesentralisasi dapat menurunkan kos secara dramatik kerana mereka tidak mempunyai kos operasi rangkaian terpusat.

Manfaat lain ialah pemindahan data akan lebih lancar dan cepat. Dan akhirnya, Filecoin merangkumi lapisan mata wangnya, yang memberikan insentif untuk node penyimpanan dan pengambilan data.

Teknologi Filecoin

Filecoin adalah antara projek blockchain pertama yang memperkenalkan konsep rangkaian penyimpanan terdesentralisasi (DSN). DSN adalah skema penyimpanan data yang merangkumi rangkaian nod penyimpanan dan klien bebas. DSN mengagregatkan penyimpanan yang ditawarkan oleh pengendali nod bebas, dan menyelaraskan penyimpanan dan pengambilan data.

Pengagregatan dan koordinasi terdesentralisasi, yang menghilangkan keperluan pihak ketiga yang dipercayai. Sebaliknya, keselamatan dicapai melalui protokol operasi yang menyelaraskan operasi dan mengesahkan penyimpanan dan pengambilan data.

Mekanisme Konsensus

Filecoin telah membuat dua algoritma konsensus baru untuk menjadikan sistem storan mereka dapat disahkan secara terbuka. Ini adalah Proof-of-Replication (PoRep) dan Proof-of-Spacetime (PoSt).

Proof-of-Replication (PoRep): Ini adalah algoritma Proof-of-Storage baru yang membolehkan pelayan (atau node) meyakinkan pengguna bahawa ia telah mereplikasi beberapa data dalam storan fizikalnya.

Dalam sistem Filecoin, pelayan juga berkomitmen untuk menyimpan x jumlah replika data, dan kemudian meyakinkan pengguna bahawa mereka menyimpan setiap replika data melalui protokol cabaran / respons. PoRep meningkatkan skema sebelumnya dengan mencegah serangan Sybil, serangan Generasi, dan serangan Outsourcing.

Filecoin Bukti-Replikasi

Kekukuhan Konsensus Bukti-Replikasi. Imej melalui Filecoin Primer

Proof-of-Spacetime: Dalam skema Proof-of-Storage pengguna dapat memeriksa apakah penyedia penyimpanan sebenarnya menyimpan data yang diharapkan pada saat cabaran dikeluarkan. Namun, ia tidak mengesahkan bahawa data tetap disimpan dalam jangka masa tertentu.

Salah satu cara untuk mencapainya adalah dengan mencabar penyedia simpanan berulang kali. Sudah tentu, ini memperkenalkan banyak kerumitan dan komunikasi, dan akan menjadi hambatan kepada sistem Filecoin kerana penyedia penyimpanan mesti menyerahkan bukti mereka ke rangkaian blockchain.

Proof-of-Spacetime memintas ini dengan membenarkan pengesah memeriksa sama ada penyedia storan menyimpan data yang diminta dalam jangka masa yang panjang. Ini dapat dicapai dengan menghendaki penyedia storan untuk:

  • menghasilkan Proofs-of-Storage yang berurutan (dalam kes kami Proof-of-Replication), sebagai cara untuk menentukan masa;
  • menyusun semula pelaksanaan secara rekursif untuk menghasilkan bukti pendek.

PoSt dan PoRep kedua-duanya menggunakan zk-SNARKS, menjadikan bukti sangat pendek dan senang disahkan.

IPFS

Seperti yang disebutkan, makmal protokol juga berada di belakang IPFS. Ini adalah protokol penyimpanan Peer-to-Peer yang terdesentralisasi yang dilancarkan pada tahun 2015. IPFS membolehkan pengguna menyimpan fail mereka di rangkaian komputer dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh BitTorrent..

Pada dasarnya, IPFS mengindeks setiap fail di rangkaian dengan cap jari atau “kriptografi hash”. Ini bermaksud bahawa failnya unik dan hanya mampu memecahnya dan menyebarkannya dengan berkesan sehingga paling lama dapat melambatkan – melayani fail lebih cepat daripada sistem terpusat.

Tuntut Filecoin IPFS

Permintaan untuk Sumber IPFS Sejak Dilancarkan. Imej melalui Filecoin Primer

IPFS bukan hanya konsep dan telah banyak digunakan di seluruh dunia untuk teknologi tersebut. Lebih dari 5 bilion fail telah ditambahkan ke IPFS dan ini merangkumi sejumlah industri. Terdapat juga sebilangan syarikat blockchain yang menggunakan teknologi ini termasuk Wings, AdEx dan DigixDAO.

Kontrak Pintar

Kontrak pintar disertakan untuk membolehkan pengguna mengakses program yang memungkinkan untuk mengesahkan bukti penyimpanan, meminta penyimpanan dan pengambilan data, dan membelanjakan token.

Kontrak pintar dipicu oleh transaksi tertentu yang dihantar ke lejar. Filecoin telah memperluas sistem kontrak pintar untuk memasukkan operasi khusus blockchain sendiri seperti bukti pengesahan dan operasi pasaran.

Interaksi Merentas Rantai

Walaupun belum dilaksanakan sepenuhnya, pemaju Filecoin sedang berusaha untuk menyokong interaksi rantai silang melalui penggunaan jambatan. Ini akan membolehkan rantaian blok lain menggunakan sistem penyimpanan Filecoin dan juga membolehkan Filecoin mendapat manfaat daripada fungsi platform blockchain lain.

Perlombongan di Filecoin

Setelah mainnet Filecoin hidup, pengguna akan berpeluang memperoleh token FIL dengan menyediakan perkhidmatan penyimpanan data dan pengambilan kepada pengguna di seluruh rangkaian global.

Semakin banyak data yang disimpan oleh pelombong, semakin besar daya simpanan mereka. Dengan meningkatkan daya simpanan pelombong meningkatkan kemungkinan menghasilkan blok baru dan memenangi hadiah blok. Penambang dapat memilih sama ada mereka ingin mengambil bahagian dalam perlombongan penyimpanan, perlombongan pengambilan, konsensus kuasa penyimpanan, atau ketiga-tiganya.

Perlombongan di Filecoin berbeza dengan perlombongan pada blockchain Proof-of-Work kerana perlombongan Filecoin didasarkan pada konsensus daya penyimpanan dan bukannya kekuatan pengkomputeran mentah. Ini bermaksud semakin banyak simpanan yang anda miliki di rangkaian, semakin besar kemungkinan anda memenangi ganjaran sekatan.

Perlombongan Filecoin

Cara Melombong Filecoin di Rangkaian

Kuasa penyimpanan adalah linear sehubungan dengan jumlah penyimpanan yang ditambahkan ke rangkaian oleh setiap pelombong. Jumlah GPU tidak menentukan kemungkinan memenangi ganjaran sekatan. Ini berbeza dengan blockchain Proof-of-Work di mana pelombong semua bersaing menggunakan GPU untuk memenangi hadiah blok.

Pelombong Filecoin hanya menggunakan kekuatan GPU semasa ElectionPoSt, dan hanya jika mereka memenangi tiket pilihan raya. Ringkasnya, cara termurah bagi pelombong untuk mendapatkan kuasa di rangkaian Filecoin adalah dengan menambahkan storan yang lebih berguna ke rangkaian.

Adalah mungkin untuk menguji perlombongan di testnet, yang disiarkan secara langsung pada bulan Disember 2019. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai cara menguji perlombongan Filecoin di sini.

Bagi pelombong kecil yang bimbang akan kekuatan GPU untuk ElectionPoSt, pasukan Filecoin sedang meneliti cara untuk menggunakan pengiraan SNARK untuk mengurangkan kos GPU untuk pelombong.

Pasukan Filecoin

Tidak seperti kebanyakan projek blockchain, Filecoin tidak diasaskan oleh individu atau sekumpulan individu. Sebaliknya, ia berasal dari syarikat A.S. yang bernama Protocol Labs. Protocol Labs ditubuhkan pada tahun 2014 oleh Juan Benet dan jauh sebelum terlibat dengan Filecoin ia terlibat dengan mencipta teknologi infrastruktur internet asas.

Salah satu penemuan yang paling terkenal dan digunakan adalah sistem fail antarplanet (IPFS), yang merupakan protokol web terdesentralisasi yang berharap dapat menggantikan HTTP. Syarikat ini terus meneliti, mengembangkan, dan menggunakan protokol rangkaian.

Juan Bennet Filecoin

Juan Bennet & Makmal Protokol

Sebagai tambahan kepada IPFS Protocol Labs juga mengembangkan libp2p, rangkaian rangkaian modular untuk aplikasi dan sistem peer-to-peer. Ia juga melancarkan CoinList, platform untuk pelaburan dan penjualan token. Laboratorium Protokol melakukan semua pengembangannya secara terbuka dan telus, berusaha untuk mewujudkan nilai besar bagi dunia.

Pasukan inti di Protocol Labs merangkumi anggota dengan pemahaman dan kepakaran yang mendalam dalam bidang berikut: fintech, pengembangan perisian sumber terbuka, pengembangan komuniti sumber terbuka, kriptografi, dan sistem yang diedarkan.

The Filecoin Crowdsale

ICO Filecoin adalah yang terbesar dalam sejarah ketika turun, dengan penjualan menghasilkan $ 257 juta.

Satu masalah dengan ICO adalah bahawa ia hanya terbuka di A.S. untuk pelabur yang diakreditasi, yang bermaksud mereka yang mempunyai modal lebih dari $ 1 juta, atau pendapatan lebih dari $ 200,000 setahun.

Filecoin melakukan ini dalam usaha untuk memenuhi semua syarat peraturan untuk membuat penjualan mereka tersedia di A.S., namun banyak anggota masyarakat ditinggalkan dengan rasa tidak sedap di mulut mereka kerana terdapatnya pelabur yang lebih kecil.

Jualan Token Filecoin

Butiran Jualan Token Filecoin. Imej melalui Kertas Jualan Token

Juga menimbulkan kemarahan di kalangan masyarakat adalah pra-penjualan, yang menawarkan token untuk melindungi dana dan pelabur besar lain dengan harga kurang dari separuh harga penjualan token awam. Pra-penjualan itu merangkumi Sequoia Capital, Andreessen Horowitz, dan Union Square Ventures.

ICO berbeza dari yang lain kerana Filecoin menyusunnya sebagai Perjanjian Mudah untuk Token Masa Depan (SAFT). Oleh itu, belum ada token FIL yang sebenarnya. Pelabur membayar hak untuk mengumpulkan token setelah Filecoin melancarkan mainnetnya dan menambang blok genesis.

Pada Januari 2020, token Filecoin sudah tentu tidak dilepaskan. Walaupun begitu, terdapat pasaran Filecoin Futures di LBank dan BitForex tetapi saya akan mengelakkannya kerana pertukaran ini tidak begitu terkenal.

Pembangunan

Salah satu cara terbaik untuk mengetahui jumlah kerja yang dilakukan di blockchain Filecoin adalah dengan melihat ke dalam repositori kod sumber terbuka mereka.

Keseluruhan kod tersebut menyatakan bahawa projek tersebut telah ditingkatkan sepanjang tahun lalu adalah petunjuk yang baik untuk keseluruhan aktiviti pembangunan. Saya menyelam ke Filecoin GitHub dan di bawah adalah jumlah komitmen untuk 3 repositori teratas.

Filecoin GitHub

Jumlah Komitmen untuk repos yang dipilih selama 12 bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak kerja yang dilakukan selama 12 bulan terakhir. Sementara projek lain melancarkan produk separuh bakar dan habis, Filecoin telah mendorong kod.

Saya juga harus menunjukkan bahawa terdapat 64 repositori lain yang mempunyai tahap komit yang berbeza-beza. Terdapat juga lebih daripada 18 orang yang menggunakan kod tersebut setiap hari.

Sudah tentu, sebahagian besar karya ini berkaitan dengan pelancaran testnet yang diumumkan pada bulan Disember 2019. Terdapat juga banyak persiapan untuk melancarkan mainnet tahun ini.

Peta Jalan dan Testnet

Terdapat peta jalan terperinci yang dihasilkan oleh pasukan Filecoin pada tahun 2017, sebelum ICO. Sejak itu mereka tidak memberikan kemas kini sehingga pelancaran testnet pada bulan Disember 2019.

Sekarang mereka juga telah menyiarkan a Carta Gannt yang dikemas kini dalam masa nyata dan dapat diakses untuk melihat di mana pasukan sedang dalam pembangunan. Perhatikan peta jalan semasa menunjukkan jalan utama untuk pelancaran projek pada bulan Mac atau April 2020.

Testnet membolehkan ujian langsung protokol Filecoin. Pada saat ini tam menggunakannya untuk menguji, menanda aras, dan mengoptimumkan rangkaian. Keseluruhan tujuan di sebalik testnet adalah untuk menilai rangkaian pada skala untuk mengenal pasti dan menyelesaikan masalah sebelum pelancaran mainnet.

Filecoin Testnet

Filecoin Testnet Dilancarkan!

Testnet dianggap sebagai implementasi yang paling realistis dari mainnet Filecoin yang akan datang, tetapi masih mengalami perubahan yang signifikan berdasarkan pada apa yang ditemukan selama tempoh pengujian. Sementara itu, sesiapa sahaja bebas untuk mengakses dan menyertai testnet, dan pangkalan data juga tetap menjadi sumber terbuka sepenuhnya bagi sesiapa sahaja yang ingin memeriksanya.

Faedah memiliki testnet termasuk:

  • Calon penambang simpanan boleh mengalami prestasi pengedap dan keperluan perkakasan yang lebih realistik kerana penggunaan pembinaan dan parameter bukti akhir.
  • Pelanggan simpanan prospektif dapat menyimpan dan mengambil data sebenar di testnet. Pelanggan boleh mengambil bahagian dalam aliran kerja membuat perjanjian dan fungsi penyimpanan + pengambilan.
  • Pembangun boleh mula membina aplikasi di atas API pelaksanaan yang serasi dengan testnet.

Pada masa ini, testnet Filecoin beroperasi dengan satu pelaksanaan Filecoin: teratai. Di masa depan, implementasi tambahan akan bergabung dengan jaringan, kerana jaringan tersebut dibangun untuk menjadi implementasi-agnostik.

Pasukan Filecoin telah menghantar CATATAN PENTING ini:

Protokol Filecoin belum 100% lengkap atau stabil. Testnet tidak akan menjadi rangkaian yang stabil; keseluruhan tujuan testnet adalah untuk kita mencari dan memperbaiki pepijat, jadi ini diharapkan! Rangkaian akan dimulakan semula sekurang-kurangnya sekali, dan mungkin beberapa kali, antara sekarang dan pelancaran mainnet.

Sekiranya anda ingin mengetahui perkembangan terkini dari pasukan Filecoin maka terdapat beberapa tempat yang aktif oleh pembangun. Anda boleh mengikutinya forum perbincangan, berbual secara santai atau mengikutinya Twitter. Pengumuman lebih rasmi akan dibuat di Blog Filecoin.

Filecoin Vs Siacoin dan Storj

Sementara Filecoin masih dalam testnet hase, ada projek lain dengan tujuan serupa dengan Filecoin yang telah melancarkan rangkaian mereka. Yang paling terkenal dan terkenal ialah Siacoin dan Storj.

Siacoin mempunyai lebih dari 300 penyedia storan dengan jumlah kapasiti 2 petabyte dan penyimpanan yang digunakan sekarang hampir 700 terabyte. Perisiannya telah dimuat turun 1.2 juta kali dan ini adalah cryptocurrency (SC) ke-71 terbesar dengan had pasaran melebihi $ 52 juta.

Pesaing Filecoin

Filecoin lwn Siacoin lwn Storj

Storj baru-baru ini melancarkan rangkaian beta awam mereka dan menjangkakan mainnet mereka akan disiarkan dalam minggu-minggu pertama tahun 2020. Mereka mempunyai cryptocurrency yang berfungsi (STORJ) sejak 2017, yang berada di kedudukan ke-170 dengan cap pasaran lebih dari $ 12 juta.

Juga, pertimbangkan bahawa pemain terpusat dalam pengkomputeran awan tidak akan mudah berputus asa. Amazon S3 kini merupakan platform penyimpanan fail terbesar di dunia, tetapi yang lain seperti Microsoft dan Alphabet berusaha keras untuk menuntut bahagian pasaran juga.

Sangat sukar bagi pilihan yang terdesentralisasi seperti Filecoin untuk mengatasi gergasi terpusat ini yang mempunyai hubungan perniagaan yang kuat, menawarkan perkhidmatan yang boleh dipercayai, dan mudah ditingkatkan. Ia juga merupakan pilihan yang sangat baik untuk pembangun yang menginginkan integrasi dengan perkhidmatan Amazon yang lain (atau Microsoft atau Alphabet bergantung pada platform yang digunakan).

Kesimpulannya

Penyimpanan fail yang tidak dapat dinafikan adalah salah satu kes penggunaan yang kuat untuk teknologi blockchain, walaupun tidak begitu glamor seperti aplikasi DeFi yang saat ini begitu popular. Namun, saya percaya ini boleh menjadi salah satu penggunaan blockchain yang lebih berjaya, terutamanya setelah mendapat penggunaan arus perdana.

Dan di ruang penyimpanan fail, Filecoin nampaknya berada pada posisi terbaik untuk membuatnya berfungsi. Bukan hanya mempunyai salah satu ICO terbesar pada tahun 2017 tetapi juga telah bekerja keras selama dua tahun terakhir untuk membina protokol. Ini semua ada di atas beberapa teknologi yang sangat berkesan seperti IPFS dan ibp2p.

Lebih-lebih lagi, projek ini mempunyai beberapa penyokong berprofil tinggi dalam dana VC yang dilaburkan di dalamnya dan pasukan yang kuat di belakangnya. Ini semua harus menambah berat badan dalam menyelesaikan projek Filecoin.

Sudah tentu ada cabaran. Tidak akan mudah untuk membuat orang berpindah dari sistem terpusat. Mereka menyukai kemudahan yang datang dari perkhidmatan seperti pemacu Google dan Perkhidmatan Web Amazon. Bolehkah Filecoin mengembangkan antara muka dan pengalaman pengguna yang mudah digunakan?

Masa akan menentukan…

Walau apa pun, Filecoin pasti menjadi perhatian anda. Sekiranya pembangunan testnet berjalan mengikut rancangan, kita dapat melihat pelancaran mainnet yang dinanti-nantikan pada bulan Mac 2020.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me