Ulasan Golem: Komputer Super Blockchain Desentralisasi

Mereka yang telah lama terlibat dengan cryptocurrency mungkin pernah mendengar projek Golem (GNT) sebelumnya, kerana ia merupakan ICO yang sangat popular beberapa tahun yang lalu.

Pada masa itu kelihatannya cukup menjanjikan, tetapi kemudian melewatkan tarikh akhir dan projek baru menghantarnya ke dalam bayang-bayang, di mana ia kekal sehingga baru-baru ini. Apabila pasukan Golem akhirnya melancarkan pelancaran jaring beta utamanya pada bulan April yang lalu, cahaya menyinari projek itu lagi.

Oleh itu, adakah projek ini wajar dipertimbangkan?

Dalam tinjauan Golem ini saya akan berusaha menjawabnya. Saya juga akan melihat kes penggunaan jangka panjang dan potensi harga GNT.

Apa itu Golem?

The Projek Golem difokuskan untuk mewujudkan komputer super global yang akan menawarkan kuasa pengkomputeran yang dapat dibeli melalui rangkaian komputer terdesentralisasi dan diedarkan global. Ini juga memungkinkan mereka yang memiliki kekuatan pengkomputeran ganti untuk membuat beberapa token GNT dengan menawarkan CPU mereka yang tidak berfungsi ke rangkaian.

Tahap pertama perkhidmatan ini disebut Brass Golem, dan inilah yang dilancarkan pada bulan April 2018. Ia mempunyai fokus khusus pada rendering CGI, khusus untuk aplikasi pemodelan 3D Blender dan mesin rendering LuxRenderer.

Gambaran Keseluruhan Golem

Gambaran Keseluruhan Golem. Sumber: Laman Web Golem

Pasukan merasakan ini adalah tawaran pertama yang baik kerana rendering 3D sangat intensif pemprosesan dan harganya agak mahal.

Sebagai contoh, katakan anda seorang animator dan telah membuat pemandangan di Blender yang ingin anda hasilkan dalam resolusi HD penuh. Anda boleh melakukan rendering pada komputer anda sendiri, tetapi bergantung pada seberapa kuat pemproses anda yang memerlukan masa berhari-hari atau bahkan berminggu-minggu. Tidak mungkin ada yang mahu menunggu lama untuk membuat pemandangan. Terdapat pilihan lain jika anda mahu ia diberikan lebih cepat.

Salah satu pilihan adalah dengan melakukan outsourcing rendering ke ladang rendering. Ini adalah perkhidmatan khusus yang menawarkan untuk membuat animasi 3D dan pemodelan lain dengan pantas. Mereka juga sangat mahal. Kadang-kadang mereka boleh dipesan sepenuhnya, yang bermaksud masih ada kelewatan berapa lama masa yang diperlukan untuk membuat pemandangan anda dibuat.

Teknologi Golem

Alternatif baru adalah yang ditawarkan oleh Golem. Anda boleh menggunakan perisian mereka dan token GNT untuk menyewa kuasa pemprosesan pengguna di rangkaian Golem. Dan anda dapat menentukan seberapa cepat anda mahu rendering dilakukan, atau berapa banyak subtugas yang ingin anda terima.

Anda kemudian boleh menetapkan harga yang ingin anda bayar dalam token GNT setiap jam. Untuk rendering perlahan, anda boleh menetapkan kadar yang lebih rendah, tetapi jika anda memerlukan rendering anda dengan cepat, kadar yang lebih tinggi akan mencapai itu.

Ini bagus untuk animator yang memerlukan rendering yang cepat dan murah. Ia juga bagus untuk sesiapa sahaja yang mempunyai tenaga pengkomputeran yang berlebihan – dan itu adalah sesiapa sahaja yang mempunyai komputer yang tidak berfungsi di rumah mereka. Rangkaian Golem membolehkan anda menjual kuasa pengkomputeran ganti anda dan dibayar dalam token GNT.

Dengan pelancaran beta Brass Golem, rendering Blender adalah satu-satunya aplikasi kehidupan nyata yang tersedia, tetapi itu akan berubah pada masa akan datang kerana pasukan Golem mempunyai rancangan untuk banyak aplikasi kehidupan nyata yang lain. Sebilangan besar tugas yang menggunakan kuasa pemprosesan yang ketara dapat ditingkatkan melalui penggunaan rangkaian yang diedarkan Golem.

Aplikasi Golem Rendering

Tangkapan Skrin Aplikasi Golem. Sumber: Kertas Putih Golem

Harus diingat di sini bahawa penerapan rendering Golem untuk Blender telah lambat, tetapi tim terus maju dengan data baru ini dan berencana untuk melepaskan lelaran rangkaian berikutnya, yang disebut Clay Golem, pada awal tahun 2020.

Sementara itu, mereka juga sedang menyelesaikan beberapa kes penggunaan baru, yang akan saya ketengahkan di bawah.

Kes Penggunaan Golem

Brass Golem beta sudah membolehkan pengguna memperoleh token kerana memberikan kuasa pengkomputeran yang tidak digunakan ke rangkaian. Kes penggunaan awal adalah untuk membolehkan pengguna membuat animasi dan pemandangan Blender yang kompleks jauh lebih cepat daripada yang mungkin dilakukan pada mesin desktop peribadi, dan jauh lebih murah daripada ladang Blender.

Sebagai tambahan pada kasus penggunaan awal, tim Golem telah menambahkan kasus penggunaan kedua, dan mereka sedang mengerjakan kes penggunaan tambahan untuk meningkatkan penggunaan dan utiliti jaringan Golem.

Tambahan terbaru untuk Brass Golem mainnet adalah gWASM, yang membolehkan pembangun menjalankan binari WebAss Assembly pada mesin penyedia dengan menjadikan WASM menjadi wadah untuk pengiraan selari sisi pelayan yang berat.

gWasm Golem

Pemasangan Web Piawai dan Golem Wasm. Imej Sumber

Ini memudahkan untuk membuat aplikasi terdesentralisasi baru dengan backend Perhimpunan Web. Bahkan mungkin untuk menggabungkan aplikasi yang ada dengan memindahkan bahagian yang berat dan mahal secara komputasi ke Golem.

Akan datang gLAMBDA, yang pada awalnya dibangun sebagai cara untuk menyokong pelaksanaan RASPA yang diedarkan, yang paling berguna untuk pengiraan molekul. Aplikasi ini berjalan dalam bekas Docker yang dilindungi gVisor dan mengandungi pakej Python. Ini adalah jaringan pertama Golem ke dalam pengkomputeran penyelidikan saintifik, yang dipercayai oleh pasukan dapat menjadi kes penggunaan besar untuk Golem.

Kes penggunaan kedua tidak lama lagi adalah transkoding video. Ini akan membolehkan pengguna melakukan transkod fail video besar menggunakan Golem dan Golem Unlimited. Pasukan pengembangan mengatakan bahawa mereka akan mendekati ini sebagai perkhidmatan web khusus yang akan merangkumi antara muka intuitif untuk pengguna yang kurang mahir teknologi. Ini akan menjadi langkah dari antara muka yang digunakan untuk rendering Blender.

Golem Rendering

Imej melalui Golem

Inisiatif lain dari pemaju Golem adalah Golem Unlimited, yang sedang dikembangkan untuk menggunakan sumber pengkomputeran yang dipercayai selama tempoh di mana mereka tidak aktif. Golem Unlimited telah dibuat untuk pengguna perusahaan, seperti penyediaan pusat data, desktop dalam organisasi, atau membuat ladang, di mana semua peserta saling mempercayai.

Golem Unlimited mewujudkan rangkaian komputer yang dipercayai dalaman, dengan hampir semua penyedia, dan satu pusat pusat menjadi pemohon. Mana-mana komputer organisasi dapat bergabung dengan rangkaian dalaman dan memberikan kekuatan pengkomputeran untuk tugas.

Kes penggunaan semasa yang sedang dijelajahi untuk Golem Unlimited termasuk MPI Computations dan Hoard Compiler Gromacs. Sebaik sahaja menjalankan kes penggunaan ini, Golem akan menghubungkan hub dan rangkaian yang sesuai, menjadikannya satu penyedia lemak.

Pasukan Golem

Pasukan pembangunan dan pengurusan Golem berpusat di Poland. Pengasas bersama dan pemangku CEO / CTO Golem adalah Piotr Janiuk. Setelah mendapat gelar Master ganda dalam Matematik dan Sains Komputer, dia meneruskan pekerjaan sebagai pembangun perisian dan akhirnya mendapati dirinya sebagai pemaju utama kanan di imapp, di mana kebanyakan pasukan asal Golem berasal.

COO pengasas dan pelaksana COO lain dari Golem adalah Aleksandra Skrzypczak, yang memulakan kerjayanya dengan ijazah Sarjana Muda dalam Informatik dan kemudian memperoleh ijazah Sarjana dalam Matematik dengan menulis tesis mengenai penggunaan pembelajaran mesin di rangkaian sosial. Dia juga bekerja sebagai pembangun utama untuk imapp sebelum membantu menjayakan Projek Golem.

Salah satu pengasas bersama Golem ialah Julian Zawistowski, yang baru-baru ini berpindah dari peranannya sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Golem dan mengambil jawatan sebagai Pengarah di Yayasan Golem. Beliau adalah pelajar ekonomi dan politik antarabangsa di Warsaw School of Economics, lulus dengan ijazah Sarjana Sastera dalam bidang ekonomi.

Ahli Pasukan Golem

Ahli Pasukan Golem Meraikan Pelancaran MainNet. Sumber: Blog Golem

Selain Golem, dia juga merupakan pengasas sebuah syarikat bernama imapp yang menyediakan pengaturcaraan dan analisis untuk perniagaan. Dia hanya menjauh dari imapp pada bulan Jun 2019.

Pasukan yang lain terdiri daripada lebih dari 2 dozen individu, yang kebanyakannya sebelumnya bekerja dengan Zawistowski, Skrzypczak, dan Janiuk di imapp. Sebilangan besar pembangun dan jurutera perisian adalah jurusan sains komputer dari universiti Poland.

Secara keseluruhan pasukan ini mantap, tetapi tidak ada bintang rock blockchain yang mengerjakan projek Golem. Mereka telah melewati tarikh akhir pada masa lalu, tetapi seperti yang dibuktikan oleh pelepasan bersih utama Brass Golem mereka akhirnya menyelesaikan tugasnya.

Token Golem GNT

Kuasa pengkomputeran dibeli dan dijual di rangkaian Golem menggunakan token GNT asalnya. GNT adalah token ERC-20 yang terikat pada blockchain Ethereum. Pasukan memutuskan untuk menggunakan token blockchain untuk sistemnya agar tidak boleh dipercayai.

Dengan urus niaga GNT yang berlaku di blockchain tidak ada kebimbangan mengenai kegagalan membayar atau melanggar kontrak. Dan pemindahan fail dan rendering sebenar berlaku dari blockchain, jadi tidak perlu risau tentang throughput rangkaian.

GNT telah dilombong dan terdapat 1 bilion GNT yang ada, tetapi hanya 980.050.000 yang beredar. Token itu dijual dalam ICO yang berlaku pada 9 November 2016. ICO memperoleh kira-kira $ 8 juta dan token masing-masing dijual pada harga $ 0,01. Token mencapai paras terendah sepanjang masa pada $ 0.008797 sejurus pada 12 Disember 2016.

Prestasi Harga GNT

Prestasi Harga GNT. Imej melalui CMC

Pada 24 Oktober 2019, token GNT diperdagangkan pada $ 0,040533. Walaupun ini adalah harga terendah untuk GNT sejak Mac 2017, ia tetap memberikan pulangan yang baik dalam jangka masa 35 bulan sejak ICO.

Token mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada $ 1.25 pada 8 Januari 2018 tetapi telah jatuh sepanjang 2018 dan 2019 kerana keseluruhan pasaran crypto mengalami kelemahan secara luas. Ada kemungkinan token dapat mendapat dorongan ketika tim merilis versi Clay Golem pada awal tahun 2020, jadi sekarang mungkin saat yang tepat untuk membeli.

Perdagangan GNT & Penyimpanan

Token GNT didagangkan di banyak bursa yang berbeza, dengan jumlah dagangan terbesar di CoinEx. Terdapat juga jumlah volume yang bagus di DCoin, UpBit, Binance, dan Poloniex, dengan jumlah yang lebih kecil pada selusin pertukaran lain.

Perlu dinyatakan bahawa pasukan Golem tidak berniat untuk meningkatkan nilai token. Tujuan mereka hanyalah untuk menggunakan GNT sebagai alat pembayaran di jaringan Golem, dan mereka tidak mempunyai kerjasama dengan pertukaran atau rancangan untuk memasarkan token sebagai pelaburan spekulatif.

Dari segi kecairan pasaran GNT, lebih daripada 60% jumlah berlaku di CoinEx. Ini bermaksud bahawa kecairan token cukup berpusat dan bergantung pada pertukaran tunggal – tidak selalu terbaik dari perspektif struktur mikro pasaran.

Binance GNT

Daftar di Binance dan Beli Token GNT

Walau apa pun, terdapat jumlah yang munasabah untuk GNT di Binance. Melihat buku pesanan GNT / BTC di bursa, anda mempunyai tahap perolehan yang berpatutan dengan buku pesanan yang agak dalam – walaupun anda mungkin mengalami sedikit kelewatan dengan pesanan yang lebih besar.

Sebaik sahaja anda mempunyai token Golem, anda ingin memindahkannya dari bursa ke dompet cryptocurrency. Mengekalkan kripto secara besar-besaran di bursa bukanlah langkah bijak memandangkan banyak risiko yang ditimbulkan oleh penggodam dll. Kami telah merangkumi senarai beberapa dompet Golem teratas di mana anda boleh menyimpan GNT anda.

Ramalan Harga GNT

Ingat bahawa pasukan Golem tidak mempunyai keinginan untuk menggunakan GNT sebagai token pelaburan spekulatif. Terdapat dakwaan bahawa token itu dinilai terlalu tinggi pada masa lalu, tetapi selepas penjualan cryptocurrency 2018, itu sebenarnya tidak lagi berlaku.

Walaupun begitu, pasaran sekali lagi merosot dan tersandung pada akhir tahun 2019, jadi tanpa desakan yang terkoordinasi dari pasukan, tidak mungkin kita akan melihat peningkatan yang signifikan dalam tahap harga GNT dalam waktu dekat.

GNT pasti mempunyai ruang untuk berkembang dari tahap kemurungan semasa, dan penambahan beberapa kes penggunaan semestinya membantu mendorong pertumbuhan. Sekiranya pasukan dapat membuat platform yang jauh lebih mudah digunakan daripada penyediaan rangkaian Golem semasa, kita dapat melihat peningkatan besar untuk token.

Pada masa ini, terlalu teknikal dan rumit untuk membuat simpul dan berjalan dan membeli masa rendering. Pasukan Golem perlu membuat ini lebih mudah bagi orang bukan teknikal untuk mendapatkan adopsi secara besar-besaran.

Dengan itu, pasaran rendering juga besar, dan dengan tambahan kes penggunaan, pasaran penggunaan prosesor sangat besar. Pertimbangkan berbilion-bilion keuntungan yang dihasilkan oleh orang-orang seperti Amazon, Google, dan Microsoft dengan perniagaan cloud mereka.

Kami dapat melihat pertumbuhan stabil GNT yang perlahan sehingga kes penggunaan utama ditambahkan atau platform sederhana dilancarkan.

Pembangunan Golem

Walaupun Golem telah dikritik kerana kelewatan dalam pembebasan mainnet, ini tidak selalu berada di tangan para pembangun.

Ia memerlukan masa untuk membuat kod protokol yang mantap dan komprehensif sambil menjadikannya selamat dan terjamin. Oleh itu, saya kadang-kadang lebih berminat melihat output pengkodan mentah untuk melihat berapa banyak kerja yang sedang dilakukan.

Dengan menyelidiki repositori GitHub awam projek, kita dapat memahami hal ini. Berikut adalah kod yang dibuat sejak setahun lalu untuk tiga repos paling aktif paling banyak di Golem GitHub.

Golem GitHub

Kod Berkomitmen untuk Memilih Repos dalam 12 Bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat dari komitmen di atas, terdapat banyak aktiviti sepanjang tahun ini. Terdapat juga 83 repo lain di GitHub mereka dengan pelbagai tahap komitmen.

Ini lebih banyak daripada yang kita lihat pada projek lain pada tahap pembangunan ini. Sebenarnya, jika kita melihat komit dibandingkan dengan projek lain, Golem masuk nombor 20.

Oleh itu, walaupun terdapat kelewatan lama dalam melancarkan jaring Utama, kita tidak boleh mendakwa bahawa ini adalah hasil dari perkembangan yang perlahan. Sekiranya anda ingin mengikuti perkembangan terkini, anda boleh terus menghubungi pejabat mereka blog.

Perkara lain yang sangat ingin saya perhatikan adalah rancangan yang dimiliki Golem selama beberapa bulan akan datang dengan garis masa penggunaan mereka.

Garis Masa Adopsi Golem

Seperti yang anda duga dengan gambaran tentang projek itu, secara besar-besaran, dan diharapkan dapat memakan waktu cukup lama untuk mencapai tahap penerapan yang cukup luas dalam industri rendering 3D.

Golem memerlukan masa yang lebih lama untuk dapat menangani kes penggunaan dan industri lain, tetapi pasukan ini telah mengusahakan projek ini sejak 2014 dan optimis akan pengembangan dan penerapannya di masa depan.

Peta Jalan Golem

Peta Jalan Golem dengan Strategi Pergi ke Pasaran untuk setiap peringkat. Sumber: Kertas Putih Golem

Pembebasan jaringan utama beta Brass Golem pada April 2018 hampir setahun kemudian daripada yang dirancang pada awalnya, tetapi sejauh ini terbukti menjadi platform yang kukuh. Ia khusus untuk rendering CGI, tetapi tim mengharapkan produk yang sudah siap dikeluarkan pada tahun 2020 dan telah dapat menambahkan kes penggunaan yang lebih kecil dan lebih spesifik ke platform pada tahun setengah sejak pelancaran beta Brass Golem mainnet.

Projek ini telah berhenti menyusun peta jalan pada tahun 2019 dan malah melancarkan papan Kanban jangka pertengahan yang membantu menunjukkan di mana pasukan berada dan di mana mereka menuju tetapi tidak meletakkan jangka waktu di mana-mana yang dapat dihantar. Anda boleh melihat papan Kanban di sini.

Kesimpulannya

Apabila anda memikirkan potensi komputer super global, anda dapat melihat apakah projek Golem yang hebat. Sekiranya anda membayangkan beberapa dekad ke depan, ia akan kelihatan seperti fiksyen sains, dengan semua komputer di dunia membentuk rangkaian yang saling berkaitan yang mampu memproses kuasa yang hanya dapat kita impikan hari ini.

Sudah tentu Golem hanya dalam masa pertumbuhan sekarang, tetapi dalam 4 atau 5 tahun akan datang mereka mungkin sudah memiliki jutaan komputer yang semuanya memberikan kekuatan pemprosesan untuk menyelesaikan tugas besar dengan cepat dan kelihatan mudah.

Kelemahan untuk Golem sekarang adalah kurangnya pemasaran dari pasukan pengembangan, dan kecepatan lambat di mana mereka nampaknya bekerja. Nasib baik bagi mereka tidak ada projek lain yang hampir dengan apa yang mereka lakukan, tetapi langkah perlahan dapat menjadi kejatuhan mereka jika pesaing kuat muncul.

Mereka mempunyai komuniti yang kuat mengikuti mereka namun, dengan banyak perhatian Reddit berikutan pelancaran bersih utama mereka, dan hampir 150k Twitter pengikut.

Dalam beberapa bulan mendatang, akan menjadi sangat baik untuk melihat pasukan berkembang dari pangkalannya di Poland dan menambah beberapa ahli pasukan global, serta mewujudkan beberapa kerjasama yang kuat. Ia juga bagus untuk melihat kadar pembangunan meningkat, tetapi saya rasa itu benar untuk kebanyakan projek blockchain.

Gambar Pilihan melalui Golem

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me