Ulasan Hak Cadangan: Kolam Stablecoins Tokenized

Lebih dari 10 tahun selepas penciptaan Bitcoin dan rangkaian protokol blockchain masih berjuang dengan dilema penskalaan yang membuat mereka terus berkembang ke tahap global sambil juga dapat mencapai daya beli dan nilai yang stabil. Masuk ke Protokol Rizab dan pasukannya, yang ingin mengubah semua itu dengan mewujudkan stablecoin yang boleh diakses dan dipercayai yang dapat disesuaikan dengan penggunaan global.

Sangat menarik untuk melihat bahawa hanya dalam satu dekad, cryptocurrency beralih dari perbincangan senarai mel antara sekumpulan geek teknikal, perlahan-lahan berkembang menjadi gerakan terdesentralisasi, membawa spekulasi, dan baru-baru ini telah berpisah menjadi ribuan projek dan protokol yang tidak berguna.

Gambaran Keseluruhan Rizab

Hak Cipta Mengubah Wang Rizab

Menurut pencipta Protokol Rizab akhirnya cryptocurrency dan blockchain akan bergabung. Akan ada perebutan kuasa untuk menentukan blok block mana yang paling berguna dan paling berguna, dan akhirnya kita akan melihat sebilangan kecil cryptocurrency muncul dengan penguasaan global.

Sehingga ini berlaku gangguan dalam dunia kewangan, dan kemungkinan malapetaka menjulang ketika bank pusat mencetak banyak wang tetap ada di atas meja. Setelah mata wang kripto bergabung dan menjadi global, masa kemakmuran emas mungkin akan menyusul, dan inilah sebabnya.

Wang fiat tradisional yang dicetak dan dikendalikan oleh pemerintah dipecah di beberapa bahagian dunia, dan menjadi semakin rosak apabila ahli politik dan pemerintah yang semakin korup mencari kuasa dan kekayaan, yang menimbulkan masalah dalam mengekalkan nilai stabil dalam mata wang fiat.

Carta Inflasi

Negara dan mata wang dengan inflasi tinggi. Imej melalui Protokol Rizab.

Masalah ini dapat diselesaikan melalui penggunaan cryptocurrency, khususnya stablecoin. Terdapat sebilangan projek yang pada masa ini mempunyai stablecoin terpusat yang disambungkan ke dolar A.S. atau beberapa mata wang fiat lain, tetapi masa depan cryptocurrency yang paling menjanjikan kemungkinan besar berada dalam stablecoin terdesentralisasi yang tidak bergantung pada satu mata wang atau aset fiat. Setelah aset jenis ini muncul banyak negara di dunia akan melihat peningkatan dalam kehidupan orang biasa.

Memperkenalkan Protokol Rizab

Pasukan di Reserve Protocol berusaha untuk membina stablecoin yang benar-benar terdesentralisasi, dengan rangkaian tanjakan on / off fiat, dan ketidakupayaan sepenuhnya untuk ditutup sebaik sahaja dilancarkan.

Tujuannya adalah untuk memiliki stablecoin yang membuat wang terjamin bukan hanya untuk bank di negara maju, tetapi juga untuk berbilion-bilion orang yang tidak memiliki bank di seluruh dunia yang tidak memiliki tempat yang selamat untuk menatap wang mereka. Protokol Rizab bertujuan untuk mengelakkan para bankir dan pemerintah yang korup, yang memungkinkan sesiapa sahaja di dunia untuk memiliki simpanan mata wang yang selamat yang tidak dapat dicuri oleh bank atau digelembung oleh pemerintah.

Protokol Rizab akan menjadikannya kenyataan dengan mewujudkan stablecoin yang sepenuhnya terdesentralisasi yang disokong oleh pelbagai jenis aset. Stabilcoin ini akan menjadikan transaksi rentas sempadan geseran rendah dapat dilakukan di seluruh dunia. Dan ini akan memastikan bahawa pemerintah tidak boleh menyalahgunakan mata wang kerana itu di luar kawalan mereka dan juga mustahil untuk ditutup.

RizabDententralisasi

Mata wang global yang sepenuhnya terdesentralisasi, stabil, akan datang. Imej melalui Protokol Rizab.

Pengembangan awal token Rizab sedang dilakukan di Ethereum, tetapi ada rancangan untuk akhirnya membuat jambatan yang akan memperkenalkan interoperabilitas lengkap yang akan membantu untuk mendesentralisasi sepenuhnya rangkaian.

Bukan sahaja stablecoin yang dibuat oleh pasukan Reserve Protocol perlu didesentralisasi, ia juga perlu dipercayai dan juga kuat dari segi ekonomi dan dapat menahan serangan. Banyak yang perlu diminta, tetapi jika dicapai token Rizab dapat menjadi mata wang selamat dunia, dengan anggapan pasukan juga dapat memperoleh adopsi untuk token.

Rencana untuk Protokol Rizab adalah untuk mendesentralisasi operasi jaringan dalam tiga fasa yang berbeza.

Fasa pertama dimaksudkan untuk berlangsung pada tahun 2019 dan token RSV terpusat dan disokong oleh dolar A.S. yang dipercayai oleh pihak ketiga, sama dengan cara di mana Tether dijamin. Sebaliknya, pasukan itu melangkau tahap pertama ini dan melangkah ke peringkat kedua.

Tahap kedua adalah tahap desentralisasi di mana token RSV disokong oleh sekumpulan aset blockchain lain. Ini adalah tahap semasa pada Oktober 2020.

Akhirnya projek ini akan memasuki fasa bebas di mana RSV disokong oleh pelbagai jenis aset. Token pada ketika ini akan mempunyai ekonomi dan daya beli yang kuat dan tidak lagi memerlukan pegangan dengan dolar A.S. Pada ketika ini, RSV akan dapat melayani pangkalan pengguna globalnya sendiri tanpa mengira turun naik dolar AS atau mata wang fiat lain.

Token Protokol Rizab

Pada masa ini terdapat dua token ERC-20 yang berbeza yang bekerjasama dalam protokol Rizab. Ini adalah Reserve Stablecoin (RSV) dan Reserve Rights Token (RSR).

The Reserve Stablecoin (RSV)

Reserve Stablecoin (RSV) adalah dilancarkan pada tahun 2019 dan disokong oleh sekumpulan aset token. Pada pelancaran ini adalah USD Coin (USDC), TrueUSD (TUSD), dan Paxos Standard (PAX). Lama kelamaan lebih banyak aset, termasuk sekuriti, mata wang lain, dan komoditi dirancang untuk ditambahkan ke keranjang untuk meningkatkan kepelbagaian sokongan.

Terdapat tiga fungsi utama token RSV:

  1. Menjimatkan simpanan daripada hiperinflasi
  2. Memudahkan pengiriman wang murah antara negara
  3. Aktifkan ekosistem pedagang yang lebih dipercayai dan mantap di negara membangun.

Pasukan ini membayangkan peti besi dari 100 aset turun naik rendah yang berbeza akhirnya menyokong RSV. Sehingga Oktober 2020 mereka belum mengumumkan aset mana yang mungkin disertakan.

Pelancaran RSV

Pelancaran token RSV. Imej melalui Protokol Rizab blog.

RSV bertujuan mengekalkan keseimbangan dengan dolar A.S. buat masa ini, tetapi akhirnya akan mengekalkan nilai statik yang ditentukan oleh token itu sendiri. Itu sudah termasuk dalam aplikasi Reserve Protocol yang sedang digunakan di Venezuela, Columbia, dan Argentina.

RSV dirancang untuk mendapat jaminan penuh, dengan jaminan disimpan di Reserve Vault. Vault adalah kontrak pintar yang digunakan untuk mengumpulkan dan menyimpan aset yang memberi jaminan token RSV. Terdapat dua cara di mana Vault akan dibiayai:

  1. Terdapat bayaran 1% untuk semua transaksi RSV dan bayaran tersebut akan masuk ke Vault.
  2. Sebarang keuntungan modal aset yang disimpan di Vault akan membantu membiayai Vault.

Bagaimana Token Rizab Dimantapkan

Salah satu kunci token Rizab adalah seberapa baik ia mengekalkan kestabilan. Sekiranya permintaan untuk token turun, maka secara logiknya, harganya juga akan turun. Bagaimana pegangan stabil akan dapat bertahan dalam menghadapi perubahan permintaan?

Untuk alasan, mari kita bayangkan bahawa harga penebusan 1 RSV adalah $ 1. Sekiranya harga di pasaran terbuka turun ke $ 0,98, akan ada insentif untuk membeli RSV di pasaran terbuka dan menebusnya ke kontrak pintar untuk token cagaran bernilai $ 1. Itu akan berterusan sehingga nilai pasaran terbuka kembali ke $ 1 dan pada masa itu tidak akan menguntungkan untuk membeli dan menebus token RSV.

MenstabilkanRSV

Penjelasan ringkas bagaimana token RSV mengekalkan nilai stabil. Imej melalui blog Reserve Protocol.

Sekiranya permintaan meningkat dan harga RSV naik mekanisme yang sama akan mengembalikan harga ke tahap stabilnya. Contohnya, jika permintaan meningkat, RSV di pasaran terbuka berharga $ 1.02 arbitrageurs akan masuk dan membeli RSV yang baru dicetak dengan harga $ 1 dan kemudian menjualnya di pasaran terbuka untuk keuntungan. Ini akan berterusan sehingga harga di pasaran terbuka turun ke $ 1 oleh semua penjualan RSV.

Token Hak Cipta (RSR)

Token kedua dalam ekosistem adalah Token Hak Cadangan (RSR). Token ini mempunyai dua fungsi utama dalam Protokol Rizab:

  1. Ini adalah token utiliti, yang membolehkan pemegang untuk memilih cadangan tadbir urus.
  2. Ini akan membantu mengekalkan nilai RSV pada harga sasaran $ 1.

Tidak seperti RSV stablecoin, token RSR tidak menentu. Mereka telah ditawarkan kepada para pelabur dan hasilnya membiayai projek Reserve Protocol. Walaupun RSR tidak stabil, ia juga digunakan untuk menjamin kadar jaminan dan pasak RSV.

Stabilisasi ReserveToken

Carta alir yang menunjukkan cara menstabilkan token Rizab. Imej melalui laman web Reserve Protocol.

RSR juga digunakan untuk permodalan semula jaringan jika pada bila-bila masa aset yang disimpan di Vault Rizab menyusut dan tidak lagi dapat menjamin RSV sepenuhnya. Akibatnya, setiap kali terdapat peningkatan jumlah penawaran RSV, jumlah token RSR yang beredar akan berkurang. Ini kerana peluang arbitraj yang disampaikan hanya dapat dimanfaatkan oleh pemegang RSR yang kemudian menyelesaikan dengan menjual RSR.

Dolar Rizab (RSD)

Jenis token ketiga adalah Rizab Dolar (RSD). Token ini tidak disebut dalam kertas putih, namun pasukan telah menyebutnya. RSD dimaksudkan untuk dipusatkan dan disokong 1: 1 oleh dolar A.S., dengan pasak 1: 1 ke dolar A.S. Ia sepatutnya menjadi token pertama yang dikeluarkan, namun pasukan itu melompati dan mengeluarkan RSV terlebih dahulu. Pada waktu itu mereka mengatakan mereka masih akan mengeluarkan RSD, tetapi ada sedikit yang menyebutnya sejak Juli 2019.

Keadaan Semasa Protokol Rizab

Protokol Rizab telah melancarkan aplikasi mudah alihnya di beberapa negara Amerika Selatan, dan mereka mengatakan bahawa pengguna biasa pada bulan Oktober 2020 adalah pemilik perniagaan dan orang biasa di Venezuela yang mendapat keuntungan dari transaksi geseran rendah yang diaktifkan oleh Protokol Rizab. Mereka juga mendapat keuntungan dari kemampuan menyimpan dan bertransaksi dalam mata wang selain Peso Venezuela yang sangat inflasi.

Menggunakan Reserve Protocol memberi mereka kemampuan untuk membuat masuk dan keluar menggunakan transfer bank jika mereka mahu, atau dengan menggunakan Paypal atau Zelle. Prosesnya agak mudah. Seorang pengguna memanfaatkan ekosistem dengan meminta untuk membeli RSV dalam aplikasi. Mereka melakukan pemindahan dengan cara apa pun yang mereka inginkan dan pemindahan tersebut dilakukan kepada salah satu peniaga rangkaian Reserve Protocol yang memenuhi permintaan tersebut dengan mengirim RSV. Pengguna kemudian dapat menghabiskan RSV sesuka mereka dan jika mereka ingin mengeluarkan wang kemudian mereka hanya menggunakan proses yang sama secara terbalik.

Perdagangan Rizab

Beberapa aset yang dapat digunakan untuk jaminan. Imej melalui laman web Reserve Protocol.

Projek ini sudah mempunyai pangkalan pengguna yang semakin meningkat, tetapi ini hanyalah permulaan dari apa yang dibayangkan oleh pasukan Reserve Protocol. Rancangannya adalah untuk memperluas rangkaian ke negara-negara di seluruh dunia. Selain itu ada rancangan untuk menambahkan fungsi lain, seperti mengendalikan pemprosesan pembayaran kad, pertukaran mata wang automatik, mengendalikan pembayaran gaji, dan banyak lagi.

Sudah tentu semua yang dirancang telah dibina sebelumnya, tetapi tidak semuanya bersama dan tidak di blockchain. Selain itu, terdapat banyak tempat dalam kata yang terputus dari akses ke perkhidmatan kewangan asas ini.

Itu belum terbukti, tetapi pasukan Reserve Protocol percaya seluruh ekonomi dapat dijalankan dengan menggunakan cryptocurrency. Dan bahawa dengan menggunakan pendekatan per-to-peer mereka akan menghilangkan pengawasan dan peraturan yang sering disertakan dengan sistem kewangan. Transaksi P2P ini tidak dapat dilacak oleh agensi pihak ketiga mana pun, mereka tidak dikenali, dan hampir mustahil bagi pemerintah untuk mengawal aliran modal dalam transaksi P2P ini.

Kelebihan daya saing

Sudah diketahui bahawa cryptocurrency dan aset digital seperti yang ada sekarang sangat tidak menentu. Oleh kerana itu sudah ada banyak koin stabil yang telah dibangunkan untuk memberi para peniaga dan pemegang cryptocurrency harga jangka panjang yang lebih dipercayai.

Beberapa projek stablecoin terbesar termasuk Tether (USDT), True USD (TUSD), Paxos Standard (PAX), USD Coin (USDC), dan Binance Coin (BUSD). Semua ini menjamin wang tunai stabil dengan dolar A.S. Di samping itu terdapat sebilangan projek yang tidak menggunakan dolar A.S. sebagai kaedah jaminan. Ini termasuk DAI dari MakerDAO dan tentu saja RSV Reserve stablecoin dari Reserve Protocol.

Kes StableCoinUse

Beberapa kegunaan untuk Stablecoins. Imej melalui Changelly blog.

Penilaian Pesaing Teratas (Okt 2020):

  • Tether – bernilai $ 16.5B
  • Duit Syiling USD – bernilai $ 2.9B
  • Pembuat DAO / DAI – bernilai $ 940M
  • Binance USD – $ 710M
  • HUSD – $ 272 juta
  • Benar USD – bernilai $ 250 juta
  • Paxos Standard – bernilai $ 245 juta

Mustahil untuk mengatakan bagaimana RSV membandingkan dengan saingan kerana tidak ada data bekalan yang beredar dan tidak ada permodalan pasaran yang disenaraikan di Coinmarketcap.com. Yang mengatakan, pasukan Reserve Protocol telah menyatakan dengan jelas keinginan mereka untuk menjadi stablecoin bagi dunia. Di samping itu, mereka juga berminat untuk memperluas ekosistem untuk merangkumi pelbagai cryptocurrency, termasuk beberapa yang dapat bertahan untuk jangka panjang sebagai simpanan nilai. Selain itu mungkin ada mata wang untuk membantu mendukung ekonomi dApp yang sedang berkembang.

Dengan melancarkan di negara-negara dengan inflasi tinggi seperti Venezuela dan Argentina, dan dengan menargetkan ekonomi pasaran baru muncul, tim percaya mereka akan dapat memperoleh keuntungan yang kompetitif. Perkara itu sememangnya benar untuk negara-negara tersebut, tetapi masih perlu dilihat apakah ini benar dalam skala global.

Pasukan Protokol Rizab

Salah satu perkara yang paling mengagumkan mengenai Reserve Protocol adalah pasukan. Mereka mempunyai set kemahiran yang luar biasa, dan kelayakan yang sangat mengagumkan. Setelah ditubuhkan pada tahun 2018 oleh sekumpulan tiga pengasas bersama, pasukan ini telah berkembang menjadi 10 ahli yang dikenali.

Mereka 18 individu mempunyai pengalaman bekerja di Alphabet, Impossible Foods, Tesla, IBM, OpenAI, Hashgraph, Jane Goodall Institute, dan MIRI. Selain 10 orang ini yang tersenarai di laman web Reserve Protocol ada sebilangan ahli tanpa nama yang tidak disenaraikan kerana lokasinya atau kerana mereka tidak mahu identiti mereka diketahui.

ReserveProtocolTeam

Sebilangan ahli pasukan Reserve Protocol. Imej melalui laman web Reserve Protocol.

  • Nevin Freeman (Pengasas Bersama & Ketua Pegawai Eksekutif): Nevin adalah pengasas utama Protokol Rizab dan bertindak sebagai CEO projek, mengawasi strategi, hukum, dan koordinasi pasukan di Reserve. Sebelum menubuhkan Reserve Protocol Nevin adalah usahawan bersiri dan merupakan pengasas bersama Paradigm Academy, Metamed, dan RIABiz. Dia terdorong untuk mencari jalan untuk menyelesaikan masalah yang menjauhkan umat manusia daripada mencapai potensi sepenuhnya. Dia sangat peduli dengan risiko jangka panjang yang ditimbulkan oleh teknologi, terutama masalah yang timbul dengan perkembangan kecerdasan buatan.
  • Matt Elder (Pengasas Bersama & CTO): Matt adalah ketua pegawai teknologi di Protokol Cadangan dan dia merancang, menganalisis, dan mengawasi Protokol serta menjadi arkitek pelaksanaan protokol Rizab. Sebelum mengasaskan Reserve Protocol, dia adalah jurutera di Alphabet, IBM, dan Quixey.
  • Miguel Morel (Pengasas Bersama): Miguel sebelumnya bertanggung jawab atas strategi operasi di Reserve Protocol dan sementara profil LinkedInnya menunjukkan dia masih dengan projek itu, dia tidak lagi disenaraikan di halaman pasukan Reserve Protocol. Nampaknya dia telah beralih untuk menemukan perusahaan baru, tetapi tidak ada yang diketahui mengenainya kerana ini adalah “permulaan siluman”.

Anggota pasukan lain termasuk Charlie Smith dalam Pembangunan Perniagaan, Jesper Ostman dan Taylor Brent dalam Pembangunan Protokol, Cathleen Kilgallen sebagai CFO, Mark Lee dalam Undang-Undang, dan Erika Campbell dalam Operasi Di Tempat.

Kesimpulannya

Teknologi blockchain berkembang, dan ekonomi yang berkaitan dengan cryptocurrency berkembang dan matang, yang menjadikannya semakin sukar bagi satu projek untuk menonjol daripada yang lain. Protokol Rizab bersaing dengan sekumpulan stablecoin yang besar, dan berusaha untuk menjadi stablecoin yang dominan di seluruh dunia. Ia menghadapi banyak cabaran dalam hal itu, tetapi mempunyai pasukan yang sangat kuat dan berbakat yang komited terhadap cabaran untuk mewujudkan mata wang stabil digital, global, yang terdesentralisasi.

Pasukan ini berasal dari sejumlah syarikat teknologi utama yang mengagumkan, dan pasukan ini sangat bersemangat untuk menjadikan projek ini menjadi kenyataan. Pasukan ini juga merangkumi beberapa penasihat dengan kepercayaan yang mengagumkan, termasuk ahli ekonomi monetari Garett Jones, dan bekas Pesuruhjaya SEC Paul Atkins. Pasukan ini dapat memperoleh sokongan dari beberapa pelabur terkenal yang merangkumi pengasas bersama Paypal, Peter Thiel, dana teroka Coinbase Ventures, dan pengasas YCombinator Sam Altman.

Stabilcoins Hak Rizab

Imej melalui Blog Hak Cipta

Sebagai tambahan kepada pendanaan yang kukuh yang diterima dari pelabur langsung, projek ini beroperasi di sektor perkhidmatan kewangan dan pembayaran, yang tetap menjadi kawasan pertumbuhan tinggi dan berpotensi besar apabila anda memasukkan berbilion-bilion orang yang tidak memiliki bank dan kurang bank di seluruh dunia.

Pasukan ini menghadapi cabaran besar untuk datang ke pasar dengan secara langsung menargetkan negara-negara dengan inflasi tinggi dan ekonomi pasaran baru muncul. Tugas yang cukup besar untuk mengembangkan rangkaian pedagang dan pengguna global yang berkomitmen untuk menggunakan token RSV. Pasukan ini berusaha lebih awal, tetapi memperoleh daya tarikan global adalah usaha besar dan dapat memperlambat kemajuan projek dalam beberapa bulan dan tahun-tahun mendatang.

Semua itu bermaksud projek ini sangat spekulatif, dan pasukan cenderung mempelajari perkara baru dan berpusing ke arah baru ketika projek ini berkembang. Kami telah melihat ini ketika pasukan memutuskan untuk melangkau jaminan yang terpusat dengan dolar A.S. dan beralih ke jaminan dengan sekumpulan aset cagaran yang lain. Tidak diragukan lagi kerumitan projek itu sendiri, digabungkan dengan kesukaran yang datang dengan bekerja di negara-negara yang tidak cekap dari segi ekonomi akan menimbulkan masalah yang tidak dijangka yang perlu ditangani..

Rizab telah mencapai kemajuan yang signifikan, tetapi ia adalah projek dengan jangka masa yang sangat lama. Tidak ada kata-kata kapan projek itu mungkin mulai bergerak menuju kemerdekaan dan desentralisasi sepenuhnya, tetapi bagi mereka yang setuju dengan kecenderungan falsafah projek dan apa yang mereka cuba capai sokongan dapat diberikan dengan membeli dan memegang token pemerintahan RSR. Sekiranya projek itu mencapai matlamatnya, ini boleh menjadi pelaburan jangka panjang yang sangat menguntungkan, namun ia harus dianggap jangka panjang dalam keadaan pembangunan sekarang.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me