Ulasan Ikon (ICX): Blockchain untuk “Hyperconnect” Dunia

Secara sehari-hari disebut sebagai Ethereum Korea Selatan, ICON adalah sebuah projek bercita-cita tinggi yang bertujuan untuk “menghubungkan dunia”. Banyak yang telah berubah sejak kita terakhir merangkumi projek.

Hanya dalam beberapa bulan terakhir, ICON akhirnya mengungkapkan protokol interoperabilitas blockchain dan membuat banyak kemajuan dalam pembangunan. Ini telah menjadikan projek ini semakin hampir untuk menjadi rangkaian yang menghubungkan semua blockchain di seluruh dunia di dalam dan di luar cryptocurrency.

Baru-baru ini, ICON mula mengalihkan perhatiannya untuk memperagakan aset fizikal seperti harta tanah di blockchainnya. Walaupun perkembangan ini tidak semestinya baru atau inovatif dalam ruang cryptocurrency, ICON mempunyai satu perkara yang sangat penting yang tidak dilakukan oleh kebanyakan projek cryptocurrency lain.

Ia mendapat sokongan dari puluhan institusi mapan di sektor awam dan swasta, termasuk pemerintah Korea Selatan sendiri. ICON juga mempunyai salah satu tertinggi disahkan transaksi sesaat (TPS) mana-mana blockchain cryptocurrency: lebih dari 9000.

Apa itu ICON?

ICON adalah organisasi autonomi yang terdesentralisasi (DAO) yang berusaha menghubungkan setiap blokchain di dunia, tanpa mengira reka bentuk atau mekanisme konsensus (contohnya bukti kepentingan, bukti kerja, dll.).

Rangkaian Ikon

Visualisasi Rangkaian ICON. Imej melalui Sedang

Blockchain asli ICON dikenali sebagai loopchain dan dapat digambarkan sebagai keyring digital yang membolehkan anda melampirkan banyak blockchain ke satu hub yang disebut Nexus yang memungkinkan mereka berkomunikasi antara satu sama lain. Rantaian blok yang mengambil bahagian akhirnya akan dapat mencetak token fungible dan non-fungable yang disokong oleh token ICX ICON dan / atau aset dunia nyata.

ICON dicipta oleh Korea Selatan Kumpulan Kewangan DAYLI, yang “dibina” oleh Korea-Amerika Min Kim. Kim juga merupakan salah seorang pengasas yayasan ICON yang berpangkalan di Switzerland yang “mengawasi aktiviti teras projek ICON yang merangkumi promosi dan pengembangan protokol ICON”.

Syarikat yang diinkubasi oleh DAYLI Financial Group untuk benar-benar membuat rangkaian ICON adalah IKONLOOP, sebuah syarikat perisian Korea Selatan yang memfokuskan pada penerapan rantai gelung ICON dan membuat penyelesaian khusus untuk perusahaan awam dan swasta termasuk pemerintah Korea Selatan.

Gelung Ikon

ICONLOOP, syarikat yang mengembangkan Rangkaian ICON. Imej melalui IconLoop

Walaupun mana-mana pembangun boleh membuat aplikasi terdesentralisasi pada rantai gelung ICON, rangkaian ICON belum menjadi sumber terbuka. Hampir semua pembangunan dan penyelenggaraan blockchain dilakukan oleh ICONLOOP dengan pengawasan dari ICON Foundation. Yayasan ICON membayangkan dunia yang terdiri daripada negara-negara digital yang ditentukan oleh blockchain di mana pemegang token adalah warganegara.

Oleh itu, pengembangan teknologi ID berasaskan blockchain seperti MyID dan ID Desentralisasi (JPS) adalah salah satu tonggak utama ICON. ICON juga menawarkan ICONick, nama panggilan yang boleh digunakan sebagai pengganti alamat dompet untuk memudahkan pemindahan dana antara pengguna di rangkaian.

Bagaimana ICON berfungsi?

Seperti yang anda duga, ICON adalah protokol yang sangat rumit. Setiap komponen di dalamnya memerlukan keseluruhan artikel untuk dijelaskan dengan betul. Demi keterbacaan (dan kewarasan) kami akan merangkumi elemen-elemen berikut yang menjadi inti dari Jaringan ICON: mekanisme konsensus ICON, Sistem Pemarkahan Insentif ICON (IISS), struktur pemerintahan ICON, ekosistem Dapp ICON, dan Protokol Penghantaran Blockchain (BTP) ICON ), teknologi mereka yang baru dikeluarkan yang secara rasmi menjadikan interoperabilitas blockchain mungkin.

Konsensus ICON

ICON menggunakan mekanisme konsensus yang disebut Loop Fault Tolerance (LFT). Ini adalah versi yang diubahsuai dari Toleransi Kesalahan Byzantine (BFT) konsensus. Bagi mereka yang tidak dikenali, BFT melibatkan rangkaian nod yang mengesahkan transaksi pada blockchain dan menghasilkan blok baru.

Mekanisme Konsensus Ikon

Visualisasi teknikal mekanisme konsensus LFT ICON:. Imej melalui Kertas putih

Walaupun terdapat banyak cara yang berbeza yang dapat dirancang sistem BFT, fungsi utamanya adalah melindungi dari tindakan sebarang node berbahaya di rangkaian dan juga memungkinkannya terus beroperasi sekiranya beberapa node tidak dapat berkomunikasi. Pada September 2019, ICON menggunakan Delegated Proof of Stake (DPoS) untuk memilih nod penghasil blok.

Terdapat pertindihan besar antara konsensus yang mendasari ICON dan struktur pemerintahannya. Tidak sepenuhnya jelas pemain mana yang berada dalam struktur pemerintahan yang terlibat dalam menghasilkan dan mengesahkan blok terutama dengan perkembangan ICON yang sedang berjalan.

Dari apa yang dapat kami kumpulkan, Perwakilan Awam (P-Reps) menjalankan node yang menghasilkan blok, Citizen Nodes (C-Nodes) membuat transaksi dan Citizen Representatives (C-Reps) adalah pengesahan transaksi (lebih lanjut mengenai kategori ini kemudian) . Blok dihasilkan kira-kira setiap 2 saat dan bayaran transaksi di rangkaian ICON berharga sepersekian sen (kira-kira 0.01 ICX).

Sistem Pemarkahan Insentif ICON (IISS)

IISS adalah kaedah ICON untuk memberi insentif kepada pengguna untuk menyumbang ke rangkaian ICON. Pengguna di rangkaian ICON disebut sebagai ICONists. Terdapat dua cara ICONists dapat mengambil bahagian: secara langsung atau tidak langsung.

Sumbangan langsung ke rangkaian ICON termasuk membuat aplikasi desentralisasi (Dapp), menjalankan simpul penghasil blok, atau memulai Projek Perluasan Ekosistem (EEP). Sumbangan tidak langsung termasuk mempertaruhkan dan mewakilkan ICX kepada ICONists yang menyumbang ke rangkaian ICON secara langsung (lebih lanjut mengenai ini kemudian).

Pemarkahan Insentif Ikon

Penjelasan teknikal pengagihan ganjaran insentif di Rangkaian ICON. Imej melalui Dokumen Teknikal

Dokumen itu yang bertujuan untuk memberikan gambaran ringkas mengenai bagaimana cara kerja IISS yang panjangnya hampir 40 halaman. Hasil utama adalah: ganjaran untuk setiap blok yang dihasilkan tidak diberikan hanya pada nod yang menjana mereka atau pihak yang mengesahkan transaksi.

Sebagai gantinya, mereka dikeluarkan kepada ICONists di rangkaian sebagai pertukaran untuk I-Score yang mereka perolehi daripada menyumbang ke rangkaian secara langsung atau tidak langsung. Anda boleh menganggap I-Score sebagai reputasi yang diukur secara berangka yang dapat diperdagangkan ke perbendaharaan ICON untuk token ICX pada bila-bila masa pada kadar 1000 I-Skor hingga 1 ICX.

Ekosistem Dapp ICON

Walaupun ICONists tidak dapat mengusulkan perubahan pada blockchain ICON yang mendasari, mereka dapat mengusulkan pengembangan Dapps di rangkaian menggunakan sesuatu yang disebut Program Penguat Dapp. Seorang ICONist mesti mempertaruhkan minimum 500 ICX untuk mengemukakan proposal dan mesti mengembangkan Dapp sendiri.

Semua ICONists di rangkaian dapat menggunakan ICX bertaruh mereka untuk memilih projek tersebut. Sekurang-kurangnya 10% dari semua ICX yang dipertaruhkan mesti mengambil bahagian dalam undian atau jika tidak, projek itu ditolak dan ICX dipertaruhkan oleh ICONist yang mencadangkan Dapp dibakar.

Dapps pada Ikon

Penjelasan teknikal pengagihan ganjaran insentif di Rangkaian ICON. Imej melalui Kertas putih

Dengan andaian lebih dari 10% ICX yang berpartisipasi mengambil bahagian dalam pengundian, 66% mesti memilih untuk menyokong Dapp atau jika tidak, projek ini ditolak lagi tetapi kali ini tanpa membakar 500+ saham ICX awal. Sekiranya Dapp diluluskan untuk pembangunan, ICX yang dipertaruhkan oleh pencadang akan dibekukan dalam kontrak pintar.

Pencadang kemudian mempunyai 90 hari untuk menyampaikan produk untuk pengauditan dan pelaksanaan oleh ICONLOOP. ICON berharap dapat akhirnya menawarkan semacam “Dapp store” yang mana setiap blockchain yang disambungkan dapat menggabungkan dan menyerahkan Dapps. Pada masa penulisan, terdapat sekitar selusin aplikasi di rangkaian ICON yang berkaitan dengan iklan, perjudian, perjalanan, dan juga karaoke.

Struktur Tadbir Urus ICON

Struktur pemerintahan ICON agak kompleks. Ini kerana ia perlu menguruskan bukan sahaja rangkaian ICON itu sendiri, tetapi setiap blokchain tambahan yang menghubungkan ke Nexus.

Cara mudah untuk mengatasi masalah ini adalah dengan memahami protokol tadbir urus ICON bukan sekadar mekanisme pengundian, tetapi semacam institusi digital dengan pelbagai komuniti yang memilih perwakilan, di mana setiap komuniti sesuai dengan rantai blok yang berbeza yang dilampirkan pada ICON Nexus. Keupayaan untuk memilih pelbagai wakil telah diperkenalkan pada bulan Ogos / September tahun lalu, menjadikan ICON menjadi DAO.

Tadbir Ikon

Gambaran struktur pemerintahan ICON. Imej melalui Kertas Putih

Nod warganegara (C-Nodes) adalah pengguna di mana-mana blockchain tertentu yang dilekatkan pada ICON Nexus. Mereka memilih Perwakilan Komuniti (C-Reps) yang mewakili kepentingan blockchain tempat mereka menjadi sebahagian. Perwakilan Umum (P-Reps) dapat dianggap sebagai parlimen ICON Network.

Ia terdiri daripada 22 P-Rep utama dan 88 sub-P-Rep yang diundi oleh pengguna dalam Rangkaian ICON dan pelbagai komuniti. 1 pengiraan ICX untuk satu undi dan P-Rep diundi kira-kira setiap 24 jam. 22 P-Rep utama boleh memilih 7 pemboleh ubah tadbir urus termasuk yuran transaksi dan ganjaran sekatan.

Protokol Penghantaran Blockchain ICON (BTP)

Untuk mengutip ICON, “The BTP (Blockchain Transmission Protocol) adalah standard yang menjadikan blockchain heterogen saling beroperasi, termasuk blockchain yang memerlukan model dan algoritma konsensus yang sama sekali berbeda.”

Blockchain Ikon BTP

Visualisasi protokol interoperabilitas blockchain ICON, di mana Relay adalah titik sambungan ke gelung ICON. Imej melalui Sedang

Berbeza dengan infrastruktur ICON yang lain, BTP sangat mudah dimengerti dan pada dasarnya terdiri dari 3 “plug-in” yang harus dimasukkan oleh blockchain lain ke dalam kod mereka untuk berkomunikasi dan berpartisipasi dalam Rangkaian ICON. Ini adalah Pusat Mesej BTP, Pengesah Mesej BTP, dan Pengendali Perkhidmatan BTP. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai perkara ini di sini.

Apa itu cryptocurrency ICX?

Walaupun cryptocurrency ICX ICON mula-mula dikeluarkan sebagai token ERC-20 di blockchain Ethereum pada tahun 2017, semua token berhijrah pada tahun 2018 semasa jaring utama ICON dilancarkan. Perhatikan bahawa jika anda memindahkan ICX ke alamat ERC-20, anda akan kehilangannya (banyak sumber mengenai ICON masih mencatatkannya sebagai token ERC-20!).

ICX adalah cryptocurrency yang digunakan pada rantai gelung ICON untuk semua aktiviti ekonomi. Ini termasuk mempertaruhkan, membayar yuran untuk kontrak dan transaksi pintar, memberi ganjaran kepada pengguna kerana berpartisipasi dalam Rangkaian ICON, dan akhirnya akan digunakan untuk menyokong token yang dikeluarkan di Rangkaian ICON.

ICON ICON ICON

Penawaran duit syiling awal (ICO) ICON berlaku pada bulan September 2017. Lebih daripada 400 juta ERC-20 ICX dijual pada harga kira-kira 11 sen USD setiap token. Penting untuk diperhatikan bahawa ini hanya 50% daripada 800 juta ICX yang awalnya dicetak.

Peruntukan ICO

Pengedaran token ICX dan penggunaan dana ICO oleh ICON. Imej melalui Tetes ICO

Dari baki 400 juta ICX, 16% diberikan kepada pasukan, penyumbang awal, dan penasihat, 20% diberikan kepada komuniti projek dan rakannya, dan 14% diberikan kepada Yayasan ICON. Cryptocurrency ICX tidak mempunyai had bekalan.

Pengambilan Cryptocurrency ICX

IKON diperkenalkan staking ke rangkaian pada akhir Ogos 2019 ketika memulakan proses pemilihan awal untuk P-Reps. Pada akhir bulan September 2019, 22 P-Rep utama telah berjaya dipilih, mengukuhkan integrasi pegangan pada ICON. Staking dilakukan melalui dompet ICONex ICON dan juga tersedia dengan Ledger Nano X.

Pulangan Staking ICX

Maklumat terperinci dan kalkulator ICX. Imej melalui ICX Stakr

Ganjaran bertaruh untuk ICX berbeza antara 6% dan 36% per tahun bergantung kepada jumlah ICX yang dipertaruhkan, di mana jumlah ICX yang dipertaruhkan lebih banyak sama dengan pulangan tahunan yang lebih kecil. Pada bulan Mei tahun ini, ICON Foundation mengumumkan LICX, sebuah protokol baru yang akhirnya akan membolehkan ICONists memindahkan token ICX dalam rangkaian dan masih menerima ganjaran.

Mempertaruhkan ganjaran di Rangkaian ICON tidak dibayar secara langsung dalam ICX, tetapi dibayar dalam I-Score, yang dapat langsung diubah menjadi ICX dari perbendaharaan. Apabila anda mempertaruhkan ICX, dana anda akan terkunci untuk jangka waktu yang disebut sebagai “Tempoh Tanpa Taruhan” yang dapat berlangsung dari 5 hingga 20 hari.

Tempoh Tidak Berlaku ICX

Graf tempoh ICX tanpa had. Imej melalui Kertas IISS

Tempoh ini boleh dilanjutkan selama-lamanya dan juga bergantung pada jumlah ICX yang ditempatkan di rangkaian (semakin sedikit ICX dipertaruhkan, semakin lama anda mesti mengunci dana anda). Mempertaruhkan rangkaian ICX pada dasarnya melibatkan memilih P-Rep dan sekaligus menyerahkan ICX anda kepada mereka sehingga mereka dapat memilih perubahan pada pemboleh ubah pemerintahan. Dokumentasi ICON menyebut Bukti Sumbangan Delegasi (DPC) ini.

Satu perkara yang menarik untuk diperhatikan mengenai staking ICX adalah bahawa ia dilihat oleh beberapa stakers berpengalaman sebagai tempat yang boleh dipercayai untuk HODL crypto. Ini kerana harga ICX kekal stabil dan rendah sejak beberapa bulan kebelakangan ini (atau bahkan bertahun-tahun, bergantung pada definisi stabil anda).

Oleh kerana ganjaran bertaruh dibayar dalam ICX, ini bermakna anda dapat memastikan bahawa anda akan mendapat pulangan yang tetap dalam nilai USD dan pada masa yang sama berada pada kedudukan yang baik untuk sebarang kenaikan harga yang akan datang. Pulangan tahunan semasa untuk mempertaruhkan ICX adalah sekitar 13%.

Analisis Harga ICX

ICX mempunyai sejarah harga yang agak dapat diramalkan. Ia memasuki pasaran crypto pada akhir 2017 dengan harga kira-kira 40 sen USD setiap syiling (4x harga ICOnya) dan menyaksikan kenaikan yang luar biasa hingga hampir $ 13 USD pada awal 2018.

Sejarah Harga ICX

Sejarah harga cryptocurrency ICX. Imej melalui CoinMarketCap

Pada bulan-bulan berikutnya, ia jatuh ke separuh daripada harga pasaran awalnya dan secara efektif menurun pada sekitar 10 sen USD pada akhir 2019. Walau bagaimanapun, harganya meningkat kepada hampir 50 sen USD pada Februari 2020 dan telah melambung antara 20-40 sen USD sejak itu.

Senarai Pertukaran ICX

ICX telah menyaksikan pengembangan yang besar dalam pasangan pasaran sejak terakhir kali merangkumi ICON. ICX kini tersedia di banyak bursa terkemuka termasuk Binance, OKEx, Kraken dan Huobi. Kecairan nampaknya tersebar secara merata antara 10 pasangan dan pertukaran teratas.

Binance ICX

Daftar di Binance dan Beli ICX

Jumlah dagangan harian juga cukup baik memandangkan ICX adalah cryptocurrency yang boleh dipertaruhkan. Mulai Mei tahun ini, anda juga boleh membeli ICX secara langsung dengan fiat menggunakan kad debit atau kad kredit melalui Simplex.

Dompet cryptocurrency ICX

Malangnya, jika anda ingin menyimpan cryptocurrency ICX anda dengan selamat, pilihan anda adalah terhad. Satu-satunya dompet pihak ketiga yang menyokong ICX ialah Trust Wallet (mudah alih) dan dompet perkakasan Ledger Nano X.

Dompet IconEx

Dompet ICX ICON, ICONex. Imej melalui Icon Foundation

Apa yang baik ialah anda boleh menggunakan yang terakhir untuk pemasangan ICX. ICON menawarkan dompet asli mereka yang disebut ICONex. Aplikasi ini tersedia sebagai pelanjutan Google Chrome dan juga sebagai aplikasi mudah alih untuk peranti Android dan iOS. Kedua-duanya menyokong taruhan ICX. Fakta menarik: anda juga boleh menyimpan Ethereum di ICONex.

Peta Jalan ICON

Walaupun terdapat tindakan yang tidak menyenangkan dari ICX, pasukan pengembangan ICON telah bekerja keras di belakang tabir. Yayasan ICON telah melakukan tugas yang sangat baik untuk memberi maklumat kepada masyarakat ICON mengenai perubahan dan pencapaian peta jalan melalui Medium.

Peta Jalan ICON

Peta jalan 2020 untuk Rangkaian ICON. Imej melalui Ikon Blog

Pada bulan Februari tahun ini mereka terperinci peta jalan untuk semua tahun 2020 dan sejak itu memberikan kemas kini bulanan. Catatan Februari menyoroti empat “tema” utama: peningkatan jaringan, peningkatan sumber terbuka, kemas kini sistem pemerintahan, dan pelaksanaan BTP serta rantai samping.

Pembangunan Sumber Terbuka ICON

Pada bulan Mac, ICON mengambil langkah bayi untuk menjadi sumber terbuka dengan membenarkan syarikat blockchain / fintech Korea Selatan yang lain bernama VELIC mengambil alih pengembangan ICONex dan Penjejak ICON. Ingat bahawa dia dahulu adalah dompet cryptocurrency asli ICON.

Ikon Velik

VELIC menjadi pemaju di Rangkaian ICON. Imej melalui Blog Ikon

Yang terakhir adalah peneroka blockchain ICON. Anehnya, Yayasan ICON menyatakan bahawa perubahan ini dilaksanakan terutamanya untuk membolehkan ICONLOOP lebih fokus pada pengembangan dan penggunaan teknologi lain seperti MyID dan DID.

Pembangunan Rangkaian ICON

Untuk meningkatkan jaringan ICON, pada bulan April pasukan pembangunan mendedahkan konsensus baru mekanisme yang dikenali sebagai LFT2. Sedang dalam pengembangan, ia hanya dapat difahami sebagai versi konsensus ICON yang lebih efisien.

Mekanisme LFT2 Ikon

Visualisasi teknikal mekanisme konsensus LFT2 ICON. Imej melalui Blog Ikon

Setelah dilaksanakan, ia akan melakukan tiga perkara: meningkatkan TPS rangkaian ICON, meningkatkan kecekapan kontrak pintar yang dibina di rangkaian, dan meningkatkan keselamatan rangkaian. Perlu diperhatikan bahawa LFT2 telah diaudit oleh KAIST, sebuah universiti penyelidikan terkemuka di Korea Selatan.

Pembangunan Tadbir Urus ICON

Untuk meningkatkan tadbir urus, ICON mengemukakan beberapa pindaan terhadap ekosistemnya pada bulan April dan Mei. Dua yang paling terkenal ialah pengenalan Program perwakilan P-Rep dan perubahan pada mekanisme pembahagian hadiah ganjaran.

Pembangunan Tadbir Urus Ikon

Perubahan pada ganjaran blok ICON. Imej melalui Ikon Blog

Sorotan utama program perwakilan P-Rep adalah bahawa Yayasan ICON akan mendelegasikan sebahagian dana perbendaharaan ICX kepada pihak-pihak di rangkaian yang secara aktif menyumbang untuk pembangunan masyarakat, pengembangan jaringan, dan / atau pemasaran.

Sekat ganjaran juga diubah supaya ganjaran yang diperoleh dari setiap blok yang dihasilkan akan dibahagi 17.5% menjadi 82.5% Validator / Voter dan bukannya 36% hingga 65% sebelumnya. Ini diubah untuk mendorong penyertaan pemilih.

ICON BTP & Pembangunan rantai sisi

BTP diturunkan pada akhir Mei dan anda mungkin ingat bahawa cara kerjanya dijelaskan lebih awal dalam artikel ini. Rantai sampingan masih belum dilaksanakan, tetapi beberapa butiran mengenainya telah dikeluarkan sejak beberapa bulan terakhir. Ia akan berfungsi sebagai mesin maya yang disebut Java Virtual Machine (JVM) yang akan mendorong para pembangun untuk membina kontrak pintar.

Tujuan rantai sampingan adalah untuk meningkatkan skalabiliti dan membolehkan rantai gelung ICON memfokuskan pada interoperabilitas dan pemprosesan transaksi blockchain. Walaupun rantai sampingan pada dasarnya bergantung pada rantai akar, rantai sampingan akan mempunyai model tadbir urus dan struktur insentif yang tersendiri.

Perkembangan Masa Depan ICON

Peta jalan jangka panjang ICON boleh didapati di Laman web Yayasan ICON dan terbahagi kepada 3 bahagian: Blockchain, Governance, and Services. Masing-masing memiliki ikon di sebelahnya yang menunjukkan apakah sudah selesai, jika saat ini sedang dioptimalkan, apakah saat ini sedang dalam penelitian, atau sedang dalam pengembangan.

Peta Jalan Ikon

Peta Jalan Ikon. Imej melalui Icon Foundation

Walaupun terdapat terlalu banyak tonggak untuk disenaraikan di sini, mungkin yang paling menarik adalah kemas kini baru-baru ini mengenai piawaian tokennya yang tidak boleh dijangkiti (NFT) yang disebut IRC-3 yang pertama kali dicadangkan pada tahun 2018. Setara dengan token ERC-721 Ethereum, IRC- 3 token akan membolehkan pengguna membuat koleksi dan akhirnya memberi token aset dunia nyata pada blockchain ICON.

Kami mengambil ICON dan ICX

ICON dengan mudah adalah salah satu projek terbesar di ruang cryptocurrency. Walaupun pelbagai pasukan dan individu di sebalik rangkaian ICON benar-benar sah, ruang lingkup projek yang hampir tidak dapat difahami menjadikannya benar-benar sukar untuk dijelaskan atau bahkan mengikuti.

Ikhtisar Rangkaian Ikon

Sekilas ICON. Imej melalui Icon Foundation

Nampaknya ICONLOOP benar-benar meletakkan batu nisan dalam beberapa bulan kebelakangan ini yang benar-benar hebat tetapi mereka bergerak begitu pantas sehingga sepertinya lebih sedikit daripada segelintir orang yang terlibat rapat dengan projek ini benar-benar dapat memberi anda penjelasan yang komprehensif dari apa sebenarnya yang sedang berlaku. Kami hanya menggaru permukaannya!

Kekurangan ICON

Dalam artikel kami sebelumnya mengenai ICON pada tahun 2018, kami menyatakan kekecewaan kami tentang kurangnya kejelasan dan komunikasi yang buruk dari projek ini, yaitu dalam kata salad yang merupakan kertas putih awalnya.

Sejak saat itu, Yayasan ICON nampaknya telah berusaha keras untuk memberikan penjelasan mengenai rangkaian ICON. Bukti terbaik mengenai ini adalah dalam pelbagai makalah Kuning yang telah mereka terbitkan mengenai ciri-ciri teras blockchain mereka, khususnya konsensus, pemerintahan, dan struktur insentifnya.

Temu ramah ikon

Min dan Ricky dari ICON Foundation dipanggang oleh Blockchain Brad. Imej melalui Youtube

Namun, banyak dokumentasi yang ada masih terlalu teknikal bagi rata-rata orang, dan terminologi yang bertentangan yang digunakan dalam dokumentasi penting pada masa lalu dan sekarang menjadikannya benar-benar sukar untuk memahami bagaimana rangkaian ICON berfungsi sebagai terasnya.

Ini nampaknya tidak sengaja tetapi hanya akibat dari projek yang tidak kurang dari pencakar langit kod komputer. Untuk apa yang bernilai, penampilan Min Kim yang kerap dan temu ramah telah membantu memahami apa yang berlaku di sebalik tabir dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

Masalah dengan Konsensus & Tadbir Urus ICON

Terdapat banyak masalah dalam mekanisme konsensus ICON dan struktur pemerintahan. Yang paling jelas adalah ini: dalam sistem di mana 1 suara = “” 1 ICX, mereka yang memegang ICX terbanyak akan mempunyai pengaruh terbesar dalam rangkaian. Tempoh.

Tidak kira akronim mewah apa yang anda letakkan sebelum kata “kata sepakat”, ini masih berlaku dan mewujudkan sistem bayar-untuk-permainan yang secara efektif diperdebatkan sejak awal, kerana sejumlah besar token dipegang oleh para pemain di Rangkaian ICON, termasuk ICONLOOP dan ICON Foundation.

Penjejak Ikon

5 P-Rep teratas dalam sistem pemerintahan ICON. Imej melalui Penjejak Ikon

ICON juga jauh dari menjadi organisasi autonomi yang benar-benar terdesentralisasi. Jauh, Min Kim telah mengakui perkara ini dan menyatakan bahawa ia akan menjadi penyerahan yang agak perlahan kepada komuniti ICON.

Sehingga itu, Yayasan ICON nampaknya memiliki ujaran terakhir melalui ICONLOOP, yang tampaknya melaksanakan berbagai perkembangan secara mandiri, kerana ICONis lain hanya dapat mengemukakan proposal untuk Dapps yang sekali lagi diperiksa oleh ICONLOOP.

Walaupun komuniti ICON mempunyai pendapat mengenai unsur-unsur yang lebih mendasar di dalam blockchain, Yayasan ICON dan pihak-pihak lain yang berkaitan masih mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap hasil pengundian.

Blockchain Tidak Sama dengan Cryptocurrency

Sama ada disengajakan atau tidak, nampaknya terdapat percanggahan antara blockchain dan cryptocurrency dalam perbincangan seharian mengenai crypto. Faktanya adalah bahawa negara seperti China membangunnya sendiri blockchain dalam rumah tidak akan membantu meningkatkan penggunaan cryptocurrency. Sebenarnya, percubaan China dengan blockchain dapat dilihat sebagai perkembangan yang lebih negatif daripada yang positif.

Blockchain China

Penggunaan blockchain di China boleh menyebabkan peningkatan amalan totaliter oleh pemerintahnya. Imej melalui Shutterstock

ICON nampaknya berjalan lancar kerana ia bekerjasama rapat dengan institusi warisan dan pemerintah Korea Selatan. Sekarang ingat bahawa ICONLOOP sedang mengembangkan ID blockchain. Dengan menerapkan teknologi seperti ini, dengan cepat dapat berubah dari sesuatu yang baik menjadi yang buruk.

Selanjutnya, perlu diperhatikan bahawa protokol interoperabilitas BTP tidak boleh dipercayai dan tidak bersifat peribadi. Berbeza dengan projek seperti RenVM Ren yang membolehkan interoperabiliti tanpa kepercayaan antara blockchain.

Walaupun interoperabiliti ini terhad kepada segelintir blockchain cryptocurrency buat masa ini, jumlah blockchain yang disokong akan meningkat seiring dengan berjalannya waktu dan secara teorinya dapat menyokong orang lain di luar ruang cryptocurrency pada satu ketika. Akhirnya, dipersoalkan sama ada arahan lama akan melaksanakan komponen BTP yang diperlukan untuk interoperabiliti dengan Rangkaian ICON.

Kesimpulannya

Mengenai kebimbangan, ICON nampaknya angin bertiup dengan lembut ke arah layarnya. Pembangunan tidak henti-henti tahun ini dan tidak menunjukkan tanda-tanda untuk melambat. Yang paling penting, ICON telah melakukan usaha tambahan untuk membuat hubungan dengan entiti di luar Korea Selatan dan Asia.

Malah sesuatu yang semudah penyenaraian di lebih banyak bursa membuat projek ini berada di pentas antarabangsa. Walaupun masih ada jalan panjang, ICON telah membuktikan bahawa ia memiliki stamina dan kekuatan untuk memenuhi objektifnya.

Sama ada ia boleh mengungguli projek serupa lain seperti Ethereum dan pesaing baru lain yang mungkin akan muncul pada tahun-tahun mendatang adalah sesuatu yang hanya akan diberitahu oleh masa.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

>

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me