Ulasan Kusama (KSM): Eksperimen Polkadot

Mungkin anda pernah mendengar tentang baru-baru ini Kusama, walaupun ia bukan projek baru. Dilancarkan pada Mei 2019, ia adalah rangkaian Polkadot yang selari. Ia dibina menggunakan pangkalan kod yang sama dan struktur yang sama, tetapi berfungsi jauh lebih pantas daripada Polkadot.

Walaupun ada yang menganggapnya sebagai testnet, ia jauh lebih daripada itu. Ini adalah lingkungan pengembangan yang dapat digunakan dengan cara yang sama seperti Polkadot, tetapi jauh lebih cepat, memungkinkan pasukan untuk mencuba teknologi baru, berinovasi pada projek yang ada, dan bersiap untuk penggunaan Polkadot sepenuhnya.

Eksperimen Kusama Polkadot

Kusama adalah kawasan percubaan Polkadot. Imej melalui kusama.network

Sebenarnya itulah salah satu kelebihannya. Banyak projek pasti akan menggunakan Kusama sebagai tempat ujian pembangunan mereka sebelum beralih ke Polkadot. Tidak semua akan bergerak. Sebilangan orang akan senang tinggal di barat liar iaitu Kusama, menyediakan ekosistem yang pelbagai dan berkembang untuk rangkaian sepupu Polkadot.

Kami telah bercakap mengenai Polkadot beberapa bulan yang lalu ketika projek melancarkan rangkaian utama. Bukan idea yang tidak baik untuk mengkaji semula postingan Polkadot sebelum membaca mengenai Kusama, kerana kedua-duanya saling berkaitan.

Penggunaan yang Disengajakan untuk Kusama

Kusama telah disebut sebagai jaringan Canary untuk Polkadot dalam merujuk kepada praktik pelombong yang membawa kenari ke dalam lombong arang batu untuk memberi amaran awal mengenai karbon monoksida dan gas berbahaya lain yang dapat membahayakan para pelombong atau bahkan menyebabkan lombong itu meletup. Kusama adalah kenari yang memperingatkan para pengembang mengenai masalah, bahaya, dan kerentanan dalam kod yang mereka bina.

Kusama juga disebut “sepupu liar” dari Polkadot, dan para pemaju diperingatkan untuk “mengharapkan kekacauan” dan bahawa tidak ada “janji” ketika membangun Kusama.

Semua amaran datang kerana walaupun Kusama dibina di pangkalan kod yang sama dengan Polkadot, ia juga merupakan versi yang tidak diaudit yang bertujuan untuk bertindak sebagai persekitaran pengembangan untuk menguji ciri baru sebelum meluncurkannya di Polkadot. Itu bererti kod di Kusama boleh rosak atau mengandungi kerentanan. Ini memberi peluang kepada pemaju untuk bermain dengan kod dan ciri baru, dan bahkan memecahkan perkara untuk mengetengahkan masalah. Setelah kod tersebut diuji dan dioptimumkan, ia boleh beralih ke Polkadot.

Canary Kusama

Itu adalah Canary di lombong arang batu Polkadot. Gambar melalui Panduan Rangkaian Kusama

Penting untuk menunjukkan bahawa Kusama adalah rangkaian blockchain sebenar, bukan sekadar testnet. Ia mempunyai pemerintahan sendiri, yang beroperasi sebagai DAO, dan tokennya sendiri. Pasukan yang ingin bergerak pantas dalam perkembangannya memilih Kusama dan kemudian dapat berpindah ke Polkadot setelah mereka mempunyai projek yang lebih matang. Dan bagi beberapa pasukan, Kusama hanya mempunyai syarat yang lebih sesuai dengan projek mereka berbanding dengan Polkadot.

Ringkasnya, Kusama tiada testnet. Testnet adalah persekitaran pembangunan, tetapi mereka menggunakan token yang tidak bernilai. Kusama mempunyai KSM, yang mempunyai nilai pasti. Kusama adalah jaringan pengembangan di mana fitur baru untuk Polkadot diuji dan disempurnakan, tetapi juga merupakan lingkungan untuk pengembangan dan inovasi yang cepat.

Peranan Pengguna di Kusama

Pengguna dapat berpartisipasi dalam rangkaian Kusama dalam beberapa cara, serupa dengan cara mereka berpartisipasi dalam rangkaian Polkadot.

Pembina

Pembangunnya adalah mereka yang membuat payung terjun, jambatan, parathreads, dan ciri lain di rangkaian. Pada dasarnya ini adalah pasukan pembangunan dan pemaju individu. Terdapat beberapa sebab mengapa pasukan pengembangan mungkin mempertimbangkan untuk menggunakan Kusama untuk usaha pengembangan mereka:

  • Kerana Kusama menggunakan dasar kod Polkadot, pemaju akan mempunyai pengalaman yang hampir sama dengan membina Polkadot;
  • Pembangunan Kusama jauh lebih pantas daripada pembangunan di Polkadot;
  • Setelah dibina projek-projek ini dari Kusama dapat dengan mudah dipindahkan ke Polkadot jika dikehendaki;
  • Penyebaran di Kusama kemungkinan jauh lebih murah daripada penggunaan di Polkadot.

Penyelenggara Rangkaian

Kusama menggunakan kumpulan pelakon yang sama dengan Polkadot untuk mengekalkan jaringannya. Pelaku ini merangkumi pencalonan, penyusun, pengesah, dan pelaku pemerintahan. Ini adalah pelbagai kumpulan yang bekerjasama untuk memastikan keselamatan, kestabilan, dan evolusi rangkaian.

Prosesnya bermula dengan nominator, yang berperanan memilih validator yang akan bertindak dengan baik dan yang akan tetap bereputasi baik. Nominator boleh menjadi siapa saja dan mereka memilih validator dengan memberikan token mereka kepada validator yang mereka pilih. Sebagai balasannya mereka menerima sebahagian daripada ganjaran blok yang diterima oleh pengesahan yang telah mereka pilih.

Pencalonan Kusama

Gambaran mengenai hubungan antara penama dan pengesah di Kusama. Imej melalui Polkadot.network

Collator mempunyai tanggungjawab untuk membuat blok pada payung terjun yang mengandungi urus niaga paling terkini. Pengesahan kemudian bersama-sama memutuskan blok mana yang merupakan perwakilan keadaan parachain yang paling tepat dan kemudian menambahkan blok tersebut ke rantai geganti. Kolator dikehendaki mempertaruhkan KSM untuk menghubungkan parachain ke rantai geganti.

Pengesah bertanggungjawab untuk menjaga rangkaian dengan menambahkan blok baru dan dengan mencapai kata sepakat dengan pengesah yang lain. Mereka dihargai di bawah sistem Proof-of-Stake atas usaha mereka, tetapi juga menanggung risiko memotong jika mereka didapati bertindak jahat yang memudaratkan jaringan. Pengesah dipilih sekali lagi setiap 24 jam.

Kumpulan ketiga pelakon adalah pelaku pemerintahan. Kumpulan ini pada dasarnya mengarahkan Kusama ke masa depan, menentukan bagaimana platform akan berkembang dengan memilih atau menentang perubahan protokol dan asas kod. Sesiapa yang mempunyai bilangan minimum KSM dapat mengemukakan cadangan perubahan. Undian dibuat atas cadangan teratas (ditentukan oleh jumlah KSM yang terikat pada setiap cadangan) 8 hari sekali. Terdapat tiga cabang proses pemerintahan di Kusama:

  • Ruang referendum:Ini adalah jumlah semua pemegang KSM dan merupakan kumpulan yang mengemukakan cadangan perubahan dan suara pada cadangan tersebut untuk melihat mana yang akan maju. Mereka juga memilih ahli dewan, dan boleh memohon untuk menjadi ahli dewan itu sendiri.
  • Majlis: Majlis ini dianggotai oleh 13 orang anggota yang terpilih untuk mewakili anggota Kusama yang tetap pasif. Terdapat suara setiap 24 jam untuk menentukan ahli majlis. Majlis ini bertanggungjawab untuk memilih jawatankuasa teknikal, referendum hak veto, dan dapat mengusulkan dan mempercepat referendum juga.
  • Jawatankuasa teknikal: Seperti disebutkan di atas, jawatankuasa teknikal dipilih oleh dewan. Ini boleh merangkumi pasukan pemikir atau tim dan peranan yang diperlukannya adalah untuk menentukan betapa pentingnya setiap cadangan dan kemudian memutuskan bersama dengan dewan sama ada ia perlu dilacak dengan pantas. Ini memastikan bahawa cadangan mendesak akan dipilih dan dilaksanakan terlebih dahulu tanpa mengira jumlah KSM yang terikat dengan cadangan tersebut.

Proses Pemerintahan Kusama

Proses tadbir urus boleh dimulakan dengan salah satu daripada tiga pelaku pemerintahan. Ruang referendum dapat membuat proposal publik, atau dewan dapat mengemukakan proposal sendiri, dan jawatankuasa teknikal dapat mengemukakan cadangan darurat. Ketiganya berpotensi menghasilkan perubahan pada protokol Kusama.

Aspek utama tadbir urus adalah referendum, yang berisi proposal dan memungkinkan untuk memilih apakah akan membuat perubahan pada protokol atau tidak. Terdapat sejumlah perubahan yang dapat dilakukan melalui referendum seperti mengubah parameter jaringan, mendaftarkan atau membatalkan pendaftaran parachain, memilih untuk membiayai projek dari perbendaharaan, dan banyak lagi.

Pada referendum Kusama diundi setiap 8 hari. Proposal yang disokong dengan kepentingan terbanyak adalah cadangan teratas dan menjadi referendum. Cadangan utama akan bergantian antara cadangan awam dan cadangan dewan sehingga keduanya tidak dapat didahulukan.

Carta tadbir urus Kusama

Aliran pemerintahan di rangkaian Kusama.

Setelah cadangan menjadi referendum, sesiapa sahaja yang mempunyai kepentingan KSM dapat memilih (tertimbang kepentingan) untuk atau menentangnya. Sekiranya referendum diluluskan, ia akan diberlakukan setelah tempoh menunggu selama 8 hari.

Kusama menggunakan konsep baru dalam pemungutan suara yang dikenal sebagai Adaptiveorum Biasing yang menjadikannya lebih mudah atau lebih sukar untuk meluluskan proposal bergantung pada kumpulan pemerintahan yang mengemukakan proposal dan jumlah pemilih yang ternyata benar-benar memilih. Ringkasnya, ketika tingkat pemilih rendah, mayoritas super diperlukan untuk menolak cadangan itu, yang bermaksud ambang suara “aye” yang lebih rendah harus dicapai, tetapi ketika jumlah pemilih meningkat ke arah 100%, jumlah tersebut menjadi mayoritas sederhana.

Perbendaharaan Kusama

Perbendaharaan Kusama terdiri dari dana yang dikumpulkan dari yuran transaksi, kehilangan deposit, ketidakcekapan dalam mempertaruhkan, dan memotong denda. Mana-mana pemegang KSM boleh membuat cadangan perbelanjaan dengan mengikat 5% daripada jumlah yang dicadangkan untuk dibelanjakan dari perbendaharaan. Untuk meloloskan proposal mesti mendapat undian aye dari minimum 60% dewan. Sekiranya cadangan mendapat kurang daripada 50% undi dewan, bon 5% dipotong. Proses ini berlaku 6 hari sekali.

Paras Rantai dan Parathreads

Dari sudut teknologi terdapat sedikit perbezaan antara parachain dan parathread. Sebenarnya, parachain boleh menjadi parathread dan sebaliknya. Perbezaan sebenar antara keduanya adalah ekonomi.

Rantai yang dapat dipadankan, yang disebut payung terjun di Kusama, adalah rantai blok ringkas yang bergantung pada keselamatan yang disediakan oleh rantai geganti dan bukannya memberikan keselamatannya sendiri. Pengesah rantai relay memberikan pengesahan untuk transaksi dan blok setelah menerima blok yang dibuat dari parachain collator.

Penyusun bertanggungjawab untuk mengekalkan semua maklumat parachain dan membuat blok baru. Setiap parachain memerlukan slotnya sendiri dan diproyeksikan bahawa rangkaian geganti akan mempunyai antara 50 dan 200 payung terjun. Setiap parachain akan diperoleh melalui proses lelong.

Relay dan payung terjun Kusama

Gambaran interaksi Relay Chain dan Parachain

Parathreads berbeza dengan payung terjun kerana daripada diperoleh melalui lelong, parathreads akan mempunyai yuran pendaftaran tetap. Dijangkakan parathreads akan jauh lebih murah untuk diperoleh. Namun dalam jangka masa panjang mereka boleh menjadi lebih mahal kerana mereka akan dikenakan bayaran untuk setiap blok baru yang dihasilkan dan termasuk dalam rantai relay.

Sejarah Harga KSM

Token KSM mula diperdagangkan sebelum token DOT, dibuka pada harga $ 1.71 pada bulan Disember 2019. Harga dengan cepat merosot dan menuju ke 2020 tepat di bawah $ 1.20. Setelah melambung antara $ 1 hingga $ 1.20 untuk bulan Januari dan awal Februari harga mula naik lebih tinggi. Ia terus meningkat dengan lebih tinggi hingga pertengahan Ogos, ketika mencecah tahap di atas $ 14 dan kemudian melonjak lebih tinggi sebagai tindak balas terhadap pelancaran Mainnet Polkadot.

Prestasi Harga KSM

KSM melonjak lebih tinggi pada bulan Ogos 2020, tetapi mundur pada bulan September dan Oktober

Harga mencecah paras tertinggi sepanjang masa pada $ 60.04 pada 3 September 2020 dan telah menurun sejak itu. Pada pertengahan Oktober 2020, harganya telah melebihi separuh dari paras tertinggi sepanjang masa, diperdagangkan pada $ 27.85 dan memegang kedudukan ke-58 dari segi permodalan pasaran terbesar (menurut Coinmarketcap).

Seberapa tinggi KSM Go?

Sekiranya anda mengikuti apa yang berlaku dengan kewangan terdesentralisasi (DeFi) maka anda mungkin tahu bahawa harga semasa Kusama (dan Polkadot) mungkin jauh lebih rendah daripada yang mungkin berlaku. Pertimbangkan sahaja permodalan pasaran yang besar yang kita lihat pada tahun 2017/2018 untuk semua jenis syiling walaupun penggunaannya sangat sedikit. DeFi membuat penggunaan cryptocurrency secara besar-besaran.

Sebilangan besar dunia masih dalam kegelapan tentang bagaimana pusat DeFi terhadap cryptocurrency, tetapi sebenarnya itulah yang dibuat untuk Bitcoin. Kewangan yang terdesentralisasi adalah masa depan cryptocurrency dan blockchain. Tahun-tahun sebelumnya telah menyaksikan banyak projek dilancarkan yang lebih daripada sekadar merebut wang. Pengaturcara atau usahawan yang melompat pada gelombang revolusi cryptocurrency dan membuat ICO dari blockchain yang tidak diperlukan kerana ia mencipta penyelesaian token di mana token tidak diperlukan.

Tetapi DeFi adalah tempat blockchain bermula. Ingat mesej di blok genesis Bitcoin; “The Times 03 / Jan / 2009 Canselor di ambang bailout kedua untuk bank”. Bitcoin memulakan apa yang kini mendapat momentum ketika teknologi blockchain kini mencapai tahap pengembangan di mana jangkauan dan platform tersedia untuk meningkatkan DeFi kepada massa. Kusama dan Polkadot akan menjadi pusat banyak pengembangan baru ini kerana mereka mempermudah projek untuk skala dan berkembang ke ukuran yang diperlukan agar DeFi global sebenar dapat dipegang.

Projek Membangun di Kusama

Sedikit pilihan projek yang dibina di Kusama.

Lihat saja keseluruhan ekosistem Polkadot / Kusama dan projek-projek yang dibangunkan berdasarkan teknologi ini dan mudah untuk melihat bahawa pertumbuhan yang berlaku sekarang jauh berbeza dengan ekspektasi eksklusif tahun 2017 dan 2018. Adopsi akan datang dengan lebih pantas sekarang, tetapi pertumbuhan tanda lebih terukur dan realistik. Sekarang ini kita berada di tahap yang serupa dengan akhir 2016 dan awal tahun 2017 ketika Ethereum adalah pelaburan yang mudah. Pada masa itu semua orang membangun di rangkaian Ethereum, dan sesiapa yang biasa dengan cryptocurrency tahu bahawa setelah semua projek mula melancarkan permintaan untuk ETH akan meroket.

Kusama dan Polkadot berada di tempat yang sama sekarang, tetapi dengan DeFi, kes penggunaannya jauh lebih nyata daripada yang berlaku dengan Ethereum dApps, yang kebanyakannya belum pernah terjadi dengan arus perdana. Polkadot dan Kusama sudah mengejar, dan kes penggunaannya sama hebatnya, atau bahkan lebih besar, daripada yang pernah ada di Ethereum.

Cara mendapatkan Token KSM

Terdapat beberapa cara untuk mendapatkan KSM selain hanya membelinya dari bursa:

Pemegang token penunjuk DOT: Kusama telah bersekutu dengan komuniti Polkadot dengan menawarkan token KSM kepada sesiapa yang sebelumnya membeli DOT semasa ICO-nya. Mereka yang mempunyai token penunjuk DOT dapat mengikuti arahan ini untuk menuntut jumlah KSM yang sama. Tidak ada tarikh akhir untuk menuntut KSM.

Cadangan Perbendaharaan: Sekiranya anda mempunyai projek yang akan menambah nilai rangkaian, anda boleh mengemukakan cadangan perbendaharaan.

Program karunia pepijat: Program Bug bounty memberi penghargaan kepada sesiapa sahaja yang menemui kelemahan dalam kod Kusama.

Pengesah: Pengesah dapat menuntut ganjaran bertaruh kerana menjalankan nod pengesahan. Bilangan KSM yang diperlukan untuk menjadi node pengesahan adalah dinamik dan berubah dari masa ke masa. Pada Oktober 2020, APY kira-kira 7.5%.

Penama: Pencalonan di Kusama mengambil peranan pelaburan pasif dengan mendelegasikan KSM mereka kepada 16 pengesah. Mereka menerima ganjaran untuk perkara ini yang dinamik dan berubah mengikut masa. Sehingga Oktober 2020, APY untuk pencalonan adalah sekitar 7.1%.

Beli KSM: Sudah tentu kaedah termudah untuk mendapatkan KSM adalah dengan membelinya. Banyak pertukaran yang berbeza termasuk pasangan KSM, termasuk Binance, Huobi Global, dan MXC.com.

Kesimpulannya

Sebagai rangkaian sepupu ke Polkadot, kami melihat banyak potensi di Kusama. Bukan hanya dikembangkan oleh fikiran berwawasan yang sama yang pertama kali membantu membawa kita Ethereum dan kemudian mencipta Polkadot, ia juga berkongsi pasukan pembangunan yang mantap di belakang Polkadot dan asas kod Polkadot yang inovatif dan berpandangan ke hadapan.

Kusama & amp; Polkadot

Gambaran seni bina Kusama dan Polkadot

Mungkin ada alasan untuk menyukai Kusama lebih daripada Polkadot. Sebagai contoh, sementara itu dimaksudkan untuk menjadi batu loncatan untuk proyek-proyek dikembangkan sebelum dilancarkan di Polkadot, mungkin banyak projek memilih untuk melanjutkan di Kusama. Pembangunan lebih pantas dan inovatif, dan kos untuk parachain diharapkan jauh lebih kecil di Kusama.

Pertimbangkan juga momentum kuat yang sedang dinikmati di Polkadot dan Kusama. Banyak cryptocurrency peringkat pertengahan dan bahkan beberapa cryptocurrency besar berdasarkan Substrat, yang menjadikannya serasi dengan Kusama dan apa sahaja yang berkaitan dengan Polkadot. Bahkan terdapat jambatan untuk Bitcoin, yang bermaksud interoperabiliti yang lengkap mungkin hampir.

Seperti sepupunya yang lebih besar, Polkadot, ada banyak yang dapat digembirakan mengenai Kusama. Penggunaan yang semakin meningkat, dan pertumbuhan kawasan seperti DeFi yang sangat sesuai untuk projek-projek ini bermakna ini boleh menjadi tanda seterusnya untuk melonjak ke bulan atau lebih jauh.

Imej Pilihan melalui Shutterstock & Kusama

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me