Ulasan Monolith (TKN): Penyelesaian Kad Lengkap untuk DeFi

Untuk semua penjahat di luar sana, puas duduk dan menunggu bulan yang diharapkan, ada yang berminat untuk berbuat lebih banyak dengan crypto mereka. Nasib baik bagi mereka, ini menjadi lebih mudah.

Semakin banyak syarikat dan platform melepaskan kad yang membolehkan penggunanya melakukan pembelian dengan crypto mereka dengan cara yang sama seperti kita semua menghabiskan mata wang fiat setiap hari.

Kad Visa Monolith

Status Pembayaran Kad

Kita semua biasa dengan nama besar dalam dunia pembayaran tanpa tunai, terutamanya Visa dan Mastercard. Kedua-dua raksasa ini merangkumi 90% pasaran kad kredit dan debit yang hebat dan duduk di hulu S&P 500.

Visa pada masa ini menikmati nilai pasaran $ 449 bilion dan Mastercard $ 324 bilion: sistem mereka hampir selalu kita gunakan ketika kita melenturkan plastik. Oleh itu, semua kad kripto besar bekerjasama dengan salah satu penyedia ini, memungkinkan pelanggan untuk menghabiskan kripto mereka di seluruh dunia.

Oleh itu, sistem tersedia untuk anda dapat menghabiskan crypto tersebut dengan menggunakan salah satu daripada banyak kad yang ada. Sekiranya anda berminat untuk menggunakan salah satu kad ini, kami akan merangkumi beberapa kad debit crypto terbaik di luar sana beberapa bulan yang lalu. Salah satu kad yang paling menarik dalam senarai kami adalah yang diberikan oleh Monolith, nama yang semakin meningkat dalam sektor DeFi yang dibina di rangkaian Ethereum.

Kad Monolit

Gelombang Pembuatan Kad Monolith

Hari ini kita akan melihat kad Monolith dengan lebih mendalam: ciri-cirinya, cara kerjanya dan bayaran yang dikenakannya. Kami juga akan melihat ekosistem Monolith yang lebih luas dan memberi anda latar belakang penting untuk platform itu sendiri. Semua ini akan membantu memberi anda idea yang jelas mengenai sama ada kad Monolith adalah sesuatu yang harus anda pertimbangkan untuk ditambahkan ke dompet anda.

Syarikat

Monolith adalah nama dagangan Token Group Limited, yang diperbadankan pada tahun 2017. Ia ditubuhkan oleh Mel Gelderman dan David Hoggard, yang masing-masing masih berkhidmat sebagai CEO dan pengarah strategi.

Gelderman adalah seorang usahawan dengan latar belakang dalam sektor cryptocurrency dan biofuel, sementara Hoggard belajar matematik di Newcastle University di UK. Monolith dahulunya dikenali sebagai TokenCard sehingga jenama semula pada tahun 2019.

Nama Monolith diilhamkan oleh lajur misteri yang muncul dalam filem Stanley Kubrick ‘2001: A Space Odyssey’. Oleh itu, jika anda tertanya-tanya mengapa sebilangan kakitangan Monolith di halaman ‘Pasukan’ syarikat digambarkan berpose dengan salinan novel Arthur C Clarke yang berdasarkan filem ini dengan baik, ada jawapan anda.

Syarikat Monolith

Logo Monolith

(Mengapa ada di antara mereka yang mempunyai kepala dinosaurus kurang jelas.) Syarikat telah menjelaskan penerapan nama itu dengan demikian: ‘Bagi kami, Ethereum adalah analogi kehidupan sebenar dengan Monolith dan ini merujuk kepada transendensi ekonomi dunia melalui pengenalan Kewangan Terdesentralisasi (DeFi). ‘

Platform dan aplikasi Monolith pada dasarnya terdiri daripada dompet bukan kustodian yang menyokong ETH dan sebarang token ERC-20 dan kad debit Monolith Visa. Terdapat juga token asli (TKN) yang digunakan untuk memberi insentif penggunaan kad Monolith dan memberi ganjaran kepada anggota komuniti melalui ciri Community Chest (lebih lanjut mengenai ini kemudian).

Dompet

Untuk menggunakan dompet, anda perlu memuat turun aplikasi Monolith dari App Store atau Google Play. Sebagai kunci bukan penjaga, kunci peribadi dompet akan dipegang oleh anda dan bukan oleh Monolith. Ini bagus untuk tujuan keselamatan dan juga melindungi anda sekiranya Monolith sendiri hancur. Ini juga bermaksud bahawa syarikat tidak dapat mengakses atau mengganggu dana anda dengan cara apa pun. Tidak perlu dikatakan, pastikan anda membuat nota kunci peribadi anda dan menyimpannya di tempat yang selamat.

Setelah disediakan dan didaftarkan, anda kemudian boleh memasukkan ETH atau token ERC-20 yang lain ke dalamnya. Itu adalah banyak token, walaupun tentu saja, ia menolak banyak kripto arus perdana di luar sana: jadi tidak ada BTC, XRP, ADA, dll..

Manfaat utama dompet Monolith adalah ia memberi anda landasan di ruang DeFi, sambil dapat memanfaatkan rangkaian pembayaran Visa yang luas melalui kad. Anda juga mendapat kod IBAN Eropah, bersama dengan kod dan nombor akaun: semuanya berguna untuk memindahkan dana apabila anda perlu.

Aplikasi Monolith Wallet

Tangkapan Skrin Aplikasi Monolith. Imej melalui Kedai Google Play

Monolith pada asasnya menyediakan jambatan antara dunia kripto dan kewangan arus perdana. Selain menguntungkan pengguna, ini juga merupakan langkah yang menggembirakan di sepanjang jalan menuju penggunaan secara besar-besaran.

Pada bulan Jun tahun ini, dompet Monolith juga menawarkan fungsi pertukaran. Ini membolehkan pengguna membeli token ERC-20 melalui agregator pertukaran terdesentralisasi (DEX) dompet, yang memastikan mereka mendapat harga terbaik untuk token yang mereka beli.

Perkhidmatan ini disediakan oleh Paraswap. Satu-satunya kos yang dikenakan adalah token yang dibeli dan yuran rangkaian Ethereum. Sekiranya anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai fungsi ini, maka Monolith telah menerbitkan sebuah Pos sederhana mengenai perkara yang menjadi lebih terperinci.

Terakhir, kod Monolith sepenuhnya sumber terbuka, jadi sesiapa yang ingin tahu dapat mengesahkannya sendiri atau membaca audit keselamatan luaran mereka melalui Github.

Kad itu

Begitu juga dengan ulasan ini: kad Monolith itu sendiri. Satu perkara yang perlu dijelaskan adalah bahawa ini bukan kad kredit, tetapi kad debit yang anda pra-muatkan sebelum anda keluar dan berbelanja. Sebilangan besar kad crypto berfungsi dengan cara ini, walaupun ada beberapa – seperti Nexo – yang menawarkan perkhidmatan gaya kad kredit.

Gambaran Keseluruhan Kad Monolith

Penjenamaan Semula Monolith

Walaupun dompet itu sendiri menyokong ETH dan banyak token ERC-20, anda hanya dapat menambah kad dengan yang berikut:

  • Ethereum (ETH)
  • Monolit (TKN)
  • Dai (DAI)
  • DigixDAO (DGD)
  • Token Emas Digix (DGX)
  • Pembuat (MKR)
  • Dai Cagaran Tunggal (SAI)
  • Tether (USDT)

Setelah memuat naik kripto anda ke dalam dompet Monolith, anda kemudian menukarnya dengan fiat melalui aplikasi dan menambahkannya ke kad anda. Anda kini sudah siap untuk keluar dan berbelanja. Ini adalah kad yang disokong Visa, tidak ada kekurangan tempat di seluruh dunia di mana anda boleh melakukan ini – sekitar 45 juta menurut laman web Monolith.

Salah satu ciri yang paling berguna untuk muncul di persada perbankan peribadi dalam beberapa tahun kebelakangan ini adalah kemampuan untuk mengesan perbelanjaan anda dalam masa nyata dan dapat dengan mudah mengimbangi baki anda melalui aplikasi perbankan.

Ini menjadi standard melalui bank pencabar seperti Monzo dan Revolut dan kini perlahan-lahan diadopsi oleh lebih banyak bank arus perdana. Untuk platform baru seperti Monolith, ia adalah de rigueur, jadi anda tidak akan terkejut apabila mengetahui bahawa kad ini akan membuat anda sentiasa menjaga perbelanjaan dan baki anda.

Challenger Banks UK

Revolut & Monzo menimbulkan cabaran

Kad ini dikeluarkan oleh Contis Financial Services Ltd, yang juga mengeluarkan kad crypto Wirex. Ia dapat digunakan di seluruh Kawasan Ekonomi Eropah (EEA) dan beberapa wilayah yang mempunyai hubungan dengan negara-negara Eropah.

Ini menimbulkan kekurangan yang agak jelas bahawa kad itu tidak dapat digunakan di AS atau Asia: dua pasaran kripto terbesar. Dompet ini dapat digunakan di seluruh dunia, jadi mungkin selamat untuk membayangkan bahawa pasukan Monolith mempunyai pandangan untuk menawarkan kad ini ke pasar – dan lain – lain pada suatu masa nanti.

Bayaran untuk Monolith

Begitu juga dengan isu kad yang berduri. Ini berbeza-beza bergantung pada kad kripto mana yang anda memutuskan untuk pergi dan merupakan faktor besar dalam proses membuat keputusan. Tidak ada yang suka dibebankan dengan bayaran yang berlebihan kerana menggunakan kad mereka dan dalam beberapa kes, bayaran ini menjadikan kad tertentu hampir tidak perlu diganggu.

Berita baik bagi mereka yang mempertimbangkan kad Monolith adalah bahawa tidak ada yuran bulanan, tidak ada bayaran penghantaran kad dan tidak ada yuran pembelian jika anda menggunakan kad tersebut di negara tempat ia didaftarkan. Tidak ada juga kos pertukaran mata wang kripto / fiat, yang dengan bangga Monolith anggap sebagai kadar terbaik.

Terdapat had perbelanjaan harian £ 7,500 (€ 8,113) dan had pengeluaran tunai harian sebanyak £ 350 (€ 378), jadi semua kecuali para pembelanja terbesar harus memenuhi syarat di sini. Ini juga merupakan kaedah yang berguna untuk meminimumkan kerugian sekiranya berlaku pelanggaran, atau jika kad itu dicuri.

Semua yang dikatakan, ada beberapa bayaran yang perlu diperhatikan. Sekiranya anda membuat pembelian di luar mata wang asli kad, maka anda akan dikenakan bayaran 1.75%. Kemudian ada bayaran tambah kad: ini adalah 1%, namun, jika anda menggunakan DAI, anda boleh mengelakkan daripada membayar caj ini.

Kemudian ada sesuatu yang disebut ‘sumbangan masyarakat’ yang juga berlaku dengan setiap penambahan. Ini juga ditetapkan pada 1% dan hasil dari ini ditambahkan ke Dada Komuniti yang disebutkan sebelumnya, walaupun jika anda menambah kad dengan menggunakan TKN maka anda akan mengelakkan bayaran ini sama sekali..

Monolit Dada Komuniti

Dada Komuniti Membantu pemegang TKN

Community Chest adalah dana kontrak pintar yang direka untuk memberi manfaat kepada pemegang token TKN asli Monolith. Pemegang TKN dihargai dengan dana dari Dada Komuniti setiap kali mereka membakar TKN. Ukuran ganjaran ditentukan berbanding dengan jumlah TKN yang telah diambil oleh pemegangnya untuk dibakar. Ciri ini tersedia untuk pemegang TKN melalui ciri ‘Cash and Burn’.

Bayaran ini tidak terlalu teruk, walaupun jika anda tidak bersedia atau menggunakan DAI dan / atau TKN, anda akan dikenakan bayaran sehingga 2% setiap kali anda menambah kad.

Ini mungkin tidak terlalu buruk bagi mereka yang berurusan dengan baki dan tahap perbelanjaan yang agak kecil, tetapi bagi sesiapa yang ingin menggunakan kad mereka secara berkala dan untuk pembelian besar, yuran ini dapat mulai merugikan. Yang mengatakan, terdapat banyak kad crypto di luar sana dengan bayaran yang jauh lebih tinggi dan, jika anda ingin mengelakkan pembayaran Monolith, maka sekurang-kurangnya anda mempunyai pilihan itu.

Ganjaran

Sekiranya terdapat satu kawasan di mana kad Monolith jatuh, itu adalah hadiah yang ditawarkan sekiranya anda menggunakan kad – atau lebih tepatnya, kekurangan keseluruhan. Terdapat banyak kad crypto di luar sana yang menawarkan barang seperti pulangan tunai semasa pembelian, atau langganan seperti Spotify dan Netflix. Julat kad dari crypto.com sangat kuat dalam hal ini, sementara yang seperti Nexo dan Wirex juga menawarkan beberapa penghargaan yang lumayan kepada pengguna mereka.

Ganjaran Pulangan Tunai

Faedah Kad Kredit telah Diharapkan

Monolith, sebaliknya, nampaknya telah memutuskan untuk tidak menawarkan apa-apa dalam hal ini buat masa ini. Ini tidak menjadikannya unik di kalangan penyedia kad kripto, tetapi anda harus tertanya-tanya apakah itu sesuatu yang mungkin akan kita lihat pada masa akan datang kerana sektor ini menjadi lebih ramai dan berdaya saing.

Keselamatan

Kami telah melihat bahawa sifat penyediaan Monolith yang tidak terpelihara dan terdesentralisasi bermaksud bahawa crypto anda dilindungi dengan baik, dengan hanya anda yang mengetahui kunci peribadi dan dengan itu mempunyai akses. Kad itu sendiri juga diatur di UK oleh Financial Conduct Authority (FCA) yang seharusnya memberikan ketenangan fikiran.

Walau bagaimanapun, ini tidak dilindungi oleh Skim Pampasan Perkhidmatan Kewangan (FSCS) yang merangkumi kerugian hingga £ 85,000 setiap platform. Yang mengatakan, jika Monolith berada di bawah, pemiutangnya masih tidak dapat mengakses dana anda tanpa kunci peribadi tersebut.

Kesimpulan – Monolith Worth it?

Monolith adalah sesuatu yang luar biasa dalam bidang kad crypto. Tidak ada orang lain yang menawarkan platform yang membolehkan anda membelanjakan Ethereum dan token ERC-20 yang lain, jadi jika itu adalah bahagian besar portfolio anda, itu pasti sesuatu yang harus anda pertimbangkan. Fakta bahawa dompet Monolith adalah bukan kustodian, tetapi juga dapat memanfaatkan jangkauan Visa di seluruh dunia adalah satu lagi kelebihan besar.

Takhta Monolit

Adakah Monolith Raja Kad Crypto?

Monolith sendiri adalah syarikat yang menarik dan pemain yang mapan di bidang DeFi yang baru muncul. Aplikasi dan kad crypto-nya adalah titik permulaan yang baik bagi mereka yang berkecimpung di DeFi untuk pertama kalinya dan terdapat banyak ruang untuk platform ini berkembang dan berkembang pada tahun-tahun akan datang.

Sebilangan mungkin mengeluh mengenai bayaran kad, walaupun kad tersebut tidak jauh lebih tinggi daripada kad yang dikenakan oleh beberapa kad lain di luar sana. Mereka yang suka mendapat ganjaran atas perbelanjaan mereka juga akan kecewa dengan kekurangan wang tunai dan insentif lain. Terdapat ruang untuk penambahbaikan di sini dan mari kita berharap Monolith memperhatikan.

Sekiranya anda mempercayai Ethereum dan semua potensinya, atau jika anda telah lama menggunakan token ERC-20 dan ingin menjadikannya berfungsi, maka Monolith boleh menjadi kad untuk anda.

Imej Pilihan melalui Shutterstock & Monolit

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me