Ulasan Pinjaman NEXO: Pinjaman Bersandar Crypto Segera

NEXO adalah projek yang baru-baru ini berjaya menarik minat masyarakat cryptocurrency.

NEXO bukan sahaja dikembangkan oleh syarikat FinTech yang besar tetapi mereka juga disokong oleh beberapa nama yang cukup berpengaruh di ruang cryptocurrency. Token NEXO juga telah mendapat momentum sejak beberapa minggu yang lalu.

Walau bagaimanapun, apa sebenarnya NEXO dan sekiranya anda mempertimbangkannya?

Dalam tinjauan Nexo yang komprehensif ini, saya akan berusaha menjawabnya. Saya juga akan memberi anda panduan mendalam untuk memulakan pinjaman crypto.

Apa itu NEXO?

NEXO adalah projek yang bertujuan untuk memberikan perkhidmatan pinjaman sambil menggunakan cryptocurrency sebagai cagaran. Walaupun sudah tentu ada beberapa masalah yang perlu diselesaikan untuk berjaya ini, pasukan nampaknya sedang dalam perjalanan, dan mendapat sokongan yang kuat. Dengan NEXO cryptocurrency pemilik akan dapat mata wang fiat jika diperlukan, tetapi masih mengekalkan pemilikan aset digital mereka.

Ini adalah yang terbaik dari kedua-dua dunia.

Pecahan Syiling Nexo

Langkah-langkah untuk mendapatkan Pinjaman Segera di Nexo

Ia berfungsi dengan membenarkan peminjam mengunci cryptocurrency sebagai jaminan sebagai pertukaran mata wang fiat. Wang tunai tersebut dihantar terus ke akaun bank, atau boleh ditambahkan ke kad debit. Sekiranya turun naik pasaran (yang hampir diberikan dengan cryptocurrency) had kad debit akan disesuaikan sebagai tindak balas kepada perubahan nilai pasaran cryptocurrency yang mendasari.

Bayaran Balik Pinjaman dengan NEXO

Sebarang pinjaman yang diambil dapat dilunaskan dengan mudah menggunakan cryptocurrency, mata wang fiat, atau token Nexo. Mereka telah membuat semudah mungkin untuk membayar balik pinjaman. Bandingkan dengan pesaing Nexo SALT terdekat, yang hanya menerima pembayaran pinjaman dalam mata wang fiat.

Akses Pasaran NEXO

Walaupun Nexo berpusat di Switzerland, pinjamannya tersedia di seluruh dunia. Sesiapa yang memegang cryptocurrency boleh memanfaatkan pinjaman Nexo. Oleh kerana pinjaman tersebut dijamin sepenuhnya, tidak perlu peminjam bimbang tentang sejarah kredit atau kelulusan.

Sudah tentu kes penggunaan untuk pinjaman Nexo akan terhad kerana cagarannya disokong, tetapi penggunaan cryptocurrency sebagai cagaran menjadikan alternatif yang menarik bagi mereka yang memegang cryptocurrency dan belum mahu menjual dan melepaskan keuntungan masa depan, tetapi masih memerlukan mata wang fiat untuk mengakses peluang tertentu.

NEXO dan Peraturan

Nexo sangat jelas dalam menyatakan bahawa token NEXO adalah token keselamatan, dan bahawa ia mematuhi Peraturan Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa D Peraturan 506 (c).

Mereka merujuk token Nexo dalam dokumentasi mereka sebagai aset pembayaran dividen yang disokong oleh aset jaminan.

Walaupun institusi tradisional belum mengenalinya, terdapat perbezaan antara fiat sebagai jaminan dan aset crypto sebagai jaminan kerana aset crypto mempunyai utiliti tambahan.

Nampaknya bernasib baik kerana Nexo telah mengetahui status aset crypto mereka, dan mereka berusaha sedaya upaya untuk tetap mematuhi peraturan A.S..

Menggunakan NEXO Token

Salah satu insentif untuk memegang token NEXO adalah memberi dividen kepada pemegang. Tiga puluh peratus keuntungan yang dijana dari pinjaman Nexo masuk ke kumpulan dividen yang kemudiannya diedarkan kepada pemegang NEXO. Pada masa ini pembayaran dividen dibuat di Ethereum (ETH), tetapi ada kemungkinan besar ini akan berkembang ke cryptocurrency lain pada masa akan datang.

Pembayaran terbaru adalah pada bulan Ogos 2019, dengan lebih dari $ 2.4 juta telah diedarkan kepada pemegang NEXO. Pasukan NEXO mendakwa dividen ini sama dengan hasil tahunan 12.73% pada pegangan NEXO.

Faedah Melabur di Nexo

Faedah melabur dalam token NEXO

Selain menjadi sumber dividen, token NEXO juga dapat digunakan untuk membayar pinjaman, dan insentif untuk ini adalah pengurangan bunga pembayaran balik pinjaman. Ini serupa dengan pinjaman bank yang menawarkan kadar faedah yang lebih rendah atau potongan ketika pembayaran automatik disiapkan. Memegang lebih banyak token NEXO di dompet anda juga akan membuka had pinjaman yang lebih tinggi.

Bagaimana Nexo Mengendalikan Volatiliti Crypto

Cryptocurrency adalah aset yang paling tidak stabil di planet ini, dengan kenaikan harga harian 10% biasa, dan perubahan harga bulanan 50% atau lebih tidak biasa. Stablecoins seperti TrueUSD dan Tether (USDT) telah belajar menangani pergerakan harga menaik, tetapi masih berjuang dengan penurunan harga.

Nexo merancang untuk menggunakan konsep dari pinjaman tradisional yang dikenali sebagai Loan-to-Value untuk menilai risiko. Dalam pemberian pinjaman tradisional, peminjam yang dianggap sebagai risiko lalai diberi LTV yang lebih tinggi.

Contoh Pinjaman ke Nilai

Pinjaman kepada Nilai berbanding Kecairan. Sumber Gambar: BDC

Nexo menggunakan algoritma yang disebut Nexo Oracle untuk menentukan nisbah LTV untuk peminjam. Memandangkan turun naik yang disertakan dengan cryptocurrency, nisbah LTV cenderung lebih besar daripada 50%, melainkan jika cryptocurrency menjadi kurang stabil (yang telah berlaku untuk Bitcoin). Dalam praktiknya, ini bermaksud jika anda mempunyai $ 10,000 dalam Bitcoin di dompet anda dan LTV adalah 50%, anda akan dapat pinjaman untuk 50% dari baki Bitcoin dompet anda, atau $ 5,000.

Nexo Oracle akan berusaha untuk mengelakkan situasi yang serupa dengan krisis perumahan A.S., apabila banyak nilai rumah jatuh di bawah nilai pinjaman untuk harta tanah tersebut. Kerana selalu ada risiko penurunan nilai aset di pasaran cryptocurrency, Nexo Oracle akan digunakan untuk mengeluarkan panggilan margin.

Oracle juga akan mengeluarkan pemberitahuan kepada peminjam bahawa jaminan tambahan diperlukan untuk menjaga pinjaman dalam keadaan baik. Apabila peminjam berusaha untuk memperhatikan pemberitahuan ini, mereka berisiko mempunyai pinjaman mereka dengan kuat untuk dicairkan untuk mendapatkan semula nisbah LTV yang tepat.

The Nexo Oracle

Platform Nexo menggunakan teknologi yang disebut Nexo Oracle untuk memantau dan mengatur semua aspek platform termasuk analisis, pengagihan pinjaman, pemantauan aset, penyelenggaraan dompet, dan lain-lain.

Gambaran Keseluruhan NEXO Oracle

Gambaran Keseluruhan Nexo Oracle. Imej melalui Buku putih Nexo

Semasa meminjam di platform, peminjam menghantar cryptocurrency mereka ke dompet overdraf kripto Nexo. Penerbitan pinjaman dan pembayaran diuruskan secara langsung oleh peminjam melalui antara muka pengguna Nexo. Antara muka pengguna tersedia sebagai versi berasaskan web dan versi mudah alih dikeluarkan pada bulan Jun 2019.

Akhirnya, platform ini akan tersedia di desktop juga, dan dengan menambahkan kad kredit fizikal, seluruh platform dan proses akan menjadi biasa walaupun pengguna bukan cryptocurrency. Ini bertujuan untuk meningkatkan kadar penggunaan platform. Pasukan ini semakin hampir dengan matlamat ini, dengan kad debit dikeluarkan pada bulan Ogos.

Pasukan Nexo

Nexo mempunyai pasukan inti yang terdiri daripada 14 anggota, yang kebanyakannya juga memegang jawatan tinggi di syarikat FinTech pengguna Eropah Credissimo. Kosta Kantchev adalah ketua rakan pengurusan dan pengasas bersama Nexo, dan dia juga merupakan pengasas bersama Credissimo.

Rakan pengurusan kedua dan pengasas bersama Nexo ialah Antoni Trenchev, yang sebelumnya merupakan Anggota Parlimen di Majlis Nasional Republik Bulgaria. Dia juga memiliki lebih dari 7 tahun pengalaman dalam pengembangan dan strategi e-dagang serta automasi proses e-dagang.

Rakan pengurusan ketiga dan juga pengasas bersama Nexo ialah Georgi Shulev. Dia mempunyai pengalaman lebih dari 6 tahun dalam industri perbankan pelaburan dan merupakan pengasas bersama Consestimate, platform anggaran kewangan terbuka.

Statistik Credissimo

Credissimo dengan nombor

Di sisi IT, pengasas bersama Nexo keempat adalah Vasil Petrov, yang membawa lebih dari 16 tahun pengalaman dalam pentadbiran sistem, pembangunan dan seni bina akhir ke projek Nexo.

Penasihat Nexo termasuk Michael Arrington, yang merupakan pengasas TechCrunch dan juga Arrington XRP Capital. Trevor Koverko, pengasas Polymath adalah penasihat kedua, dan pasukan penasihat dikumpulkan oleh Ugo Bechis yang membawa pengalaman selama 40+ tahun dalam pematuhan SEPA dan kewangan untuk projek ini.

Komuniti NEXO

Nexo mempunyai beberapa masalah dengan anggota masyarakat yang cacat setelah nampaknya menangguhkan pembayaran dividen bulanannya. Selain aduan mengenai projek yang tidak memenuhi komitmen ini, ada keluhan tambahan mengenai syarikat yang tidak memenuhi komitmen lain, dan tidak memenuhi tarikh akhir yang dijanjikan.

Walaupun begitu, terdapat media sosial yang cukup besar untuk NEXO. Mereka Akaun Twitter mempunyai 42,900 pengikut, dan walaupun interaksi dengan siaran tidak begitu kuat, terdapat beberapa interaksi pada setiap siaran.

Subreddit NEXO jauh lebih kecil, dengan lebih dari 2,700 pengikut, namun, ia juga lebih aktif. Terdapat catatan yang dibuat hampir setiap hari, dan terdapat banyak respons dan komen untuk setiap siaran, menunjukkan ini adalah komuniti peminat NEXO yang kecil tetapi kuat.

Komuniti terbesar setakat ini adalah Telegram NEXO, di mana pasukan paling aktif, dan yang mempunyai 32,300 ahli. Anehnya kumpulan Facebook untuk NEXO juga cukup besar untuk projek crypto, dengan lebih daripada 26,000 orang mengikuti halaman.

Platform Bersaing

Sudah tentu, NEXO tidak beroperasi dalam keadaan hampa dan sudah ada platform pinjaman cryptocurrency lain yang menawarkan peluang serupa.

Perbezaan utama yang ada pada Nexo adalah di mana mereka menawarkan pinjaman mereka dan juga jenis jaminan. Mereka juga akan mempunyai dinamika kadar faedah yang berbeza yang mendorong ekosistem mereka

Nexo vs Garam

Yang pertama dan paling terkenal adalah SALT. SALT bermaksud Secure Automated Lending Technology dan ia adalah satu projek pertama yang menawarkan peluang pinjaman cryptocurrency.

SALT mempunyai lebih banyak akses pasaran daripada Nexo dan mereka berpusat di Amerika Syarikat. Pada masa penulisan mereka tersedia di 33 negeri AS dan juga negara-negara seperti UK, Switzerland, Puerto Rico dan UAE.

Garam adalah platform berasaskan cagaran yang berbeza dari Nexo kerana mereka mempunyai tahap yang berbeza untuk pinjaman. Mereka yang mempunyai lebih banyak SALT dapat memperoleh lebih banyak faedah. Dengan Garam, anda juga hanya mempunyai crypto sebagai cagaran sedangkan Nexo juga membenarkan NEXO.

Garam vs Nexo

SALT vs. Nexo Lending

Garam juga cukup berpusat di mana pinjaman SALT akan memudahkan semua pinjaman. Sebelum anda boleh memohon pinjaman, anda mesti menjadi ahli platform SALT yang memerlukan token SALT.

Nexo vs Ethlend

Platform pesaing lain Nexo adalah ETHLend. Ini mungkin salah satu platform pinjaman yang paling terdesentralisasi yang sedang dibina sebagai aplikasi atau dApp yang terdesentralisasi.

Walaupun ini adalah platform pinjaman Peer-to-Peer yang benar, ia berbeza dengan Nexo kerana ia tidak berkaitan dengan mata wang Fiat. Anda hanya boleh mendapatkan pinjaman dalam cryptocurrency ERC20 (misalnya Ethereum for Maker to DAI).

Satu faedah yang dimiliki Nexo daripada ETHLend adalah pinjaman segera. Seperti pinjaman Garam, ETHLend adalah platform pinjaman Peer-to-Peer. Ini bermakna anda perlu menunggu sehingga anda menemui seseorang di seberang kontrak pinjaman.

Lebih-lebih lagi, sifat P2P platform ETHLend ini bermaksud bahawa kadar faedah yang akan anda bayar akan berbeza-beza. Di Nexo, kadar faedahnya tetap dan semua pengguna platform akan mempunyai Pinjaman untuk Nilai (LTV) yang sama.

Peta Jalan Nexo

Nexo mempunyai peta jalan yang agresif pada tahun 2018, tetapi telah meninggalkannya dan pada masa ini tidak ada peta jalan rasmi. Peta jalan sebelumnya termasuk pengenalan kad kredit Nexo pada suku keempat 2018, saluran udara Nexo kedua, dan pelepasan dompet mudah alih Nexo.

Mereka dapat menyampaikan paparan udara tepat pada waktunya, kad kredit Nexo telah menjadi kad debit yang akhirnya dikeluarkan sebagai versi alpha pada bulan Ogos 2019, dan dompet mudah alih Nexo juga ditunda untuk pelepasan pada bulan Jun 2019.

Kad Nexo

Kad Nexo Akhirnya Dikeluarkan. Imej melalui Blog Nexo

Sebelumnya ada rancangan untuk Nexo untuk memperoleh bank yang diinsuranskan FDIC, dan sementara itu belum menjadi kenyataan, Nexo telah berjaya mendapatkan dana yang membolehkan mereka menawarkan pinjaman pada APR 5,9%.

Mereka juga membayar faedah pada USD, EUR, dan GBP, dengan rancangan untuk menambahkan lebih banyak mata wang fiat di masa depan. Di sisi crypto, mereka membayar faedah pada USDT, TUSD, USDC, PAX, dan DAI.

Token NEXO

NEXO menjalankan ICO pada 1 April 2018 dengan mengumpulkan $ 52.5 juta dan menjual token dengan harga $ 0.10 setiap satu. Selepas itu, token NEXO mula diperdagangkan pada 1 Mei 2018 pada $ 0.190647. Ia meningkat dengan cepat dan mencapai paras tertinggi sepanjang masa $ 0.539466 hanya seminggu kemudian pada 7 Mei 2018.

Sudah tentu, ini berlaku semasa pasaran beruang yang besar dalam mata wang kripto dan harga dengan cepat turun dari tahap tinggi sepanjang masa. Menjelang 12 September 2018 harganya berada pada paras terendah sepanjang masa $ 0.043333, atau kurang dari separuh harga ICO.

Kemudian diikuti rali kuat dari akhir September hingga akhir Oktober yang membawa token NEXO kembali ke tahap $ 0.19. Perhimpunan itu berlaku berikutan pengumuman pembayaran dividen bulanan bagi pemegang token NEXO oleh NEXO.

Prestasi Harga NEXO

Prestasi Harga NEXO. Imej melalui CMC

Malangnya, pembahagian dividen bulanan tidak menjadi kenyataan. Setelah membuat pembayaran dividen pertama pada bulan Disember 2018, pemegang NEXO kemudian harus menunggu sehingga Ogos 2019 untuk pembayaran dividen yang lain.

Pembahagian dividen seterusnya dijangka pada bulan Disember 2019. Jumlah dividen adalah 30% dari keuntungan syarikat dan pembayaran Ogos 2019 lebih daripada $ 2.4 juta, mewakili hasil tahunan 12.73% menurut NEXO.

Pada tahun 2019 token NEXO agak stabil, kekal dalam julat $ 0,07 hingga $ 0,10 untuk sebahagian besar.

Pada awal November 2019, ia berada di puncak julat, diperdagangkan pada $ 0.102927 dan disenaraikan sebagai syiling ke-79 terbesar dengan permodalan pasaran menurut Coinmarketcap.com.

Berniaga & Menyimpan NEXO

Majoriti jumlah dagangan untuk NEXO berada di bursa Hotbit. Terdapat juga volume yang dapat diterima di Huobi Global and Bitrue, token NEXO juga tersedia di beberapa bursa lain, tetapi ada jumlah marginal.

Walau bagaimanapun, kepekatan jumlah dagangan token NEXO ini di HotBit boleh menjadi perhatian dari perspektif kecairan pasaran. Ini bermaksud bahawa jumlah dan harga untuk NEXO tidak sekata dipengaruhi oleh pergerakan di HotBit.

Mereka yang berminat memegang NEXO untuk mendapatkan dividen perlu memegang token sama ada di dompet yang disediakan di akaun anda di platform NEXO, atau di dompet mudah alih NEXO.

Melihat lebih dekat dompet mudah alih Nexo ini, ia boleh didapati di iOS dan Android. Ulasan di Kedai Google Play dan kedai iTunes kelihatan cukup positif.

Penilaian Aplikasi NEXO

Penilaian Aplikasi Mudah Alih Nexo

Perkara lain yang saya anggap cukup positif adalah bahawa walaupun bagi pengguna yang mempunyai sesuatu untuk mengadu, pasukan perkhidmatan Nexo cepat bertindak balas. Ini menunjukkan bahawa mereka prihatin dengan apa yang dikatakan oleh pengguna mereka.

Sudah tentu, memandangkan NEXO adalah token ERC20, ini bermakna anda boleh menyimpannya di mana-mana dompet yang menyokong Ethereum. Ini termasuk banyak dompet dalam talian, mudah alih, desktop dan dompet mudah alih. Perhatikan bahawa anda tidak akan dapat menarik minat anda terhadap perkara ini.

Kesimpulannya

Sekiranya anda yakin bahawa cryptocurrency mempunyai utiliti dunia nyata sebagai kaedah pembayaran dan pemindahan nilai, maka anda harus mempercayai projek Nexo. Platform pinjaman yang membolehkan pemegang cryptocurrency membuka nilai triliunan dolar tanpa perlu melepaskan pemilikan cryptocurrency mereka adalah masalah besar.

Di samping hanya membuka kunci nilai, pinjaman Nexo dapat membolehkan pemegang cryptocurrency mengakses dana tanpa perlu membayar cukai atas apa yang boleh menjadi keuntungan besar dari kepemilikan crypto mereka.

Fakta bahawa pasukan ini mempunyai pengalaman lebih dari 10 tahun dalam menjalankan firma perkhidmatan kewangan yang mapan adalah satu lagi positif bagi Nexo. Anda pasti mereka menganalisis keperluan untuk perkhidmatan pinjaman cryptocurrency, dan dengan pengalaman mereka, mereka sangat sesuai untuk melihat kejayaan projek ini. Mereka juga mendapat bantuan padu dari penasihat seperti Michael Arrington, pengasas TechCrunch.

Terdapat kemungkinan yang sangat baik bahawa pinjaman cryptocurrency dapat menjadi industri bernilai berbilion dolar, dan berpotensi melihat dirinya sebagai industri triliun dolar jika nilai mata wang kripto meningkat kerana beberapa penasihat kewangan telah mencadangkan mereka akan.

Dengan skala pasaran di cakrawala sekarang boleh menjadi masa yang sangat baik untuk masuk ke Nexo pada peringkat awal.

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me