Ulasan Po.et (POE): Menjamin Harta Intelek di Blockchain

Po.et adalah platform blockchain yang unik dan mungkin inovatif yang dibuat sebagai cara untuk pencipta kandungan, penerbit, artis dan kreatif lain untuk membuktikan kepemilikan kandungan mereka, dan mengeluarkan lesen untuk memastikan mereka menerima pampasan yang sesuai untuk karya mereka.

Ia melihat pengurusan hak harta intelek dengan cara yang baru dan berbeza untuk dunia moden. Ia akan muncul di mana projek seperti Creative Commons dan Shutterstock tidak dapat memberikan bukti pemilikan dan perlesenan yang kekal kepada pencipta kandungan.

Dalam tinjauan ringkas ini, kita akan menggali projek dan konsep Po.et.

Mengenai Po.et

Po.et adalah projek sumber terbuka yang sedang dikembangkan di Ethereum blockchain oleh sebuah syarikat yang berpangkalan di Singapura yang dikenali sebagai Po.et Technology Ltd., dan juga disokong oleh The Po.et Foundation.

Bersama-sama mereka berusaha untuk membuat platform terbuka dan terdesentralisasi yang memungkinkan untuk membuktikan bukti pemilikan aset digital kreatif yang tidak berubah. Buku besar sumber terbuka digunakan untuk menyimpan metadata dan maklumat pemilikan pelbagai karya kreatif dan aset digital.

Ia adalah blockchain bukan kewangan yang pertama, menjadikannya unik dan hebat. Selain menyediakan kaedah untuk membuktikan kepemilikan, ia juga memastikan aset digital tetap selamat dan tanpa nama, dan memastikan bahawa setiap karya yang tersimpan di blockchain tidak dapat dituntut, diedit atau dihapus kemudian oleh beberapa pihak ketiga.

gambaran keseluruhan po.et

Tinjauan Po.et. Imej melalui Po.et

Selain menyimpan aset digital, ia juga akan menggunakan kontrak pintar untuk membolehkan pelesenan dan pengedaran karya kreatif dengan sindikasi, memastikan pemilik aset yang betul menerima pampasan untuk karya mereka.

Seperti yang anda lihat dari Peta jalan Po.et projek ini hanya pada awal perjalanannya. Kandungan bertulis kini disertakan, dan pasukan telah membuat sokongan untuk WordPress, Joomla dan Drupal, dengan plugin tersedia untuk ketiga-tiga sistem pengurusan kandungan. Pada masa akan datang blockchain akan menambah sokongan untuk fail gambar, video dan audio.

Apa Bukti Kehadiran

Sekiranya anda ingin memahami Po.et dan bagaimana ia akan merevolusikan dunia penerbitan dan kreatif, anda harus terlebih dahulu memahami Proof of Existence, kerana Po.et dibina dengan Proof of Existence sebagai terasnya. Proof of Existence diciptakan pada tahun 2013 oleh Manuel Araoz sebagai platform bukan kewangan berasaskan blockchain pertama.

Bukti kewujudan adalah mekanisme konsensus yang terdesentralisasi yang membolehkan pengguna menyimpan sebarang kandungan, media atau metadata secara anonim dan tanpa henti di blockchain, tanpa menyimpan kandungan sebenar.

Ini memungkinkan pengguna untuk secara terbuka membuktikan kepemilikan file data pada suatu waktu tertentu, tanpa mengungkapkan data sebenarnya atau identiti mereka. Storan diberi cap waktu, dan benar-benar aman dan selamat di blockchain, dengan hash fail disimpan secara kekal sebagai data yang tidak dapat diubah.

Bagaimana dengan Token Po.et (POE)

Token POE

Imej melalui po.et

Po.et mengeluarkan token patuh ERC-20 dengan simbol ticker “POE” dalam crowdsale $ 10 juta pada bulan Ogos 2017. Token itu bernilai $ 0,00637 pada masa crowdsale, tetapi pada 18 Mei 2018 token telah berkembang bernilai kepada $ 0.034908 untuk kenaikan kira-kira 500%.

Tingginya sepanjang masa untuk nilai token adalah $ 0.221729 pada 6 Januari 2018. Penurunan ini berlaku seiring dengan pasaran beruang yang luas untuk cryptocurrency. Kerana POE adalah token ERC-20 ia boleh disimpan di mana-mana dompet yang mematuhi ERC-20 seperti MyEtherWallet atau Jaxx.

Pertukaran teratas untuk POE adalah Binance, tetapi juga boleh dibeli di OKEx, HitBTC, KuCoin dan bursa lain yang lebih kecil.

Po.et Menyelesaikan Masalah Aset Digital

Pasukan di belakang Po.et berusaha menyelesaikan tiga masalah utama yang dialami oleh aset digital berasaskan internet:

  1. Pemilikan aset
  2. Penggunaan aset
  3. Asal dan sejarah aset

Sejak permulaan kandungan digital internet mengalami kesulitan berkaitan dengan hak kekayaan intelektual, hak cipta, dan penipuan. Beberapa organisasi seperti CreativeCommons dan Shutterstock telah berusaha mengatasi masalah ini, dan telah berjaya sebahagiannya.

Namun, sifat terpusat dari platform ini bermaksud tidak dapat beroperasi dengan platform luar, dan tidak ada cara cepat dan mudah untuk menentukan atribusi, mengesahkan pemilikan, dan melesenkan karya kreatif.

Po.et akan membolehkan pencipta kandungan memeterai masa aset mereka di blockchain, memastikan asal usul aset dapat dibuktikan, diperakui, selamat dan terjamin. Terdapat juga rancangan untuk membolehkan kaedah yang mudah dan jelas bagi pencipta menetapkan yuran pelesenan dan menerima pembayaran tepat di dalam platform. Akhirnya, ia mewujudkan platform terbuka di seluruh dunia yang akan memudahkan penerbit menemui kandungan baru dan berharga.

Po.et memanfaatkan kekuatan teknologi blockchain untuk memastikan bahawa aset digital dapat disimpan, dikongsi, dianalisis, dan bahkan dilesenkan dengan adil, terbukti dan tidak berubah. Ini harus berjaya menambah nilai kepada industri penerbitan dengan mewujudkan kepercayaan antara pencipta kandungan, editor, penerbit dan pengguna.

Proposisi nilai utama untuk menggunakan syiling Po.et blockchain dan POE adalah:

Pemilikan Kandungan

Pembuat kandungan akan dapat mencatat masa lalu ciptaan mereka, mendaftarkannya ke blockchain dan membuat rekod keberadaan mereka yang tidak berubah. Oleh kerana blockchain Po.et terdesentralisasi, anda boleh memastikan kandungan anda tetap dapat disahkan, selamat dan tidak dapat ditembusi selagi satu simpul tetap beroperasi dalam rangkaian.

Pelesenan

Hak pelesenan dan penggunaan telah menjadi salah satu kelemahan utama internet yang semakin murah, dan kemampuannya untuk berkongsi maklumat. Dengan kandungan yang didaftarkan ke blockchain Po.et, adalah mungkin untuk membuat dan mengeluarkan lesen secara automatik, dan tanpa memerlukan syarikat atau organisasi pihak ketiga.

Pengguna dapat memilih lesen standard yang sudah ada, atau dapat membuat syarat lesen mereka sendiri. Pembayaran, pengeluaran dan pemindahan lesen semuanya dapat dilakukan secara automatik melalui penggunaan kontrak pintar.

Menciptakan Ketelusan

Blockchain Po.et akan menjadi jambatan antara pencipta dan rangkaian penerbitan atau pengedaran. Selain membuat media penyimpanan yang tidak berubah, ia juga menciptakan sistem atribusi yang benar-benar telus dengan memungkinkan penemuan kandungan baru, dan pengesahan pemilikan kandungan.

Desentralisasi dan Selamat

Oleh kerana Po.et adalah jaringan yang terdesentralisasi, tidak ada titik kegagalan, atau cara untuk satu organisasi, syarikat, atau individu untuk mengganggu atau mengubah data yang tersimpan di blockchain.

Tanda tangan kriptografi dan hashing metadata yang disimpan memastikan bahawa kandungan tetap selamat. Selain itu, penentuan masa dan pencurian memberikan bukti yang tidak dapat disangkal mengenai kriteria dan integriti data.

Kelenturan

Po.et adalah sumber terbuka, membolehkan sesiapa sahaja bekerja dengan kod sumber dan membuat penambahan pengubahsuaian untuk memenuhi keperluan mereka. Ini memberikan fleksibiliti yang besar, dan pihak ketiga diharapkan dapat menambahkan modul dan pemalam baru untuk memperluas fungsi Po.et ketika ia berkembang.

Terma dan jenis pelesenan baru akan diberikan, dan kontrak pintar akan membolehkan pelbagai ciri baru yang tidak dapat dibayangkan.

Kesimpulannya

Objektif utama projek Po.et adalah untuk membuat kaedah ringkas dan mudah untuk menyimpan kandungan yang dibuat secara digital. Ini juga bertujuan untuk menyelesaikan masalah seputar atribusi, integriti, pelesenan, sindikasi dan penerbitan.

Rancangan untuk penambahan kontrak pintar dan sifat kod sumber terbuka memungkinkan untuk pengembangan platform yang tidak terbatas, dengan ciri baru oleh pihak ketiga memperluas utiliti platform hingga ke masa depan.

Sekiranya berjaya, Po.et akan membolehkan pencipta kandungan mengawal sepenuhnya karya mereka, sambil menambahkan ketelusan yang memudahkan penerbit mencari karya baru. Ia juga akan memberi pendapatan kepada pencipta melalui pelesenan automatik yang membolehkan kontrak pintar.

Yang terbaik, ia akan memberikan bukti asal-usul dan sejarah apa-apa karya kreatif yang didaftarkan di blockchainnya.

Gambar Pilihan melalui Po.et

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me