Ulasan Ravencoin: Rangkaian Blocker Peer-to-Peer Tahan ASIC

Ravencoin adalah projek yang telah meletup ke tempat kejadian. Permintaan untuk RVN mencapai tahap yang belum pernah terjadi sebelumnya kerana ia disenaraikan di sejumlah bursa.

Garpu Bitcoin ini adalah salah satu daripada beberapa syiling yang masih boleh anda lombong dengan GPU. Sebenarnya, pemaju Ravencoin secara khusus telah merancang blockchain agar tahan terhadap ancaman yang ditimbulkan oleh pelantar perlombongan ASIC dan pemusatan penambang.

Namun, adakah ia wajar dipertimbangkan?

Dalam tinjauan Ravencoin yang lengkap ini, saya akan berusaha menjawabnya. Saya juga akan melihat potensi penggunaan dan kes penggunaan jangka panjang / potensi harga RVN.

Apa itu Ravencoin?

Ravencoin dibuat pada tahun 2017 sebagai garpu kod Bitcoin sumber terbuka sebagai kaedah untuk menyimpan aset secara digital dan memindahkannya dengan mudah antara pihak. Itu adalah kes penggunaan khusus yang dirancang Ravencoin berbeza dengan Bitcoin asli, yang dimaksudkan sebagai cara untuk memindahkan nilai antara individu.

Selepas debut Ravencoin pada 31 Oktober 2017, syiling pertama dilombong pada 3 Januari 2018. Tarikh ini penting sebagai ulang tahun kesembilan pelancaran Bitcoin. Tidak ada pra-lombong Ravencoin.

Ravencoin dibuat dengan jadwal pembangunan bertahap di tempat. Kerja berterusan pada blockchain dan setakat ini para pembangun telah mencipta kemampuan blockchain dan mining, serta kemampuan untuk membuat aset yang unik. Mereka juga telah mengembangkan algoritma unik yang disebut x16r, yang memungkinkan untuk perlombongan Proof-of-Work sambil mengekalkan ketahanan ASIC.

Kemas kini masa depan untuk blockchain diharapkan dapat merangkumi kemampuan untuk memberikan ganjaran kepada pemegang RVN, sistem pesanan, keupayaan mengundi, mod keserasian yang membolehkan aset yang baru dibuat muncul dengan tepat seperti RVN, LTC, atau Bitcoin untuk penyatuan mudah ke bursa, dompet , penjelajah, dll.

Mengapa Ravencoin Unik

Salah satu perubahan yang paling jelas yang dibuat dalam pembuatan Ravencoin adalah penggunaan algoritma x16rv2 yang baru dikembangkan. Ia dikembangkan khusus untuk membolehkan penambangan PoW tetapi menjauhkan diri dari pemusatan yang disebabkan oleh perlombongan ASIC.

Apa yang menjadikan algoritma x16rv2 unik adalah bahawa ia menggunakan 16 algoritma hash yang berbeza dan memilih satu untuk digunakan secara rawak. Pengacakan ini menjadikannya sangat sukar untuk mengembangkan ASIC yang dapat memanfaatkan x16rv2, dan membolehkan sesiapa sahaja dapat menambang Ravencoin tanpa bersaing dengan pelantar ASIC yang kuat.

GPU Ravencoin

Imej melalui Shutterstock

Pasukan Ravencoin juga telah menyatakan bahawa mereka akan mengubah algoritma yang digunakan dalam x16rv2 jika rig ASIC dengan kemampuan untuk menambang rangkaian Raven pernah dikembangkan. Itulah yang mereka lakukan pada Oktober 2019 apabila mereka menaik taraf dari x16r ke x16rv2 hanya kerana disyaki pelantar ASIC melombong rangkaian.

Perubahan lain dari Bitcoin yang dibuat semasa membuat Ravencoin termasuk yang berikut:

  • Jumlah bekalan syiling 21 bilion dan bukannya 21 juta;
  • Masa sekatan dikurangkan dari 10 minit hingga 1 minit;
  • Ganjaran blok awal sebanyak 5,000 RVN dan bukannya 50 BTC;
  • Rancangan untuk penambahan pengundian, pemesejan, dan pemberian hadiah pada masa akan datang;
  • Penambahan kemampuan untuk mengeluarkan dan memindahkan aset, dan membuat aset yang unik.

Objektif Ravencoin

Mengikut Buku putih Ravencoin Ravencoin dicipta untuk:

“Pergerakan yang selamat dan bebas dari berbagai aset menggunakan kod sumber terbuka yang akan diperbaiki secara berterusan.”

Buku putih tersebut terus mengatakan bahawa apabila blockchain mula mempengaruhi ekonomi global, ia juga akan mengubah cara pasaran modal berfungsi. Akhirnya, mereka mengatakan bahawa sempadan geografi dan bidang kuasa pemerintah akan menjadi semakin tidak relevan kerana perdagangan merentasi sempadan menjadi semakin tanpa gesekan.

Setelah dilihat bahawa individu dapat menggerakkan kekayaan yang besar menggunakan Bitcoin atau cryptocurrency lain, orang dari seluruh dunia akan menuntut untuk memiliki kemampuan yang sama dengan aset lain seperti ekuiti, harta tanah atau komoditi fizikal seperti emas dan minyak.

Apa yang boleh dipindahkan?

Pencipta Ravencoin membuat senarai kes penggunaan yang berpotensi dalam kertas putih, tetapi mereka menekankan bahawa senarai mereka hanyalah cadangan, dan bahawa hampir semua perkara dapat dihantar dengan rangkaian Raven kerana itulah yang diciptakannya.

Aset Ravencoin

Aset yang Boleh Dipindah milik. Imej melalui Ravencoin

Beberapa cadangan yang dibuat dalam kertas putih termasuk jongkong emas atau syiling, mata wang fiat fizikal, karya seni yang jarang berlaku, harta tanah, kad hadiah, aset dalam permainan, tiket elektronik, dan banyak perkara lain.

Mana-mana aset ini dapat diwakili oleh token yang tidak dapat ditambang di rangkaian Raven, dengan token tersebut dibuat secara bebas oleh pengguna di platform Ravencoin.

Keselamatan

Dengan begitu banyak aset berbeza disimpan di blockchain salah satu tujuan utama Ravencoin yang dinyatakan adalah keselamatan. Blockchain itu sendiri berfungsi dengan cara yang hampir sama dengan Bitcoin, dan ia mempunyai tahap keselamatan yang sama seperti yang ditawarkan oleh Bitcoin.

Ravencoin berfungsi dengan komuniti perlombongan yang kuat dan pengedaran yang luas. Privasi disertakan sebagai satu aspek, dengan Ravencoin memanfaatkan sepenuhnya pemisahan yang wujud antara identiti pengguna dan alamat dompet mereka.

Para pembangun juga telah berkomitmen untuk terus memperbaiki jaringan raven, dan mengatakan bahawa setiap teknologi baru yang meningkatkan keselamatan sistem atau privasi pengguna akan dilaksanakan di Ravencoin bila memungkinkan.

Perlombongan Ravencoin

Laman web Ravencoin mengatakan bahawa ia mengelakkan penggunaan pra-lombong sehingga semua pengguna akan memiliki peluang yang sama untuk mengumpulkan koin RVN. Proof-of-Work dipilih sebagai algoritma konsensus sehingga Ravencoin dapat memanfaatkan membangun tembok perlindungan yang lebih besar dari percubaan penapisan dan gangguan pada masa depan.

Lebih-lebih lagi, memandangkan penggunaan algoritma konsensus yang unik, Ravencoin telah berjaya mengatasi ancaman yang ditimbulkan oleh cip perlombongan ASIC di blok-blok lain. Ini bermakna Ravencoin masih mudah ditambang dengan GPU rumah anda.

Kolam Perlombongan &# 128051 ;: Sekiranya anda ingin menggabungkan kekuatan pencucian anda dengan sebilangan pelombong lain, anda boleh menyertai kolam penambangan. Kami telah melihat beberapa kolam perlombongan Ravencoin terbaik

Mining Ravencoin telah popular dan masih kekal pada tahun 2019. Sekiranya anda berminat untuk melombong beberapa RVN sendiri, anda boleh melihat panduan kami sebelumnya untuk melombong Ravencoin yang akan memandu anda melalui proses perlombongan RVN.

Kes Penggunaan Ravencoin

Selain dapat memberi token dan mengirim apa sahaja dengan menggunakan rangkaian Raven, para pembangun juga memberikan beberapa contoh konkrit Ravencoin dalam tindakan.

Contohnya ialah peniaga seni yang ingin memindahkan hak milik lukisan berharga atau karya seni fizikal yang lain kepada pelanggan. Setiap karya seni dapat memiliki token unik yang dibuat di rangkaian Raven, dan setiap token mempunyai nombor siri dan nama unik yang terkait dengannya.

Token ini tidak dapat dimusnahkan, tidak dapat digandakan, dan tidak dapat diubah. Mereka akan menjadi pendukung untuk karya seni fizikal dan juga akan menjadi bukti kesahihan kerana setiap token itu unik dan terikat pada satu karya seni.

Aset Seni Ravencoin

Membuat Seni di Ravencoin Network. Imej melalui Pos Sederhana

Setelah pemungutan suara ditambahkan ke blockchain, pemaju telah membayangkan kes penggunaan yang akan mempermudah pengundian bagi pemegang saham syarikat awam. Mereka menunjukkan bahawa pada masa ini, mana-mana syarikat yang disenaraikan perlu membayar syarikat kuasi-monopoli untuk mendapatkan alamat surat-menyurat pemegang saham mereka sendiri.

Kemudian mereka perlu melakukan surat-surat fizikal borang pengundian proksi dan arahan untuk mengundi. Pemegang saham perlu mengisi borang dan mengembalikannya kepada syarikat, dan kemudian semua borang perlu dikumpulkan dan dihitung, mungkin dengan cara yang selamat.

Ravencoin dapat menghilangkan keperluan sistem ini melalui kemampuan pesanan dan pemungutan suara. Token boleh dibuat yang dihubungkan dengan ekuiti pemegang saham, dan kemudian jaringan Raven dapat digunakan untuk memberitahu setiap pemegang token ketika undian dijadwalkan.

Rangkaian kemudian dapat mengeluarkan token pengundian baru dalam rasional 1: 1 dengan token asal. Itu akan membolehkan undian sebenar kebanyakannya automatik kerana pengguna dapat menghantar token mengundi mereka kembali ke alamat tertentu untuk tujuan pengiraan.

Pasukan Ravencoin

Pasukan Ravencoin tidak disenaraikan di laman web, tetapi kami tahu bahawa kertas putih itu ditandatangani oleh penasihat blockchain Bruce Fenton, dan pembangun perisian Tron Hitam.

Bruce Fenton telah menjadi penasihat Yayasan Bill dan Melinda Gates dan juga pengasas Persidangan Bitcoin Dubai. Tron Black baru-baru ini merupakan pembangun perisian utama untuk Medici Ventures.

Pasukan Ravencoin

Bruce Fenton & Tron Hitam. Imej melalui Twitter

Kertas putih itu juga memberi penghargaan untuk pengembangan Ravencoin kepada lebih daripada 430 pemaju Bitcoin yang tidak disebutkan namanya. Sudah tentu, tidak semua dari mereka bekerja secara langsung dalam projek ini, tetapi pengakuan luas pemaju ini menunjukkan falsafah sumber terbuka dan desentralisasi pada tahap terbaik.

Dalam kes Ravencoin teknologi sumber terbuka dimanfaatkan untuk membangun produk terbaik dengan memanfaatkan produk dan perkhidmatan yang dibuat oleh dan untuk banyak.

Komuniti Ravencoin

Ravencoin menjadikannya sangat mudah untuk mencari komuniti yang sesuai dengan anda, dengan keseluruhan halaman didedikasikan untuk semua komuniti Ravencoin yang berbeza yang dibina di pelbagai platform media sosial dan pesanan.

Yang mengatakan, saya telah melihat komuniti yang jauh lebih besar. Yang utama sub-Reddit untuk Ravencoin mempunyai lebih daripada 7,000 pengikut. Ia tetap aktif, dengan catatan harian dan komen di kebanyakan siaran juga. Twitter juga pengikut sederhana, dengan pengikut kurang dari 30,000 orang, tetapi seperti Reddit banyak aktiviti dalam kumpulan bersaiz sederhana.

Komuniti Ravencoin

Senarai Komuniti Ravencoin. Imej melalui Ravencoin

Pengikut terbesar dan paling aktif adalah di platform pesanan. The Ravencoin Discord mempunyai lebih daripada 17,000 ahli, dan saluran Telegram mempunyai lebih daripada 11,000 pengguna.

Pasukan ini juga aktif berkomunikasi dengan masyarakat, dan pengasas Tron Black terus menulis blog mengenai pemikirannya mengenai masa depan Ravencoin di Blog sederhana.

Duit Syiling RVN

Duit syiling RVN mula diperdagangkan pada 10 Mac 2018 pada harga $ 0,026499 dan pada akhir bulan nilainya hampir tiga kali ganda, tetapi jangka masa pendek.

Ia menurun dan kekal sekitar 75-100% lebih tinggi dalam beberapa bulan ke depan, tetapi pada bulan Jun kembali pada tahap awal dan menuju ke bawah. Ia berjaya meningkat lebih tinggi beberapa kali sepanjang 2018, yang memberangsangkan memandangkan pasaran beruang yang merosot 90% atau lebih dari kebanyakan cryptocurrency.

Prestasi Harga RVN

Prestasi Harga RVN. Imej melalui CMC

Menjelang 9 Februari 2019, RVN mencapai paras terendah sepanjang masa pada $ 0,009506. Sekali lagi, itu tidak terlalu buruk jika dibandingkan dengan pasaran cryptocurrency yang lebih luas. Ia memperoleh keuntungan yang baik pada separuh pertama 2019, dan mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada $ 0.080258 pada 3 Jun 2019.

Sejak itu, harga sahamnya semakin rendah kerana bersimpati dengan pasaran yang lebih luas. Pada 30 Oktober 2019, ia mempunyai nilai $ 0,028717, yang bermaksud pada dasarnya ia bermula pada bulan Mac 2018.

Membeli & Menyimpan RVN

Anda mempunyai pilihan pertukaran yang cukup luas jika anda ingin membeli atau menjual RVN. Jumlah dagangan terbesar terdapat di CoinEx, tetapi anda juga akan mendapat jumlah yang lumayan di DigiFinex, BitForex, dan Binance.

Terdapat juga setengah lusin atau lebih pertukaran di mana jumlahnya cukup untuk mendapatkan perdagangan yang baik. Anda juga boleh membeli RVN dengan dolar A.S. di bursa Binance A.S..

Jumlah dagangan agak tersebar di seluruh bursa ini yang bermaksud bahawa kecairan tidak terlalu tertumpu di satu tempat. Pada buku pesanan individu, anda juga mempunyai tawaran tawaran yang berpatutan dengan perolehan yang kuat. Ini dapat disahkan dengan melihat buku pesanan RVN / USDT Binance.

Binance RVN

Daftar di Binance dan Beli RVN

Ravencoin mempunyai dompet desktop dan mudah alih sendiri yang tersedia untuk dimuat turun dari laman webnya. Terdapat versi untuk Windows, Mac OS dan Linux untuk versi desktop, dan untuk Android dan iOS untuk versi mudah alih.

Terdapat juga sejumlah dompet pihak ketiga dengan sokongan untuk RVN, termasuk dompet Exodus, dompet Cobo, dan dompet Atom. Dan bagi mereka yang lebih suka keselamatan, ada juga dompet kertas yang tersedia dari laman web Ravencoin, atau anda boleh menyimpan RVN anda di dompet perkakasan Trezor.

Kami sebenarnya telah melengkapkan senarai dompet Ravencoin terbaik jika anda mahukan lebih banyak maklumat mengenai cara menyimpan RVN anda dengan selamat..

Pembangunan Ravencoin

Jadi ini semua kelihatan baik dan baik tetapi berapa banyak kerja yang dilakukan pada protokol Ravencoin? Nah, salah satu kaedah terbaik untuk menentukan ini adalah dengan melihat output pengekodan.

Oleh itu, saya kadang-kadang ingin melihat GitHub projek dan melihat jumlah komitmen yang telah ditolak. Ini adalah proksi yang bagus untuk output mentah.

Saya melompat ke Ravencoin GitHub untuk melihat apa yang berlaku di bawah tudung. Di bawah ini anda mempunyai jumlah komitmen untuk tiga repositori paling aktif teratas selama 12 bulan yang lalu.

Ravencoin GitHub

Code Commits to Select repos pada tahun lalu

Yang paling aktif nampaknya berfungsi di laman web dan kemas kini kod teras kurang kerap dilakukan. Jadi, ini bermaksud bahawa projek ini masih diusahakan tetapi kurang daripada yang kita lihat untuk projek lain.

Sebenarnya, jika kita melihat di mana Ravencoin datang jika dibandingkan dengan projek lain di ruang itu, mereka berada di peringkat 145 dari segi jumlah komitmen untuk repo teras mereka.

Sudah tentu, mungkin ada faktor lain yang bermain di sini. Ravencoin dikeluarkan dari Bitcoin yang bermaksud bahawa ia tidak perlu mengembangkan protokolnya sendiri. Ini tidak seperti banyak projek baru yang lain.

Walau bagaimanapun, jika anda ingin mengikuti perkembangan terkini dari projek ini, maka anda boleh mengikutinya Kumpulan Telegram.

Kesimpulannya

Kekangan pengembang Ravencoin harus dipuji. Begitu banyak projek blockchain cuba berpura-pura dapat menyelesaikan setiap masalah, atau cuba menawarkan kes penggunaan untuk setiap senario. Ravencoin berbeza kerana menumpukan pada melakukan satu perkara dengan betul – pemindahan aset bertoken. Ini pasti dapat membantu projek ini berjaya.

Tetapi Ravencoin tetap menjadi projek muda, dan landskap crypto berubah dengan sangat pantas. Mustahil untuk meramalkan sejauh mana mereka akan terus berada di hadapan pertandingan, tetapi komuniti dan perkongsian yang aktif semestinya akan membantu.

Kami juga melihat arah aliran aset token yang pasti, tetapi belum pasti apakah Ravencoin dapat memimpin perubahan itu, atau jika beberapa projek lain akan memperoleh kejayaan yang lebih besar.

Pautan yang membantu

Imej Pilihan melalui Shutterstock

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me