Ulasan Republic Protocol (REN): Perdagangan Kolam Renang Gelap yang Terdesentralisasi

The Protocol Protocol (REN) adalah projek yang mendapat banyak minat baru-baru ini. Mereka membina kolam gelap yang terdesentralisasi untuk perdagangan cryptocurrency rantaian silang.

Walaupun ini mungkin sangat berguna, projek ini berpotensi untuk mengubah sepenuhnya cara para pelabur memikirkan perdagangan OTC dan pertukaran cryptocurrency secara umum.

Dalam tinjauan ini, kami akan melihat secara mendalam mengenai protokol republik. Kami akan memberikan apa yang perlu anda ketahui mengenai teknologi, perkongsian, peta jalan dan potensi untuk penggunaan dan kes penggunaan token REN yang lebih luas.

Apa itu Protokol Republik?

The Protokol Republik adalah protokol kolam gelap sumber terdesentralisasi dan terbuka yang akan membolehkan peniaga membuat pesanan dengan cara yang sepenuhnya peribadi dan selamat.

Protokol Republik akan memudahkan pertukaran Ethereum, token ERC20 dan Bitcoin melalui kumpulan gelap yang diedarkan ini. Dengan menggunakan pengiraan pelbagai pihak, mereka akan dapat mengembangkan mesin yang sepadan yang akan melintasi pesanan ini pada buku pesanan terdesentralisasi.

Gambaran Keseluruhan Protokol Republik

Ciri-ciri Protokol Republik. Sumber: Laman Web Protokol Republik

Kemudian, setelah pesanan ini dipadankan, protokol akan menggunakan pertukaran atom rantai silang untuk menukar aset yang dimaksudkan. Mereka juga akan menggunakan insentif ekonomi untuk memastikan bahawa perdagangan dilaksanakan dengan berkesan.

Terdapat sejumlah keuntungan yang akan dimiliki oleh Protokol Republik bukan hanya pada pertukaran terpusat tetapi juga sejumlah Bursa Desentralisasi (DEX) yang kita lihat datang ke pasar.

Sebelum kita meneroka teknologi, kita memerlukan buku asas ringkas kolam gelap

Apa itu Kolam Gelap?

“Kolam gelap” adalah pasaran OTC di mana pelabur institusi dapat melaksanakan pelaksanaan pesanan saham besar-besaran tanpa nama. Tidak seperti pertukaran tradisional, pesanan ini tidak tersedia untuk orang awam dan dengan itu memberikan namanya tidak dikenali.

Institusi swasta yang mengendalikan kolam gelap ini kebanyakannya merupakan bank pelaburan dan pembuat pasaran lain. Ini adalah jalan yang baik bagi pengurus wang institusi untuk melaksanakan pesanan besar mereka dengan harga yang berpatutan.

Jadi, mengapa pelabur memerlukan kolam gelap?

Firma Perdagangan Frekuensi Tinggi

Firma Perdagangan Frekuensi Tinggi (HFT) terkenal di Wall Street kerana menjadi penghancur bilangan yang kejam yang bergantung pada algoritma cepat kilat untuk mendapatkan harga yang lebih baik daripada yang lebih perlahan daripada mereka.

Oleh kerana pasaran telah menjadi sangat canggih, menjadi Nano kedua lebih cepat daripada persaingan anda, anda akan dapat membawa pulang daging (roti berair). HFT menghasilkan banyak wang mereka daripada menguraikan apa yang dilakukan oleh pengurus wang institusi besar.

Jumlah dagangan Frekuensi Tinggi

Peningkatan bahagian perdagangan HFT dalam jumlah saham harian

Salah satu cara mereka melakukan ini adalah dengan menarik data dari buku pesanan umum dan menjalankannya melalui sistem pembelajaran mesin mereka. Sekiranya mereka merasakan bahawa institusi besar membeli sekumpulan besar saham, mereka akan “memposisikan” diri mereka dengan sewajarnya.

HFT menjadi sangat baik dalam beberapa tahun kebelakangan ini sehingga pengurus wang besar telah mencari kaedah alternatif untuk menjalankan perdagangan blok mereka yang cukup besar. Ketika bank pelaburan menawarkan mereka penyelesaian di kolam gelap, mereka melompat dengan tangan terbuka (baca “buku pesanan”).

Kolam Gelap Crypto

Walaupun firma HFT mungkin tidak begitu aktif di pasaran cryptocurrency, risiko yang ditimbulkan oleh buku pesanan terbuka sama teruknya. Apabila anda membuat pesanan besar di bursa, seluruh pasaran dapat melihatnya. Mereka dapat menyimpulkan kedudukan besar yang cuba diambil oleh seseorang.

Ini akan berlaku baik pada pertukaran berpusat dan pada pertukaran terdesentralisasi seperti Bitshares et al. Selagi buku pesanan adalah umum, pedagang, pertukaran dan ikan paus crypto lain boleh meletakkan diri mereka lebih awal daripada pesanan anda.

Buku Pesanan Awam mengenai DEX

Buku pesanan umum di Bitshares DEX. Sumber Gambar: Github

Walaupun anda memutuskan untuk membeli cryptocurrency anda di pasaran OTC, peniaga lain masih dapat memantau pergerakan. Ini kerana sifat blockchain yang sangat umum. Anda pasti akan melihat banyak berita yang mengelilingi pergerakan di dompet alamat Bitcoin yang besar.

Namun, dengan kolam yang gelap, pesanan anda tersembunyi dari pandangan.

Apa yang lebih menarik di sebalik kumpulan Republic Protocol Dark adalah anda tidak perlu bergantung pada kejujuran pengendali kolam. Anda tidak perlu mempercayai beberapa bank pelaburan atau pembuat pasaran untuk mempunyai minat terbaik semasa melaksanakan pesanan anda.

Kolam gelap Republic Protocol sepenuhnya peribadi dan terdesentralisasi. Semua pesanan disembunyikan dan melalui penggunaan kriptografi canggih tidak ada seorang pun (bahkan pengendali kumpulan) yang mempunyai warna pasaran pada pesanan anda.

Bagaimana Protokol Republik Berfungsi

Tujuan asas protokol Republik adalah untuk mengembangkan rangkaian nod yang terdesentralisasi yang dapat menandingi pesanan dengan berkesan tanpa mengetahui apa-apa tentang pesanan yang dimaksudkan. Di sinilah keperluan untuk teknik kriptografi maju.

Mereka menggunakan Skim Perkongsian Rahsia Shamir yang akan memecah pesanan menjadi kumpulan pecahan pesanan. Ini kemudian akan diedarkan ke seluruh rangkaian sehingga tidak dapat dikumpulkan semula dengan mudah.

Untuk memastikan bahawa serpihan ini tidak dapat dibina, mereka akan menggunakan kontrak pintar Ethereum yang disebut kemudian sebagai “Pendaftar”. Ini akan mengatur nod dalam rangkaian sehingga tidak dapat dilakukan pembinaan serpihan pesanan pada nod.

Setiap node di rangkaian dapat menggunakan dua fragmen urutan yang bertentangan dan kemudian bekerjasama dengan nod lain yang memegang serpihan yang tinggal. Nod yang berasingan ini kemudiannya akan menjalankan satu siri pengiraan untuk menentukan sama ada pesanan ini benar-benar sesuai.

Sistem pesanan protokol Republik

Gambaran keseluruhan sistem pesanan Protokol Republik. Sumber Gambar: Penyelidikan Binance

Dengan menggunakan faktor penskalaan rawak, Protokol Republik dapat mencegah mana-mana simpul daripada membina semula pesanan asal berdasarkan apa yang mereka ketahui mengenai pecahan. Protokol ini juga menggunakan Zero Knowledge Proofs pada pengiraan melalui kontrak pintar yang disebut “Hakim”.

Sekarang bahawa dua perintah telah sesuai dengan Protokol Republik harus mempermudah pertukaran kedua aset tersebut. Memandangkan ini akan melintasi rantai, pertukaran Atom digunakan. Ini akan dijalankan melalui Republic Swarm Network yang merupakan rangkaian P2P.

Pedagang tidak perlu disambungkan ke rangkaian agar sesuai dan pesanan akan tetap selamat sehingga ini berlaku. Apabila mereka dipadankan, maka beberapa maklumat mengenai pesanan itu jelas akan didedahkan kepada pihak yang sepadan. Namun, jumlah mudah tunai di rangkaian tidak dapat diperkirakan oleh siapa pun.

Token REN

Token asli pada Protokol Republik adalah token REN. Ini adalah token utiliti ERC20 dan akan digunakan dalam Protokol Republik untuk memberi insentif pada nod untuk melakukan proses pemadanan pesanan.

Oleh itu, token REN akan digunakan untuk memudahkan pertukaran ini di rangkaian. Itu juga akan digunakan untuk membayar “bon” pendaftar. Akan ada jumlah penawaran sebanyak 1 Billion REN.

Bayaran Pesanan Rangkaian

Di sisi peniaga, token REN akan digunakan untuk membayar transaksi. Setelah REN ini memasuki ekosistem, ia akan digunakan oleh node untuk menjalankan pengiraan yang diperlukan agar sesuai dengan pesanan.

Sekiranya pesanan tamat sebelum transaksi dapat ditandingi maka biaya pesanan akan dikembalikan kepada pedagang. Walau bagaimanapun, jika pesanan telah dipadankan maka mana-mana nod yang telah berpartisipasi dalam pengiraan terdesentralisasi akan menerima sebahagian daripada ganjaran yang akan dibahagi secara merata.

Bayaran ini tidak tetap dan pesanan akan bersaing antara satu sama lain dari segi jumlah yuran pesanan yang mereka bayar. Mereka yang membayar yuran tertinggi untuk transaksi akan disukai oleh nod yang sepadan.

Oleh itu, satu-satunya maklumat yang membezakan setiap nod akan melihat pesanan adalah bayaran yang dilampirkan kepadanya. Sekiranya berlaku pesanan yang berjaya, akan ada dua pembayaran yang akan diproses dari kedua sisi pesanan.

Bon Rangkaian

Memandangkan Republik Protokol adalah rangkaian yang diedarkan, selalu ada risiko serangan Sybil di mana satu entiti dapat mendapatkan kawalan sebahagian besar node. Sekiranya mereka melakukan ini, mereka akan menerima sebahagian besar pesanan yang boleh mereka cuba dan membina aliran pesanan.

Untuk mengelakkan ini, protokol mensyaratkan bahawa pedagang dan node mesti menyerahkan sejumlah REN sebagai “bon” sebelum mereka dapat mengakses rangkaian. Ini akan diadakan dalam kontrak pintar Pendaftar dan dengan itu dapat ditanyakan pada bila-bila masa oleh sesiapa sahaja.

Setelah peniaga dan node keluar dari rangkaian bon ini akan dikembalikan. Jumlah bon tidak tetap tetapi tertakluk pada had minimum yang ditentukan secara global. Mereka yang mengemukakan bon yang lebih tinggi boleh membuat pesanan terbuka yang lebih selari.

Ikatan ini kemudian akan disambung semasa pengesahan. Ini akan digunakan sebagai insentif dalam proses verifikasi. Sekiranya salah satu daripada node (Penyedia) atau kumpulan pedagang (Pencabar) terbukti bertindak tidak jujur ​​dalam pengiraan maka mereka akan kehilangan ikatan mereka.

REN ICO & Prestasi Harga

Protokol Republik menyelesaikan ICO pada Januari dan Februari 2018. Pada 28 Januari mereka menjual 56.6% daripada jumlah bekalan mereka dalam penjualan peribadi. Mereka yang menyumbang dapat memperoleh 18,025 REN selama 1 ETH.

Ini bermaksud bahawa dalam pusingan penjualan peribadi mereka, mereka dapat mengumpulkan sekitar $ 28 juta dan pemegang token membeli dengan harga sekitar $ 0.0513 setiap token REN. Terdapat banyak dana pelaburan cryptocurrency terkenal yang mengambil bahagian dalam ini.

Protokol Republik juga mengadakan penjualan orang ramai yang lebih besar selepas itu pada 2 Februari di mana mereka mengumpulkan $ 4,8 juta lagi menjual 8.6% tambahan dari jumlah penawaran.

Binance REN

Daftar di Binance dan Beli Token REN

Ketika REN pertama kali dilancarkan ke bursa, ia diperdagangkan jauh di atas harga ICO dan mencapai ATH $ 0.142 pada bulan Mei 2018. Malangnya, token telah mengikuti pasaran yang lain lebih rendah dan telah jatuh di bawah harga ICO.

Pada masa ini, REN tersedia di 9 bursa yang berbeza tetapi hanya aktif di dua daripadanya. Sebenarnya, lebih dari 88% jumlah dagangan kini diperdagangkan di Binance Exchange di mana REN baru sahaja disenaraikan.

Memandangkan token REN adalah token ERC20, anda boleh menyimpannya di mana-mana dompet yang serasi dengan ERC20.

RenEx Mainnet

Kolam gelap pertama yang dilancarkan oleh Republic Protocol adalah jaring utama RenEx Dark Pool mereka yang dibebaskan di Beta pada bulan September. Mereka membukanya kepada peniaga pada tarikh ini dan mereka boleh mula membuat pesanan mereka secara rasmi.

Memandangkan mainnet masih dalam Beta, pasukan mengawal 24 Darknodes di rangkaian. Mereka mengawal ini untuk memastikan bahawa rangkaian diuji dengan baik sebelum mereka mula menyerahkan Darknodes kepada komuniti.

Tangkapan Skrin RenEx

Tangkapan skrin dari antara muka perdagangan RenEx. Sumber gambar: Laman Web RenEx

Mereka mempunyai diumumkan yang datang Januari 2019, mereka akan membuka Darknodes untuk penyertaan komuniti terhad. Oleh kerana semakin banyak Darknodes dibawa dalam talian oleh ekosistem yang lebih luas, pasukan Republic Network akan mengurangkan yang dikendalikan oleh mereka.

Pada masa ini, di rangkaian RenEx, bayaran untuk membuat pesanan ditetapkan pada kadar tetap 0.2% setiap perdagangan. 80% daripada bayaran terkumpul 0.4% ini akan diberikan kepada operator nod. 20% dari token REN yang tersisa akan disimpan untuk memberi insentif kecairan di platform melalui penggunaan rebat membuat pasaran.

Apabila projek tersebut akhirnya melepaskan Darknodes kepada masyarakat yang lebih luas maka mereka merancang untuk menetapkan bon pada 100,000 REN. Ini menunjukkan bahawa dengan jumlah bekalan 1 bilion REN, akan ada 10,000 Darknodes.

Pasukan, Penasihat & Perkongsian

Pasukan di sebalik protokol republik ini mempunyai pengalaman bertahun-tahun dalam pembangunan perisian dan pasaran kewangan. Contohnya, CEO adalah Taiyang Zhang yang sebelum ini bekerja sebagai jurutera perisian dan sebagai pengurus di dana pelaburan Kuantitatif.

Dia disertai oleh Loong Wang pada kedudukan CTO. Loon telah bekerja sebagai pembangun perisian di Neucode dan juga menghabiskan beberapa tahun sebagai penyelidik dan Tutor di Universiti Nasional Australia. Kepakarannya adalah dalam pengkomputeran yang diedarkan dan berprestasi tinggi.

Pengasas Protokol Republik

Pengasas Protokol Republik dengan Taiyang Zhang dan Loong Wang

Di sisi penasihat, mereka mempunyai beberapa pelabur dan pemaju projek yang berpengalaman:

  • Dorjee Sun: Ketua Pegawai Eksekutif, Perlin Network
  • Loi Luu: Ketua Pegawai Eksekutif, KyberNetwork
  • John Ng Pangilinan: Rakan Kongsi, Modal Signum
  • Prabhakar Reddy: Pelabur, Rakan Accell
  • Anup Malani: Ekonomi, Universiti Chicago

Dari segi pengedaran token kepada pasukan dan penasihat, mereka telah diperuntukkan 99 juta REN. Ini akan mula dikeluarkan pada bulan Februari 2019 dan akan diberikan hak setiap 4 bulan hingga Februari 2020. Ini bermakna bahawa mereka diberi insentif untuk jangka masa sederhana.

Pasukan ini juga aktif dari segi perkongsian. Contohnya, pada bulan September 2018 mereka bekerjasama dengan Wyre. Wyre adalah syarikat pengiriman wang antarabangsa blockchain yang akan menyediakan integrasi dan kecairan KYC Protokol Republik.

Mereka juga telah bekerjasama dengan TrueUSD sebagai stablecoin pilihan yang akan disatukan dengan RenEx. Terakhir, pasukan ini juga telah bekerjasama dengan BitGo, rangkaian Kyber dan banyak lagi untuk memulakannya Bitcoin yang dibungkus (WBTC).

Pembangunan & Peta Jalan

Ketika datang ke pembangunan, pasukan protokol Republik nampaknya cukup aktif. Salah satu cara terbaik untuk mendapatkan idea tentang pekerjaan yang sedang dilakukan adalah dengan melihatnya Repositori GitHub.

Selama 12 bulan terakhir pasukan ini telah menyerahkan ribuan komitmen ke lebih dari 25 repositori yang berbeza. Di bawah ini anda dapat melihat aktiviti untuk 2 repositori teratas sepanjang tahun lalu.

Repo Protokol Republik Github

Kod Protokol Republik Berkomitmen untuk dua repositori terbesar

Sebenarnya, jika kita melihat aktiviti ini dalam konteks projek cryptocurrency teratas yang lain, kita dapat melihat bahawa kedudukan nombor 6 dari segi jumlah komitmen selama 12 bulan yang lalu yang berada di belakang pembangunan EOS.

Perkembangan ini terjadi pada saat Protokol Republik baru saja melancarkan jaringan utama mereka yang dapat menjelaskan lonjakan aktiviti yang besar. Seolah-olah ini dapat berlanjutan hingga tahun 2019 memandangkan jumlah pencapaian dalam peta jalan mereka.

Ini dibahas dengan baik dalam satu kebelakangan ini jawatan sederhana. Berikut adalah beberapa perkara terpenting yang perlu diperhatikan pada tahun 2019:

  • Awal Q1 2019: Sokongan untuk pasangan perdagangan BTC-ke-ERC20 setelah penyesuaian pertukaran atom.
  • Awal S2 2019: Pengenalan model fi dinamik baru yang membolehkan rebat pembuat pasaran. Sokongan untuk pesanan titik tengah akan ditambah dan mereka juga akan melepaskan integrasi kecairan gelap.
  • Akhir Q2 2019: Pasukan ini berharap dapat memberikan sokongan kepada kolam gelap pihak ketiga di luar RenEx. Mereka juga berencana untuk mengeluarkan sejumlah alat, SDK dan tutorial untuk membantu pembangun pihak ketiga ini.

Selain daripada pekerjaan yang sedang mereka jalankan, pasukan ini juga cukup aktif dalam penglibatan komuniti mereka. Mereka selalu mengemas kini orang ramai mengenai pengumuman projek di blog mereka.

Mereka juga baru-baru ini memulakan duta REN mereka dan inisiatif pembinaan masyarakat. Ini akan membolehkan anggota masyarakat memberi kesedaran kepada projek tersebut sebagai balasan untuk beberapa tawaran dari pasukan Republic Protocol.

Kesimpulannya

Protokol Republik adalah projek yang cukup menarik yang dapat mengubah cara kita berfikir tentang perdagangan aset digital. Mereka bukan sahaja telah membuat Bursa Desentralisasi, tetapi mereka juga telah mengembangkan pertukaran yang membuat pesanan tetap peribadi.

Pedagang cryptocurrency akan dapat membuat pesanan sekatan besar tanpa rasa takut ada yang mengetahui apa yang mereka lakukan dengan aset mereka dan cara mereka diposisikan di pasaran. Ini akan menjadi lebih penting kerana lebih banyak syarikat HFT mula terlibat dalam perdagangan kripto.

Walaupun harga token REN baru-baru ini jatuh, ini lebih merupakan faktor keadaan pasaran semasa daripada sesuatu yang khusus untuk projek ini. Mereka sangat sibuk mengembangkan protokol dan melancarkan Mainnet Beta mereka tepat pada waktunya.

Akan menarik untuk melihat bagaimana ujian pertukaran RenEx berjalan. Sekiranya pelancaran Darknode berjalan mengikut rancangan dan mereka dapat memenuhi tonggak peta jalan mereka, 2019 boleh menjadi tahun yang menggembirakan.

Gambar Pilihan melalui Fotolia & Protokol Republik

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me