Ulasan Samourai Wallet: Dompet Bitcoin Berfokus Privasi

Dompet Samourai adalah dompet mudah alih Bitcoin sahaja yang cukup mantap untuk Android yang sepenuhnya menumpukan pada privasi pengguna dan keselamatan dana.

Ini adalah salah satu dompet yang lebih inovatif yang tersedia untuk Bitcoin dan mempunyai banyak ciri yang tidak terdapat di dompet lain. The Samourai menyelaraskan dirinya dengan prinsip-prinsip yang didirikan oleh Bitcoin, iaitu fungibility, keamanan, transparansi, privasi kewangan, dan desentralisasi.

Namun, adakah tuntutan ini munasabah adakah dompetnya benar-benar selamat?

Dalam ulasan Samourai ini, saya akan memberikan semua yang perlu anda ketahui mengenai dompet tersebut. Saya juga akan memberikan beberapa petua utama yang perlu anda pertimbangkan.

Asas Dompet Samourai

Seperti yang dinyatakan di atas, Samourai adalah dompet mudah alih Android Bitcoin sahaja. Dompet sumber terbuka dan dikodkan di Java dan kodnya dapat diperiksa di Github di sini. Dompet ini masih dalam pra-rilis dan terdapat pada versi 0.99.60 sehingga kita dapat menjangka rilis 1.0 akan datang tidak lama lagi.

Samourai sepenuhnya memfokuskan diri pada privasi pengguna dan keselamatan dana anda. Pasukan ini menggunakan ungkapan “Tangan dompet bitcoin moden yang dipalsukan untuk merahsiakan urus niaga identiti anda dan dana anda dijamin” untuk menggambarkan Samourai. Membantu fokus yang berpusat pada privasi ini adalah penyertaan sokongan VPN dan TOR.

Kedai Google Play Atomic Wallet

Tangkapan Skrin Dompet Samourai. Imej melalui Google Kedai mainan

Samourai juga maju sebagai salah satu dompet mudah alih pertama dengan sokongan untuk transaksi SegWit. Sokongan ini membantu menurunkan kos transaksi untuk pengguna, serta menyiapkan rangkaian untuk pelaksanaan Lightning Network.

Bagi pengguna dompet mudah alih ini penting kerana Lightning Network pasti akan sangat membantu untuk dompet mudah alih kerana aplikasi runcit Lightning.

Sayangnya, belum ada sokongan untuk multi-sig di Samourai, tetapi ia memungkinkan untuk membuat dan mengurus banyak akaun. Kekurangan multi-sig bermaksud dompet kurang berguna untuk perniagaan dan pasukan kerana ia menghalang akaun yang dikendalikan bersama. Penyertaan sokongan untuk banyak akaun membantu individu menjaga penggunaan peribadi dan perniagaan mereka.

Anda dapat dengan jelas melihat pembangun dompet Samourai komited dengan prinsip Bitcoin yang asli melalui reka bentuk dompet ini dan melalui penyataan mereka sendiri. Seperti yang mereka katakan:

Kami adalah aktivis privasi yang telah mendedikasikan hidup kami untuk membuat perisian yang tidak akan pernah dibina oleh Silicon Valley, pengawal selia tidak akan membenarkan, dan VC tidak akan pernah melabur. Kami membina perisian yang layak dimiliki Bitcoin.

Ciri Privasi Samourai

Saya telah menyebutkan ciri privasi asas sokongan TOR dan VPN di dompet Samourai. Ini membolehkan anda menutup alamat IP anda, tetapi terdapat banyak ciri lain di Samourai yang dapat digunakan untuk mengaburkan sejarah transaksi blockchain anda (dan baki Bitcoin) dari pandangan mata dan analisis blockchain. Setiap transaksi membolehkan anda memilih seberapa banyak fitur privasi yang ingin anda terapkan.

Transaksi lalai di Samourai akan melakukan semua perkara berikut:

  • Memberi alamat dompet baru untuk setiap transaksi masuk. Ini menghalang seseorang daripada mengetahui alamat dompet anda dan kemudian mencari setiap transaksi yang pernah anda buat (dan mungkin juga baki Bitcoin anda).
  • Sesuai dengan “perubahan” yang anda terima kembali ke jenis dompet yang anda kirimkan (SegWit atau non-SegWit).
  • Mengacak output “ubah” secara rawak untuk mengelakkan hubungan yang sesuai dengan jenis yang boleh disebabkan oleh perubahan alamat dompet yang kerap.
  • Menggunakan BIP 126 untuk meminimumkan rujukan pada transaksi masa lalu dari dompet Samourai, sehingga menurunkan metadata yang dapat dikesan yang dihasilkan oleh dompet.

Secara keseluruhan, dompet Samourai melakukan apa sahaja untuk meminimumkan kemungkinan sesiapa sahaja membuat hubungan antara transaksi anda dan mengetahui jumlah baki dan sejarah transaksi anda.

Ricochet & amp; Dompet Samourai Penghantaran berperingkat

Membolehkan Penghantaran Ricochet dan berperingkat semasa Menghantar. Imej melalui Blog Samourai

Pengguna yang berminat dengan privasi tambahan juga dapat mengaktifkan ciri Ricochet yang unik untuk dompet Samourai. Dengan ciri ini diaktifkan, transaksi anda diarahkan melalui serangkaian alamat tambahan sebelum tiba di destinasi terakhirnya. Ini menyamarkan asal pembayaran. Terdapat bayaran $ 2,50 ditambah kos perlombongan tambahan untuk menggunakan perkhidmatan Ricochet.

Samourai juga telah memasukkan penggunaan kod pembayaran, yang disebut PayNyms, yang memungkinkan Anda menerima pembayaran dari siapa saja tanpa menyatakan alamat sebenarnya. Kod tersebut tidak membocorkan alamat penerima anda dan dapat digunakan kembali tanpa merosakkan privasi anda kerana tidak ada cara untuk menghubungkannya ke alamat tertentu. Sayangnya, pilihan ini disokong oleh banyak dompet lain, menjadikan penggunaannya terhad.

Bayaran Samourai & Ciri Transaksi

Samourai juga membawa banyak ciri yang menguntungkan ekonomi transaksi Bitcoin. Salah satunya, yang disebut “smart fee”, adalah Samourai pemantauan jaringan kesesakan untuk menunjukkan biaya yang sesuai. Atau pengguna boleh menetapkan bayaran mereka sendiri jika mereka mahu.

Dan jika anda menetapkan bayaran yang terlalu rendah, jangan risau. Samourai juga menyokong Replace by Fee, yang memungkinkan bayaran yang terlalu rendah untuk ditingkatkan, memastikan transaksi anda tidak terjebak di blok.

Gabungan kedua ciri ini membantu mengekalkan yuran transaksi lebih rendah untuk pengguna Samourai. Oleh kerana Samourai adalah dompet mudah alih, ini sangat penting kerana anda tidak semestinya menyimpan Bitcoin dalam dompet mudah alih.

Transaksi Kumpulan Samourai

Menghantar transaksi sebagai Batch di Samourai Wallet

Ciri berguna tambahan yang termasuk dalam Samourai adalah Batch Spending. Ini membolehkan anda menggabungkan banyak transaksi yang lebih kecil menjadi satu transaksi besar. Ini boleh sangat membantu apabila bayaran perlombongan tinggi dan anda perlu melakukan banyak transaksi. Samourai adalah satu-satunya dompet yang menawarkan jenis urus niaga urus niaga ini, dan ia dapat menjimatkan sehingga 30% daripada kos perlombongan.

Terdapat juga sokongan untuk ciri Child Pays for Parent (CPFP), yang membolehkan penerima mendapatkan sebarang transaksi yang disekat dengan bayaran tambahan. Walaupun ini adalah cara yang mahal untuk memastikan transaksi disahkan, ia berguna untuk memastikan transaksi sensitif masa disahkan dan dihantar.

Ciri-ciri Keselamatan Samourai

Seperti yang anda jangkakan, kunci peribadi anda disulitkan sepenuhnya dan mereka tidak pernah meninggalkan peranti anda. Dan kerana dompet Samourai adalah dompet deterministik hierarki, ia menghasilkan frasa benih ketika dompet diinisialisasi.

Ungkapan utama ini menghasilkan kunci peribadi anda dan mesti direkodkan dan disimpan dengan selamat kerana diperlukan untuk memulihkan dompet sekiranya anda kehilangan peranti mudah alih anda, atau jika ia dicuri, rosak, atau tidak dapat digunakan oleh anda.

Terdapat satu fungsi tambahan Samourai yang berkaitan dengan sandaran yang berbeza dari hampir semua dompet Bitcoin yang lain, dan itulah kemampuan untuk menguji frasa sandaran anda untuk memastikannya berfungsi dengan baik.

Ujian Sandaran Dompet Samourai

Penjanaan Benih Pemulihan dan Frasa Laluan / Ujian sandaran

Setiap transaksi yang dilakukan dengan Samourai memerlukan memasukkan PIN anda (5-8 digit) untuk persetujuan. Setiap entri mengacak PIN di layar secara rawak, ini mencegah perisian tangkapan layar mencatat entri PIN anda. Penting juga untuk anda tidak membiarkan sesiapa pun memperhatikan digit yang anda masukkan sebagai PIN anda.

Samourai juga membolehkan anda menyambung ke simpul penuh Bitcoin Core, yang memberikan anda privasi dan keselamatan yang terbaik. Dengan menyambung ke nod penuh Samourai anda dapat menerima data blockchain dari nod penuh anda sendiri.

Samourai belum disokong oleh dompet perkakasan utama, tetapi untuk keselamatan tambahan, ia berfungsi dengan tongkat USB perkakasan OpenDime. Cukup pasangkan OpenDime ke telefon anda dan sahkan baki, terima pembayaran, atau sapu dana ke OpenDime anda.

Permintaan Gedung Google Play

Satu kelemahan privasi Samourai ialah ia hanya tersedia dari gedung Google Play. Google adalah salah satu syarikat yang menjadi sinonim dengan kecurian data pengguna dan penggunaan data yang tidak betul, yang menjadikannya tidak terbaik untuk privasi pengguna.

Lebih-lebih lagi, ketersediaan terhad ini mempunyai kelemahan besar. Pada Januari 2019, Google Play Store mengarahkan pembangun Samourai untuk membuang ciri keselamatan mereka. Ini termasuk SMS Jauh, pertahanan SIM Switch dan mod Stealth.

Pembangun Samourai tidak berpuas hati dengan permintaan ini dan memohon pengecualian dari Google. Ini ditolak walaupun para pembangun menyenaraikan risiko yang dihadapi pengguna tertentu di sebilangan negara.

Pembangun harus memutuskan antara ciri ini atau penyenaraiannya. Memandangkan Play Store adalah satu-satunya kaedah untuk menyenaraikan fail, mereka harus menyetujui. Oleh itu, dengan kemas kini yang tidak terlalu lama selepas itu, mereka membuang ciri keselamatan ini.

Walau bagaimanapun, pembangun berusaha untuk memperluas pengedaran aplikasi. Didalam catatan blog mengumumkan penyingkiran mereka menyatakan:

Dalam beberapa bulan akan datang, kami akan memperluas model pengedaran kami untuk memasukkan muat turun APK yang dihoskan sendiri dan dimasukkan ke dalam kedai aplikasi F-Droid sumber terbuka. Semua versi ini akan merangkumi ciri Stealth Mode, SMS Jauh, dan SIM Switch Defense

Selain daripada manfaat untuk menjadi tuan rumah apa sahaja yang serupa melalui saluran pengedaran ini, pengguna juga akan mendapat faedah privasi tambahan. Contohnya, APK yang dihoskan sendiri boleh dimuat turun oleh sesiapa sahaja tanpa mempunyai akaun dan F-Droid adalah analog Play Store yang menghormati privasi pengguna.

Oleh itu, memandangkan dompet Samourai kemungkinan akan memperkenalkan semula ciri keselamatan pemecah rekod ini dalam kemas kini kemudian, kami akan memasukkannya ke dalam ulasan ini selebihnya.

Ciri Samourai Stealth

Salah satu ciri dompet Samourai yang sangat menarik adalah Stealth Modenya. Ciri inilah yang mendorong pasukan pengembangan memanggil Samourai “dompet bitcoin untuk jalan-jalan.” Apabila mod siluman aktif, jalan pintas untuk Samourai hilang dari paparan desktop telefon bimbit. Sekiranya anda ingin mengakses dompet, anda perlu mendail PIN anda seperti nombor telefon.

Stealth Mode Samourai

Mod Stealth Diaktifkan di Samourai Wallet

Walaupun ini tidak sepenuhnya mudah dibaca dan orang berpengetahuan yang mempunyai akses ke telefon anda dapat mengetahui apakah Samourai dipasang, ia akan menghalang kebanyakan pengintip yang mungkin melakukan pemeriksaan kasual telefon anda untuk aplikasi dan dompet yang dipasang.

Perintah Jauh Samourai

Satu ciri unik dan menarik terakhir yang disertakan dalam Samourai adalah Perintah Jauh mereka. Perintah jarak jauh adalah SMS yang dihantar ke telefon anda dan mengandungi PIN Samourai anda yang memerintahkan Samourai untuk membalas dengan frasa benih dompet sandaran anda atau untuk merosakkan diri sendiri.

Ini bermaksud jika telefon bimbit anda hilang atau dicuri, anda dapat mengambil wang anda dari jauh, menghantarnya ke dompet lain, dan kemudian menghancurkan dompet Samourai pada telefon yang hilang / dicuri. Anda bahkan dapat mengirim SMS Samourai ke nombor telefon yang ditentukan sekiranya telefon anda kad SIMnya dimatikan, memberi anda kawalan dompet anda walaupun kad SIM dipindahkan ke peranti lain.

Perintah Jauh Samourai

Menghantar Perintah Jauh ke Peranti Lap Samourai

Sebagai amaran, adalah idea yang baik untuk bermain dengan ciri Perintah Jauh yang merosakkan diri sebelum anda membiayai dompet anda. Dan juga ingat bahawa jika Perintah Jauh menghantar frasa benih anda tidak disulitkan, ia dapat dipintas dengan mudah, sehingga menjejaskan semua ciri keselamatan dompet.

Ringkasnya, tulis frasa benih anda dan jangan bergantung pada Perintah Jauh Samourai.

Kesimpulannya

Dalam soal privasi dan keselamatan, Samourai menggabungkan banyak ciri dan fungsi yang berbeza, beberapa di antaranya unik untuk Samourai, menjadi dompet Bitcoin yang direka dengan baik dan berguna. Yang paling penting, para pembangun telah menjadikan dompetnya mudah digunakan untuk pendatang baru ke Bitcoin tetapi dilengkapi dengan ciri-ciri hebat untuk pengguna yang lebih maju yang memerlukannya.

Samourai sudah menjadi dompet yang sangat baik dan boleh menjadi dompet yang sangat baik apabila siap sepenuhnya untuk dilancarkan. Kekurangan sokongan perkakasan adalah kelemahan, tetapi itu diharapkan dapat diperbaiki pada versi yang akan datang. Dan sementara ada yang mengadu tentang kurangnya sokongan berbilang mata wang, dompet ini tidak pernah dimaksudkan sebagai dompet berbilang mata wang, dan ia berfungsi dengan tepat seperti yang dirancang.

Sudah tentu, persoalan utama sekarang adalah berapa lama masa yang diperlukan sebelum pembangun dapat mengeluarkan kemas kini yang akan merangkumi ciri keselamatan sebelumnya. Ia bukan pemecah urus niaga tanpa ciri-ciri ini tetapi membuka peluang kepada orang tertentu untuk menghadapi risiko kecurian dan pemerasan fizikal.

Namun, jika anda tinggal di negara yang relatif aman dan ancaman ini tidak ada, maka dompet Samourai Bitcoin masih boleh menjadi pilihan. Ini tentu saja dengan anggapan anda tidak terganggu dengan kekurangan kemampuan multi-sig atau sokongan multicurrency.

Gambar Pilihan melalui samouraiwallet.com

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me