Ulasan Syiling ARK: Penyelesaian Blockchain Untuk Semua Orang

Peningkatan penggunaan blockchain adalah perkara yang baik, bukan? ARK adalah projek yang agak baru yang bertujuan meningkatkan penggunaan pengguna teknologi blockchain, antara lain.

Tetapi, salah satu konsep utama dalam buku putih ARK adalah mereka akan membawa teknologi blockchain kepada orang ramai. Mereka berencana untuk melakukan ini dengan menyediakan “Perkhidmatan Praktikal untuk Orang Sebenar” serta Teknologi Teras Aman Selamat “.

Salah satu cara ARK melakukan ini adalah dengan membuat ekosistem yang membolehkan mana-mana individu atau perniagaan membuat blockchain mereka sendiri dalam beberapa minit. Untuk menyebarkan ini secepat dan seluas mungkin, pasukan ARK telah memberikan penekanan untuk menggabungkan sebanyak mungkin bahasa pengekodan dan blockchain, dan memberikan pengalaman pengguna sebaik mungkin.

Dalam tinjauan ARK Coin ini, kita akan melihat secara mendalam projek ini serta teknologi dan prospek untuk duit syiling ARK itu sendiri.

Sejarah ARK

The Blockchain ARK dilancarkan pada Februari 2017 oleh sekumpulan 27 anggota yang tersebar di seluruh dunia, menjadikan pasukan yang benar-benar terdesentralisasi. Pada masa ini, pasukan inti terdiri daripada 27 anggota juga.

Salah satu pengasas utama, dan CTO ARK semasa, adalah FX (Francois-Xavier) Thoorens, yang juga merupakan pembangun utama di Lisk sebelum mengerjakan projek ARK.

ARK banyak dimodelkan pada Bitshares, Lisk dan Crypti, tiga projek lama semuanya menggunakan algoritma konsensus Delegated Proof of Stake (dPoS). Ini adalah varian algoritma konsensus Proof-of-Stake (PoS) tradisional.

Bagaimana ARK Berfungsi?

Terdapat beberapa ciri teras yang dibina di dalam ekosistem ARK teras yang akan membantu projek mencapai matlamatnya menjadikan teknologi blockchain lebih mudah diakses. Ciri-ciri utama ini merangkumi:

  • SmartBridges
  • Bahasa Pengaturcaraan Alternatif
  • Tombol Tekan yang boleh digunakan

Jambatan Pintar

Konsep Smart Bridge akan digunakan oleh ARK untuk membuat “jambatan” antara rantaian blok yang berbeza yang tidak sesuai. Pada dasarnya ARK akan menjadi perantara antara rantaian blok, yang memungkinkan untuk komunikasi antara rantai yang berbeza, dan kemampuan untuk memicu peristiwa pada rantai lain. Walaupun projek lain telah berfungsi pada fungsi yang serupa, ini tetap merupakan sesuatu yang tidak mungkin dilakukan pada masa ini.

Jambatan Ark Smart

Gambaran keseluruhan ARK Smart Bridges. Sumber: ark.io

Perkara yang sangat hebat ialah SmartBridges dapat diaktifkan dengan tidak lebih dari sekeping kod yang disediakan oleh ARK.

Satu kasus penggunaan untuk SmartBridges adalah melalui pertukaran, yang dapat menggunakan pendengar yang dikodekan untuk menentukan kapan transaksi adalah transaksi pertukaran, dan kemudian memproses transaksi tersebut secara otomatis sambil tetap mengenakan biaya biasa.

Sebagai contoh, pengguna dapat mengirim 100 ARK ke dompet Coinbase mereka, dan Coinbase akan mengenali pemindahan tersebut sebagai transaksi pertukaran dan secara automatik menukar ARK ke ETH sebelum memasukkannya ke dalam dompet pengguna.

Bahasa Pengaturcaraan Alternatif

Pembangun ARK sangat jelas dalam niat mereka untuk membenarkan pengembangan dalam seberapa banyak bahasa pengekodan yang mungkin, sehingga merangkumi sebanyak mungkin pembangun perisian.

Selain menyokong lebih daripada selusin bahasa pengaturcaraan yang berbeza, pembangun mempunyai akses ke SDK dalam bahasa berikut (mempercepat pembangunan):

  • C++
  • .BERSIH
  • Elixir
  • Pergi
  • Jawa
  • JavaScript
  • Laravel
  • PHP
  • Python
  • RPC
  • Ruby
  • Karat
  • Pantas
  • Simfoni
  • Wolfram

Pasukan ARK juga menjanjikan sokongan untuk R, C, Advanced PowerShell, Rust, dan C ++ akan segera tersedia.

Tombol Tekan yang boleh digunakan

Ini akan membolehkan sesiapa sahaja dengan mudah membentuk blockchain ARK dan membuat projek blockchain mereka sendiri. Ya, ia serupa dengan Ethereum, tetapi tanpa kos. Rantai yang baru digunakan ini akan dilengkapi dengan SmartBridges yang sudah berfungsi sepenuhnya.

Proof of of Stake yang Delegasikan

Daripada menggunakan mekanisme konsensus bukti kerja yang kontroversial, ARK berjalan dengan algoritma konsensus Delegated Proof of Stake. Ini bermakna tidak diperlukan perkakasan yang mahal dan penggunaan elektrik yang besar, kerana rangkaian ARK dijamin oleh perwakilan. Sesiapa sahaja boleh menjadi perwakilan, tetapi pada masa ini hanya 51 orang yang benar-benar menjadi perwakilan, dan ini dipilih oleh pemegang token ARK melalui sistem pengundian.

Setiap perwakilan menerima 2 ARK untuk setiap blok yang mereka tempa, dan kerana blok ditempa setiap 8 saat, perwakilan ini dapat menghasilkan lebih dari 200 ARK sehari.

Pemegang token ARK masing-masing dibenarkan satu suara untuk perwakilan, yang berharga 1 ARK. Anda juga boleh membuang undi perwakilan anda dan memilih perwakilan yang berbeza dan harganya adalah 1 ARK setiap kali anda mengundi atau tidak. Semakin banyak token ARK yang dipegang, semakin kuat dan undian individu.

Bukti Kepentingan yang Delegasikan

Perwakilan Bukti Pertaruhan. Imej Sumber.

Anda akan mendapati bahawa calon perwakilan telah menulis cadangan yang memperincikan bagaimana mereka akan berfungsi untuk mengamankan rangkaian dan menjadikan ARK lebih baik untuk semua orang. Salah satu kaedah popular untuk mendapatkan undi adalah melalui pembahagian keuntungan. Oleh kerana masing-masing dari 51 perwakilan menerima ganjaran kerana menempa blok baru, ada kemungkinan bagi mereka untuk membagikan ganjaran ini kepada mereka yang memilih mereka dalam jenis sistem dividen.

Kursus popular lain untuk calon perwakilan adalah menjalankan projek pembangunan yang membina atau meningkatkan ekosistem ARK, dan dalam banyak kes, perwakilan ini menawarkan kepentingan ekuiti dalam projek baru, atau memberikan perkhidmatan secara percuma.

Pasukan ARK

Pasukan ARK telah menjadi pendorong yang terus memajukan projek ini.

Mereka adalah sekumpulan individu yang kuat, yang diketuai oleh pengasas, CEO dan Presiden Francois-Xavier (FX) Thoorens. Sebelum mendirikan ARK, dia adalah pembangun utama untuk Lisk, dan juga pengasas platform sumbangan Donatio.fr. Latar belakangnya adalah dalam pengembangan perisian 3D.

Ahli Pasukan Ark Coin

Ahli Pengasas Ark. Imej melalui Ark.io

Naib presiden dan ahli pengasas ARK ialah Rok Cernec. Sebilangan besar jangkauan komuniti dikendalikan oleh Rok, dan anda akan mendapat namanya di hampir semua kemas kini projek yang disiarkan di blog Ark.

Ketua Pegawai Teknologi untuk ARK adalah Kristjan Kosic yang merupakan Ph.D. dalam Sains Komputer dan selain bekerja secara langsung sebagai pengaturcara juga mempunyai pengalaman di bidang perniagaan sebagai CEO syarikat perkhidmatan kesihatan ADORA.

Komuniti ARK

Seperti yang anda jangkakan dari projek yang bermula pada tahun 2016 ARK mempunyai komuniti pengguna yang cukup besar. Petunjuk yang paling jelas adalah di sub-Reddit mereka, yang mempunyai hampir 22,000 pembaca, dan akaun Twitter mereka, yang mempunyai 63,500 pengikut. Sub-Reddit juga cukup aktif, dengan beberapa catatan setiap hari dan sebilangan besar komen dan perbincangan.

Sebagai tambahan kepada akaun sosial yang jelas, ARK juga mempunyai hampir 9,000 pengikut halaman Facebook mereka, yang cukup besar untuk projek blockchain. Saluran YouTube tidak begitu hebat, dengan hanya 3.000 pelanggan, tetapi pasukan terus menyiarkan video – kira-kira 1 sebulan.

Terdapat juga saluran Telegram dan mempunyai lebih dari 2,500 pelanggan. Semasa saya memeriksa pada petang Jumaat di A.S., terdapat kira-kira 150 orang dalam talian.

Pasukan ARK juga mempunyai kehadiran di forum Discord, Medium, Slack, Steemit dan Bitcoin Talk. Kesemua mereka mempunyai jumlah pengikut yang baik dan sentiasa dikemas kini dan aktif.

Tanda ARK

ARK dilancarkan pada awal tahun 2017 dengan 100 juta token, dan dengan masa blok kedua 8 saat ini, terdapat 10,800 ARK baru dibuat setiap hari. Sepanjang setahun, 7,884,000 ARK baru dibuat, dengan andaian tidak ada blok yang terlepas kerana perwakilan berada di luar talian ketika giliran mereka untuk menempa blok baru.

Dengan mengandaikan ini tidak berubah, ARK mempunyai kadar inflasi yang menurun, iaitu 6,31% pada tahun pertama tetapi akan menurun menjadi 4,02% pada tahun kesepuluh. Penurunan ini jauh lebih dramatik daripada yang dilihat dengan Ethereum atau Lisk.

Kadar Inflasi Tabut

Kadar Inflasi Ark vs Ethereum & Kerugian. Imej melalui Reddit.

Masa sekatan 8 saat adalah salah satu yang lebih pantas di antara cryptocurrency. Ethereum hampir dengan masa sekatan 14 saat, tetapi Bitcoin mempunyai masa blok 10 minit.

Selain mempunyai masa blok yang cepat, setiap blok dapat memproses 25 transaksi. Walaupun ini bagus, pasukan ARK telah menyatakan dalam whitepaper mereka bahawa mereka akan menjadikannya berskala dengan meningkatkan jumlah transaksi yang diproses oleh setiap blok, dan juga menurunkan waktu blok.

Bayaran Token

Sehingga v2 ARK telah beralih ke struktur biaya dinamis di mana para perwakilan menetapkan biaya minimum yang dapat diterima untuk setiap transaksi, dan pengguna juga menetapkan biaya yang ingin mereka bayar untuk transaksi. Terdapat juga bayaran maksimum yang dibenarkan untuk setiap jenis transaksi, yang sama dengan yuran statik yang digunakan pada v1 ARK.

Yuran dinamik ini tidak hanya berlaku untuk mengirim / menerima transaksi, tetapi juga berlaku untuk memilih perwakilan dan mendaftar sebagai perwakilan.

Dompet desktop dan mudah alih semasa memberikan nilai transaksi yang telah ditetapkan, yang merupakan kos purata rangkaian semasa. Pilihan lanjutan juga membolehkan pengguna memilih antara transaksi purata 30 hari, atau pilihan minimum dan maksimum, yang merupakan nilai transaksi minimum dan maksimum dari 30 hari terakhir.

Jelasnya, semakin tinggi yuran semakin cepat transaksi diproses. Sebagai tambahan, bayaran maksimum terhad kepada yuran statik semasa. Di samping itu, perwakilan mempunyai pilihan untuk melumpuhkan yuran dinamik, yang bermaksud bahawa mereka akan terus termasuk blok dengan model yuran v1 (0.1 pemindahan ARK, 1 undian ARK, 5 tandatangan ARK ke-2, pendaftaran perwakilan 25 ARK).

Persembahan ARK

Seperti kebanyakan cryptocurrency, harga ARK banyak dipengaruhi oleh tonggak perkembangannya sendiri, tetapi juga oleh harga Bitcoin, yang memberi kesan besar pada keseluruhan pasaran cryptocurrency.

Ini bermakna kita telah melihat puncak dan lembah dalam harga ARK sejak ia memiliki ICO pada tahun 2016. Lonjakan pertama terjadi pada bulan Jun 2017, ketika token mencecah $ 1,09 setelah para pengembang melepaskan perpustakaan untuk sokongan Java di platform.

Dengan Java sebagai salah satu bahasa pengaturcaraan yang paling popular, komuniti sangat gembira dengan berita itu dan harganya lebih tinggi. Kita dapat membayangkan lonjakan yang baik boleh berlaku apabila bahasa seperti C ++ ditambahkan.

Prestasi Syiling ARK

Prestasi Syiling ARK. Sumber: Cap Pasaran Syiling

Lonjakan seterusnya berlaku pada bulan September 2017, dengan harganya mencapai $ 3,96 setelah pasukan ARK mengeluarkan dompet desktop yang memperbaiki banyak bug yang dilaporkan dalam versi dompet desktop sebelumnya. Kemas kini juga merangkumi sokongan untuk Ledger, salah satu dompet perkakasan yang paling popular.

Lonjakan terbesar datang pada Januari 2018 ketika keseluruhan pasaran cryptocurrency meningkat. Harga mencecah $ 10.91 pada 9 Januari 2018, tetapi kemudian jatuh sepanjang 2018 ketika keseluruhan pasaran cryptocurrency memasuki fasa bear.

Rendah baru sekitar $ 0,30 dicapai pada bulan Disember 2018. Sejak itu harganya telah meningkat, dan diperdagangkan dalam julat kira-kira $ 0,50 hingga $ 0,70 sepanjang hampir 2019. Baru-baru ini ia telah menurun dan pada 26 Julai 2019, ia hanya diperdagangkan melebihi $ 0.40.

Apabila anda menganggap bahawa harga ICO ARK adalah $ 0.10 pada bulan November / Disember 2016, anda dapat melihat bahawa ARK pada dasarnya kekal sebagai pelaburan yang baik, terutama bagi mereka yang dapat mengekalkan simpul delegasi.

Membeli & Menyimpan ARK

Pasaran perdagangan terbesar untuk ARK adalah Binance, UpBit, dan Bittrex. Di Binance kedua-dua BTC dan ETH adalah pasangan perdagangan yang popular, sementara Bittrex melihat terutamanya perdagangan BTC.

UpBit mempunyai Won Korea sebagai pertukaran paling popular, walaupun perdagangan BTC juga terwakili dengan baik. ARK juga melihat perdagangan di OKEx dan jumlah perdagangan terbesar ada berbanding USDT. Terdapat beberapa pertukaran yang lebih kecil yang menawarkan ARK, tetapi jumlahnya agak kecil.

Ketika datang ke pergantian ARK di Binance, nampaknya agak masuk akal. Ini bermaksud bahawa terdapat tahap kecairan yang baik yang menjadikannya lebih mudah untuk melaksanakan pesanan blok besar dengan sedikit slip.

Binance ARK

Daftar di Binance dan Beli Token ARK

Tempat paling mudah untuk menyimpan ARK anda adalah di salah satu dompet yang terdapat di laman web mereka. Anda mempunyai tiga pilihan:

  1. Dompet Desktop
  2. Dompet Kertas
  3. Dompet Web Lite

Dompet desktop adalah pilihan yang sangat baik kerana reka bentuknya cukup bagus dan kebolehgunaannya sangat baik. Anda juga boleh menggunakan dompet perkakasan Ledger jika anda memerlukan lebih banyak keselamatan.

Atau bagi mereka yang dalam perjalanan ada versi mudah alih dari dompet ARK untuk kedua-duanya Android dan iOS. Kedua-dua versi dinilai 5-bintang, walaupun untuk memastikan mereka tidak mempunyai banyak ulasan setakat ini.

Pengundian Perwakilan ARK

Sekiranya anda merancang membeli dan menahan ARK, anda mungkin ingin memilih perwakilan sebaik sahaja anda mengeluarkan ARK dari bursa dan masuk ke dompet anda sendiri. Hanya ada 1 ARK untuk melakukannya, dan anda boleh menggunakan suara pada perwakilan yang akan memberi anda dividen, yang membolehkan anda mendapatkan semula kos pengundian. Atau jika anda mahu, anda boleh mencari perwakilan yang sedang mengerjakan projek hebat yang ingin anda sokong.

Pengundian itu mudah. Sebaik sahaja anda mempunyai sekurang-kurangnya 1 ARK di dompet anda, cukup pergi ke tab “Undi”. Setelah sampai di sana anda akan mengklik “Tambah Delegasi” dan anda akan mendapat pop timbul di mana anda boleh memilih salah satu dari 51 perwakilan yang ada, atau jika anda mahu, anda boleh memasukkan nama pengguna lain yang ingin anda pilih . Pilih perwakilan dan pastikan kotak centang di sebelah perwakilan pilihan anda dicentang dan kemudian klik “Undi”.

Akhirnya anda perlu memasukkan frasa laluan anda untuk mengesahkan suara anda. Anda boleh menukar suara perwakilan anda bila-bila masa, tetapi anda perlu membayar 1 ARK setiap kali anda melakukannya.

Pembangunan Tabut & Peta Jalan

Kadang-kadang sukar untuk menentukan dengan tepat berapa banyak kerja yang telah dilakukan pada projek. Sering kali pasukan pembangunan melampaui kemajuan yang telah dicapai.

Bagi saya, buktinya sering terdapat dalam puding.

Oleh itu, salah satu kaedah terbaik untuk melihat kemajuan adalah melalui aktiviti pengekodan di repositori kod awam mereka. Saya memutuskan untuk melompat ke Ark Ecosysem GitHub untuk mendapatkan gambaran yang tepat mengenai perkara ini. Berikut adalah kod yang dibuat untuk tiga repositori yang disematkan.

GitHub ArkEcosystem

Komitmen untuk Repos Pilih sejak 12 bulan yang lalu Sumber: GitHub

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak aktiviti di repositori ini selama setahun terakhir. Perlu juga diperhatikan bahawa terdapat 72 repositori lain dengan tahap aktiviti yang berbeza-beza.

Sekiranya kita membandingkannya dengan projek lain di luar angkasa, ARK berada di kedudukan yang cukup tinggi. Malah, menurut CoinCodeCap, mereka berada di nombor 24 menempatkan mereka tepat di antara Jaringan Kyber dan Nexus.

Ini benar-benar mengagumkan dan memberi pertanda baik kepada para pembangun dan anggota komuniti Ark. Sekiranya anda ingin mendapatkan lebih banyak perspektif mengenai aktiviti pembangunan ini maka mereka mempunyai halaman berguna yang memperincikan semua kemas kini GitHub mereka & statistik.

Semua aktiviti ini masuk akal apabila dilihat bersama dengan peta jalan mereka yang lebih luas. Sepanjang tahun lalu mereka telah menyelesaikan ARK Core V2, GUI Pengembang, Whitepaper kedua dan laman web baru (di antara banyak yang lain).

Mereka juga sedang dalam proses membina ARK Core v2.6 dengan penyelesaian hampir 68%. Ini dijangka selesai sepenuhnya pada akhir Q3 2019.

Dan kemudian, pada Q4 kita dapat mengharapkan untuk melihat lebih banyak kerja pada Core ketika mereka memulakan pengembangan pada v3.0. Tambahkan pada karya tersebut di dompet mudah alih baru serta kemas kini ke laman web.

Sekiranya anda ingin mengikuti perkembangan mengenai hal ini dan juga tonggak sejarah, maka mereka mempunyai luas halaman peta jalan. Ini juga akan menguraikan kemajuan tugas individu dalam tonggak ini.

Kesimpulannya

Pasukan ARK nampaknya akan membina sumber yang berguna untuk ekosistem blockchain secara keseluruhan. Mereka mungkin bukan satu-satunya projek yang cuba menghubungkan rantaian blok yang berbeza, tetapi itu tidak menjadikan pekerjaan mereka kurang berharga, terutamanya jika mereka berjaya apabila orang lain gagal.

Peta jalan yang diikuti oleh pasukan agak bercita-cita tinggi, tetapi itu hanya bermaksud sekiranya pasukan berjaya, mereka harus berjaya. Core v3 terbaru akan dilancarkan pada akhir tahun 2019, yang akan merangkumi papan pemuka GUI baru untuk pengurusan nod, serta logik konsensus dan pengundian yang dikemas kini. Lebih menarik lagi ialah pelancaran Q1 2020 fasa 1 ARK Marketplace.

ARK Marketplace akan menjadi hartanah serba baru yang dibina dari bawah untuk memberi seluruh Komuniti Bridgechain satu lokasi pusat untuk Membina, Menemui, dan Mengetahui tentang keseluruhan Ekosistem ARK. Pelancaran Tahap 1 awal akan merangkumi beberapa aspek terpenting dari Ekosistem ARK termasuk Delegasi, Perniagaan, Bridgechains, dan Plugin.

Secara peribadi, saya suka jenis projek ini yang bertujuan untuk membuat antara muka pengguna yang berguna dan menjadikan teknologi blockchain dapat diakses oleh orang ramai. Saya dapat melihat ARK menjadi salah seorang yang bertahan lama dalam revolusi blockchain.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me