Ulasan Syiling NXT: Menyelam Deep Blockchain Asli 2.0

Nxt adalah salah satu cryptocurrency tertua, dan lebih daripada itu, tetapi merupakan keseluruhan platform yang dibangunkan dengan tujuan untuk meningkatkan teknologi blockchain moden.

Sebenarnya, NXT adalah salah satu blockchain “pemaju” pertama yang bertujuan untuk menyediakan lebih daripada sekadar penyimpanan rekod transaksi. Mereka ingin membuat rangkaian yang membolehkan projek lain mengembangkan rantaian blok mereka di belakangnya.

Dikemas kini pada tahun 2016, rangkaian NXT dengan tegas menggunakan monikernya dan melabel versi yang lebih baru “NXT 2.0”.

Sejak itu, NXT belum mendapat liputan sebanyak beberapa blok pintar berdasarkan kontrak pintar yang lain, tetapi masih merupakan projek yang menarik? Kami akan melihat lebih mendalam ulasan lengkap ini.

Apa itu Nxt Blockchain 2.0?

Nxt dikembangkan sebagai cara untuk memperbaiki blockchain Bitcoin yang ada, menyediakan cara baru untuk menyediakan crowdfunding, pemerintahan, dan merevolusikan teknologi kewangan yang ada. Semua ini dimaksudkan untuk disediakan oleh duit syiling Nxt.

Pembangun Nxt melangkah lebih jauh lagi, juga memperkenalkan set alat modular yang membolehkan pembangun menggunakan blockchain Nxt untuk membuat pelbagai aplikasi tambahan yang memperluas fungsi blockchain dan rangkaian Nxt.

Platform ini dibuat untuk memenuhi pengguna dan perniagaan individu. Sudah Nxt boleh digunakan sebagai pertukaran untuk menukar cryptocurrency lain, sebagai cara untuk membuat cryptocurrency anda sendiri berdasarkan blockchain Nxt, atau sebagai cara untuk mendesentralisasi pengundian dan menyimpan data.

Nxt adalah masa depan teknologi blockchain, dan sudah disebut sebagai Nxt 2.0 walaupun ia adalah salah satu cryptocurrency pertama yang dikembangkan setelah Bitcoin muncul, telah diperkenalkan pada bulan November 2013.

Sejarah Nxt

Gambaran Keseluruhan Platform NXT

Imej melalui nxtplatform.org

Nxt pertama kali disebut dalam untaian Bitcointalk.org pada 28 September 2013 oleh pengguna tanpa nama yang menyebut diri mereka sebagai BCNext. Pengguna itu menjalankan crowdfunding untuk pengembangan Nxt, menaikkan 21 BTC (pada masa itu Bitcoin bernilai sekitar $ 250).

Nxt dengan cepat dikembangkan dan dilancarkan pada bulan November, dengan blok genesis diterbitkan pada 24 November 2013.

Ia unik kerana ditulis dari awal di Jawa, dan merupakan blockchain pertama yang menggunakan bukti kepentingan secara eksklusif sebagai kaedah konsensus. Sebanyak 1 bilion syiling dicipta dan diedarkan kepada 73 pemegang kepentingan asal berdasarkan tahap sumbangan mereka.

Sebahagian daripada kod sumber Nxt dikeluarkan pada 3 Januari 2014 dan kod sumber penuh dikeluarkan sebagai sumber terbuka di bawah lesen MIT pada 1 Mac 2014.

BCNext akhirnya melangkah meninggalkan projek Nxt dan pembangunan diambil oleh The Nxt Foundation. Namun, kerana kekurangan sumber, Yayasan Nxt tidak dapat membimbing projek dengan berkesan, dan hak dijual kepada Jelurida BV yang kini mengendalikan pembangunan untuk Nxt.

Bagaimana Nxt Berfungsi?

Nxt adalah bukti blockchain saham, yang bermaksud tidak ada perlombongan yang terlibat seperti yang berlaku dengan Bitcoin. Ini juga bermaksud bekalan duit syiling adalah statik. 1 bilion duit syiling yang dibuat pada mulanya akan ada.

Platform ini dirancang dengan menawarkan perkhidmatan kewangan dan membina aplikasi tambahan sebagai fokus utamanya. Dan ini telah unggul dalam fungsi tersebut, dengan sebilangan besar perkhidmatan dan aplikasi dikembangkan dan diluncurkan di blockchain Nxt sejak awal 2013.

Seperti yang disebutkan di atas, Nxt tidak dibuat sebagai klon kod Bitcoin, tetapi ditulis dari awal di Java, yang memberikannya beberapa ciri teknologi unik yang tidak dijumpai dengan blockchain lain. Ia juga merupakan cryptocurrency pertama yang hanya bekerja pada bukti mekanisme konsensus kepentingan, dan pada mulanya mempunyai kadar penciptaan blok pada kira-kira satu minit.

Pelanggan Nxt juga unik ketika dilancarkan kerana berfungsi sebagai dompet otak. Ini bermaksud kunci anda tidak disimpan dalam fail dompet, dan akaun anda dapat diakses dari mana-mana contoh klien Nxt melalui frasa laluan rahsia anda.

Ciri Nxt yang Dibangunkan

Nxt dikembangkan untuk menjadi pelbagai fungsi, dan telah ditambahkan banyak ciri selama bertahun-tahun. Berikut adalah beberapa ciri yang telah dilaksanakan, atau dirancang untuk pembangunan masa depan:

Ciri NXT

Sumber: nxtplatform.org

Pertukaran Aset:

Nxt Asset Exchange dibuat untuk menawarkan perdagangan peer-to-peer langsung yang selamat, tetapi dengan perbezaannya. Pengguna dapat dengan mudah membuat projek mereka sendiri di Nxt melalui pertukaran ini. Pertukaran ini akan membolehkan perdagangan aset kripto, tetapi juga item selain duit syiling dan token.

Ia melakukannya dengan membuat catatan perdagangan yang “mewarnai” aset untuk menetapkannya sebagai aset digital. Ia tidak jauh berbeza dengan duit syiling berwarna di dunia Bitcoin, dan boleh digunakan untuk membina jambatan antara dunia digital dan fizikal.

Dengan menggunakan ciri ini, aset berasaskan Nxt boleh menjadi apa-apa, dari cryptocurrency hingga saham atau bon, bahkan harta tanah atau idea dapat disimpan di blockchain Nxt, tanpa henti.

Sistem Kewangan:

Bersama dengan pertukaran aset yang disebutkan di atas, pengguna dapat dengan mudah melancarkan cryptocurrency mereka sendiri dengan Nxt, serupa dengan token berdasarkan Ethereum, dan kemudian dapat berdagang, bertukar dan berkongsi antara mata wang lain yang disokong oleh Nxt.

Awan Data:

Nxt dibuat untuk memungkinkan penyimpanan data, dan pengguna dapat mengakses sistem cloud data untuk menyimpan, menerbitkan dan mengesahkan data di blockchain. Ia selamat, sederhana dan berkesan dan dapat digunakan dengan berkesan untuk dokumen seperti kontrak, wasiat, akta, dan dokumen lain yang memerlukan pembuatan dan penyimpanan yang selamat dan dapat disahkan.

Sistem Pemesejan:

Dengan sistem pesanan arbitrari yang dikodkan ke Nxt, anda dapat menghantar mesej dalam bentuk teks biasa atau dienkripsi. Ini terkait dengan sistem penyimpanan data, dan memungkinkan pengguna untuk menyimpan hingga 1.000 byte data secara permanen, atau 42.000 byte data secara sementara.

Awan data yang disebutkan di atas benar-benar berkembang dari sistem Mesej Arbitrari, dan juga telah digunakan sebagai perkhidmatan perkongsian fail untuk aplikasi terdesentralisasi (Dapps).

Sistem Pengundian:

Salah satu ciri yang mengubah permainan adalah kemampuan untuk membuat tinjauan pendapat khusus di blockchain Nxt. Ia memerlukan penggunaan duit syiling Nxt atau beberapa aset berasaskan Nxt yang lain, tetapi sesiapa sahaja boleh membuat tinjauan pendapat untuk mengundi dengan cara yang disahkan secara kriptografi. Undi dapat digunakan untuk tujuan apa pun, dan fitur ini dapat menghilangkan penipuan pengundian dan pemilih.

Kawalan Akaun:

Adalah mungkin untuk membuat akaun berbilang tandatangan dengan Nxt, dan pembangun Nxt telah berjanji untuk mempermudah menjalankan organisasi autonomi terdesentralisasi (DAO) menggunakan blockchain Nxt.

Sistem Pengesahan:

Buktikan secara terbuka bahawa anda adalah pemilik akaun Nxt melalui pengesahan data yang selamat secara kriptografi.

Pemalam:

Nxt bersifat modular, memungkinkan pengembangan plugin pihak ketiga untuk memperluas fungsi Nxt dengan cara yang mungkin belum pernah diimpikan.

Sistem Alias:

Nxt merangkumi Sistem Alias ​​yang pintar yang membolehkan satu bahagian teks diganti dengan yang lain. Ini membuka jalan untuk membuat sistem di mana kata kunci dapat mewakili perkara lain, dan dapat digunakan secara meluas dalam aplikasi keranjang belanja, sistem DNS yang terdesentralisasi, dan banyak lagi.

Buku Akaun:

Sistem lejar akaun Nxt direka agar mudah dibaca, sehingga mana-mana pengguna dapat dengan cepat dan mudah melihat baki akaun mereka dan sebarang transaksi yang telah berlaku. Sekiranya anda biasa dengan penyata bank, anda akan seperti di rumah menggunakan lejar akaun Nxt.

Demo Dompet NXT

Sumber: demo.nxt.org

Hartanah Akaun:

Nxt memungkinkan penandaan akaun lain dengan meta-data, yang dapat digunakan dalam berbagai cara. Sebagai contoh, penjual boleh menandai semua pembeli sebelumnya.

Bagaimana Syiling NXT Berfungsi?

Token Nxt adalah cryptocurrency yang mendorong transaksi di rangkaian Nxt. Ia digunakan sebagai bayaran transaksi ketika membuat pemindahan dari satu pengguna ke pengguna lain. Ia juga dapat digunakan untuk membuat “syiling berwarna” atau aset yang mewakili aset fizikal digital atau dunia nyata yang lain. Selain itu, ini digunakan untuk memacu suara atau menyimpan data. Semua yang dilakukan di blockchain Nxt dan di rangkaian didorong oleh token Nxt.

Dan sudah tentu anda boleh menggunakan Nxt seperti mata wang digital lain, membayar barang atau perkhidmatan, atau hanya memperdagangkannya di bursa seperti yang anda lakukan Bitcoin, Ethereum, atau cryptocurrency lain. Nxt boleh didapati di beberapa pertukaran cryptocurrency terbesar, seperti HitBTC, Poloniex dan Bittrex, antara lain.

Masa Depan Nxt

Nxt terus dikembangkan dan disokong, namun syarikat yang mengembangkan Nxt lebih fokus pada projek baru mereka yang bernama Ardor dan rantai anaknya Ignis. Ardor dianggap sebagai versi Nxt yang lebih baik dan ringan dan lebih terukur. Ia juga memungkinkan untuk mewujudkan sebilangan rantai sampingan, atau rantai kanak-kanak yang diperlukan, dan Ignis akan menjadi yang pertama.

Pemegang Nxt menerima paparan udara Ardor (ARDR) dan Ignis (IGNIS) pada nisbah 1: 1 dan 1: 0.5 masing-masing pada genesis blok rantai Ardor pada 1 Januari 2018.

Pada akhirnya, masa depan kelihatan cerah untuk Ardor, dan platform ini mempunyai rancangan yang bercita-cita tinggi untuk masa depan. Walau bagaimanapun, tinjauan Ardor dan Ignis berada di luar skop tinjauan Nxt kami.

Kesimpulannya

Nxt adalah bukti asli koin saham, dan dianggap oleh beberapa pihak sebagai realisasi blockchain 2.0 – versi Bitcoin yang lebih baik yang dibina dengan Java.

Ia telah kehilangan kilauan selama bertahun-tahun, dan teknologi blockchain 2.0 lain telah mencuri perhatiannya, tetapi ia masih merupakan blockchain yang kuat dan unik. Dengan perkembangan Ardor, kumpulan Jelurida berharap dapat mengembalikan cengkamannya pada teknologi blockchain 2.0, dengan penyelesaian yang lebih baik dan berskala.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai Nxt di sini atau terlibat dalam komuniti peminat dan pembangunnya yang aktif di sini. Anda juga akan mendapat muat turun untuk klien Nxt, serta demo dalam talian untuk menunjukkan kepada anda bagaimana fungsi pelanggan sebelum anda memuat turun.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me