Ulasan VeChain: Pengurusan Rantaian Bekalan Blockchain

VeChain adalah salah satu projek blockchain tertumpu pada rantaian bekalan yang kini berada di luar sana. Mereka mendapat perhatian sejak pelancaran jaring utama mereka.

Ini adalah pelancaran mainnet yang menyaksikan mereka melepaskan token VET asli mereka yang telah menyaksikan peningkatan jumlah di sejumlah bursa. Namun, VeChain tidak sendiri dalam fokus rantaian bekalannya dan terdapat sebilangan syarikat dan projek yang dilancarkan baru-baru ini.

Oleh itu, dengan begitu banyak persaingan, adakah VeChain masih perlu dipertimbangkan?

Dalam tinjauan VeChain ini saya akan berusaha menjawabnya. Saya juga akan menganalisis kes penggunaan token VET dan potensinya untuk akhirnya diterima pakai secara besar-besaran.

Apa itu VeChain?

VeChain adalah tarikan yang menarik mengenai penggunaan teknologi blockchain. Bermula pada tahun 2015, ia difokuskan pada aplikasi perniagaan, terutamanya dalam bidang logistik melalui pengurusan rantaian bekalan yang menyediakan penjejakan, kawalan kualiti, pengurusan inventori, dan banyak lagi.

Mainnet untuk VeChain dilancarkan pada bulan Jun 2018, dan projek ini terus maju sejak itu, membawa banyak rakan kongsi ke dalam ekosistem VeChain.

Tumpukan Teknologi VeChain

Tumpukan Teknologi Keseluruhan VeChain. Imej melalui VeChain

Ia ada menjadi bahagian dari program inkubasi Price Waterhouse Cooper, sedang mengusahakan bukti konsep dengan BMW dan Renault, dan baru-baru ini telah bekerjasama dengan pembuat anggur Australia, Penfolds untuk memberikan bukti keaslian untuk wain mereka yang dihantar ke China.

Malangnya bagi para pelabur, semua perkongsian yang kuat ini tidak banyak mempengaruhi harga token VET, yang jatuh sepanjang tahun 2018, gagal meningkatkan banyak pemulihan pada tahun 2019 dan awal 2020, dan kemudian menurun lagi berikutan kemerosotan kewangan tradisional Mac 2020 pasar.

Yang menjadi perhatian baru-baru ini ialah peretasan Disember 2019 di mana token VET bernilai kira-kira $ 6.5 juta dicuri. Kami akan membincangkan di bawah bagaimana peretasan itu berlaku, dan adakah ia masih menjadi perhatian keselamatan buat masa ini.

Projek VeChain masih terus maju, membawa kerjasama baru, memulai program perintis baru, dan berkembang di ruang perniagaan. Ini belum tercermin dalam harga token, tetapi ini menunjukkan peningkatan penggunaan, yang akhirnya harus ditunjukkan dalam harga token.

Bukti Kewibawaan 1.0 dan 2.0

VeChain menggunakan model konsensus Proof of Authority (PoA) yang memerlukan nod oleh pihak yang diberi kuasa sebelum mereka dapat mengambil bahagian dalam konsensus blockchain. Setelah nod diberi kuasa, ia bergabung dengan kumpulan nod lain yang sah dan masing-masing mempunyai peluang yang sama untuk menerbitkan blok baru dan menerima hadiah. Di bawah sistem ini, node kaya tidak mempunyai kelebihan, dan tidak ada syarat untuk node bersaing antara satu sama lain dan menggunakan sejumlah besar sumber.

Sistem PoA juga menampilkan penggunaan lebar jalur yang cekap, yang membawa kepada throughput yang lebih tinggi untuk rangkaian. Ini setara dengan jumlah transaksi yang lebih banyak sesaat dan meningkatkan skalabiliti rangkaian.

Bukti Kuasa VeChain

Faedah Bukti Kuasa di Vechain

Walaupun PoA mempunyai kelebihan yang jelas, dan blockchain VeChainThor terus beroperasi dengan cekap dan selamat, masih ada batasan untuk kaedah konsensus ini. Salah satu batasan ini adalah ketidakmampuan untuk menghalang simpul daripada memanipulasi seluruh sistem apabila berhak menambahkan blok baru.

Bagaimanapun ada cara blockchain dapat mengesan sebarang tingkah laku yang tidak betul dan menggunakannya sebagai bukti terhadap simpul kemudian. Selain itu, sebagai sebahagian daripada kaedah kaedah konsensus Nakamoto, PoA hanya memberi kita jaminan kebarangkalian bahawa transaksi itu selamat. Ini boleh menjadikan rangkaian rentan terhadap pemisahan rangkaian berskala besar.

Kerana keterbatasan ini, VeChain Foundation sedang berusaha untuk membuktikan Proof of Authority generasi berikutnya, yang mereka panggil PoA 2.0. Versi baru PoA ini akan memberi kestabilan dan keselamatan kepada rangkaian untuk menyokong peningkatan kes penggunaan perniagaan dalam talian. Menurut VeChain Whitepaper 2.0, PoA 2.0 baru akan memberikan:

  1. Kesempurnaan mutlak (atau jaminan keselamatan) pada blok dan transaksi;
  2. pengurangan risiko platform yang terganggu buat sementara waktu, yang akan menghasilkan kestabilan perkhidmatan blockchain yang lebih baik;
  3. finalitas probabilistik yang lebih cepat, yang akan menghasilkan pengesahan transaksi yang lebih pantas untuk aplikasi.

Tadbir Urus VeChain dan VeVote

Baru-baru ini VeChain juga memperbarui model pemerintahannya untuk memenuhi kebutuhan perusahaan besar, regulator, dan pemerintah sambil mempertahankan kemampuannya untuk meningkatkan skala. Sistem baru ini dirilis 11 November 2019 yang lalu, dan ia memberi VeChain model pemerintahan yang fleksibel yang akan memungkinkan perubahan cepat apabila diperlukan.

VeChain VeVote

Contoh VeVote Terkini & Gambaran Keseluruhan Mekanisme

Piagam Tadbir Urus VeChain yang telah disemak merangkumi perubahan berikut pada Anggaran Dasar:

  1. Menentukan skop mata pelajaran asas yang memerlukan semua pemangku kepentingan;
  2. Mentakrifkan semula kategori pihak berkepentingan dengan kuasa mengundi sebagai Authority Masternode, Economic X Node dan Economic Node;
  3. Menyelaraskan model kuasa suara mengikut kategorisasi pemegang kepentingan yang baru;
  4. Memperkemas prosedur pengundian semua pihak berkepentingan.

Di samping itu VeChain juga memperkenalkan platform VeVote sebagai cara untuk meningkatkan ketelusan tadbir urus. VeVote adalah platform pengundian yang terdesentralisasi dan diadopsi oleh suara Jawatankuasa Pemandu 5-2 pada 13 Disember 2019. Kelulusan platform VeVote juga membukanya untuk digunakan dalam pemungutan suara oleh pihak berkepentingan.

VeChain menerangkan VeVote seperti berikut:

Platform VeVote menyediakan platform yang tidak berubah, telus dan terdesentralisasi bagi pihak berkepentingan untuk memberikan suara mereka pada keputusan penting berdasarkan hak suara mereka. Pengundian dilakukan melalui kontrak pintar VeVote dan hasilnya akan direkodkan di blockchain VeChainThor.

Perkongsian VeChain

VeChain menyedari pentingnya memiliki asas perniagaan dan pelanggan yang mapan, dan dengan pemikiran itu telah sangat aktif dalam menjalin kerjasama. Menjelang akhir suku kedua 2019, tidak kurang dari 31 rakan kongsi yang diusahakan oleh VeChain sebagai juruterbang, salah satu daripadanya boleh menyebabkan kejayaan dan penerapan blockchain yang lebih luas. Dan mereka terus menambah perkongsian baru.

Beberapa rakan kongsi ini adalah Price Waterhouse Cooper, Walmart China, LVMH Group, NTT Docomo, dan pengeluar wain terkemuka Australia, Penfold’s.

Memasukkan rakan kongsi dan pelanggan baru ditangani dengan lancar oleh VeChain kerana mereka beroperasi pada model Blockchain-as-a-Service, dan menyiapkan semua infrastruktur untuk klien, termasuk penyesuaian yang diperlukan. Model inilah yang membolehkan VeChain bekerjasama dengan sekumpulan industri yang luas dan pelbagai.

Kerjasama dengan PwC telah memberi akses kepada VeChain ke banyak syarikat di seluruh China dan Asia Tenggara dan sangat berharga dalam menyebarkan berita mengenai VeChain.

Rakan Kongsi VeChain

Hanya sebilangan kecil dari beberapa Rakan Kongsi VeChain

Dengan LVMH, VeChain sedang mengembangkan sistem yang mengesan barang mewah edisi terhad. Pembajakan jenis produk ini meluas, terutamanya di China dan Asia Tenggara. Dengan tawaran barang mewah LVHM yang luas, ini adalah perkongsian yang sempurna.

VeChain juga telah bekerjasama dengan DNV GL untuk meningkatkan ketelusan produk dari kilang atau ladang kepada pengguna. Dalam perkongsian ini, VeChain telah mengembangkan penyelesaian jaminan digital bertenaga blockchain yang mereka sebut Cerita saya.

Dengan menggunakan dApp ini, pengguna dapat mengetahui kisah di sebalik sebotol wain dari kebun anggur, ke botol, melalui pengedaran, dan ke rak kedai mereka. Semua ini dapat dicapai dengan hanya mengimbas kod QR pada botol wain.

Satu lagi perkongsian berharga adalah dengan syarikat pembuat kenderaan Cina BYD, di mana VeChain telah mengusahakan bukti konsep untuk menangani ketidakseimbangan pelepasan karbon. Kerjasama ini berusaha untuk membina dApp yang akan melacak dan mencatat data pelepasan berjuta-juta kereta, bas, kereta api, dan kenderaan lain ke blockchain VeChain umum.

Tidak menghairankan bahawa perkongsian ini membantu VeChain berkembang, walaupun ia tetap lebih kecil daripada pemain utama seperti Ethereum dan EOS, yang mempunyai ekosistem dApp yang lebih maju, dengan penawaran permainan dan aplikasi lain yang lebih besar.

Pasukan VeChain

Tenaga penggerak utama di sebalik penggunaan VeChain dan token VET adalah Yayasan VeChain, sebuah organisasi yang ditubuhkan di Singapura yang mentadbir dan menyelenggara projek, pengembangan dan promosi. Yayasan ini ditadbir oleh Jawatankuasa Pemandu, yang dipilih setiap dua tahun dan kini diwakili oleh pengasas projek.

Lu cerah adalah CEO VeChain dan salah seorang anggota pengasas VeChain. Sebelum mendirikan VeChain, dia adalah CIO di Louis Vuitton China. Dia mempunyai pengalaman lebih dari satu dekad bekerja untuk syarikat Fortune 500 dalam jawatan IT eksekutif.

Pasukan VeChain

Dari Kiri: Sunny Lu, Jay Zhang, Kevin Feng & Jianliang Gu

Jay (Jie) Zhang adalah CFO di VeChain, dan juga pengasas bersama projek ini. Kerana peretasan yang berlaku pada bulan Disember 2019, yang dia tanggung sepenuhnya, dia dilaporkan telah melepaskan jawatannya sebagai CFO, walaupun laman web VeChain masih menyenaraikannya sebagai CFO projek. Sebelum bekerja di VeChain dia bekerja di Deloitte dan sebelum itu dia menghabiskan lebih dari belasan tahun dengan PwC. Dia bertanggungjawab untuk merancang kerangka pemerintahan VeChain.

Kevin Feng adalah rakan kongsi di VeChain dan bertindak sebagai COO projek. Dia datang ke VeChain dengan pengalaman lebih dari 12 tahun bekerja di PwC. Kepakarannya adalah dalam jaminan risiko dan keselamatan siber, dan dia adalah pendorong di sebalik pengembangan perkhidmatan blockchain PwC.

Jianliang Gu adalah CTO di VeChain, berasal dari TCL & Alcatel’s R&D memiliki pengalaman lebih dari 16 tahun dalam mengembangkan perkakasan dan perisian mudah alih. Dia telah mengumpulkan lebih dari 100 paten di bidang komunikasi bergerak.

Ekonomi Token VET dan VTHO

VeChain adalah jenis blockchain yang menggunakan model ekonomi token ganda untuk mengelakkan kos transaksi meningkat apabila nilai token meningkat. Dalam kes VeChain, ada token VET yang digunakan untuk spekulasi pertukaran dan pemerintahan blockchain. Token VET juga digunakan untuk meletakkan dan membuat token VTHO.

Token VTHO digunakan untuk membayar transaksi rangkaian, dengan yuran transaksi lalai sama dengan 21 VTHO ($ 0,000288 pada 20 April 2020). Pengguna dapat meningkatkan jumlah VTHO yang dibayar untuk transaksi untuk meningkatkan keutamaannya di rangkaian. Token VTHO boleh dibeli dari bursa, atau mereka dapat dihasilkan dengan memegang VET di dompet.

Ekonomi Token VeChain

Token Economics memberi kuasa kepada VeChain Thor Blockchain. Imej melalui Buku Putih Vechain

Kedua-dua token secara drastik berbeza dari segi fungsi yang mereka layani, jumlah penawaran, dan inflasi.

Dengan menggunakan model dual token seperti ini, yuran rangkaian dijauhkan dari kemungkinan turun naik harga token VET, yang seterusnya menjadikan blockchain lebih sesuai untuk kegunaan perniagaan dan perusahaan..

Pengguna yang memilih untuk menyimpan VET dalam dompet akan menghasilkan VTHO dari masa ke masa, yang membolehkan mereka membuat transaksi secara percuma pada dasarnya. Satu kesan sampingan dari ini adalah bahawa ia harus meningkatkan permintaan untuk VET ketika penggunaan rangkaian meningkat.

Selain menghasilkan sejumlah kecil VTHO, adalah mungkin untuk menghasilkan jumlah yang jauh lebih besar dengan menjalankan nod untuk membantu menyokong rangkaian. Terdapat tiga jenis nod yang digunakan, dan masing-masing memerlukan sejumlah besar VET.

Nod Kuasa

Node ini terlibat secara langsung dalam permuafakatan dan memerlukan minimum 25 juta VET. Di samping itu, pemilik node autoriti mesti dapat membuktikan bahawa mereka dapat memberikan sumbangan yang besar terhadap ekosistem VeChain dan juga dengan mengambil langkah-langkah KYC yang ketat.

VeChain Masternodes

Manfaat Nod Kuasa di Rangkaian

Otoritas masternode diberikan 30% daripada penggunaan VTHO setiap hari.

Node Ekonomi

Terdapat tiga jenis yang berbeza, dan walaupun mereka tidak mengambil bahagian dalam konsensus, mereka memberikan kestabilan rangkaian. Node ekonomi menerima sebahagian VTHO yang dihasilkan oleh kumpulan 15 bilion VET yang dikhaskan untuk tujuan ini.

Node ekonomi juga menerima VTHO berdasarkan kepentingan VET mereka. Tiga jenis node ekonomi dan syarat taruhan adalah Mjolnir Masternode (15 juta VET diperlukan), Thunder Masternode (5 juta VET diperlukan), dan Strength Masternode (1 juta VET diperlukan).

Nod Ekonomi X

Ini adalah node yang menyokong VeChain pada peringkat awal pembangunannya. Mereka menerima VTHO yang dihasilkan oleh kumpulan 5 bilion VET yang dikhaskan untuk tujuan ini. Tidak mungkin membuat nod X Ekonomi baru lagi.

Token VET

VeChain menjalankan ICO mereka pada 17 Ogos 2017, meningkatkan 200,000 ETH dengan token berharga $ 0,0008 setiap satu atau 1 ETH = 3,500 VEN. Perhatikan bahawa saya mengatakan VEN dan bukan VET.

Token asal adalah token ERC-20, tetapi ini ditukar untuk token VET asli pada nisbah 1: 100 setelah mainnet VeChain disiarkan pada 30 Jun 2018. Pada masa itu token VEN bernilai $ 1.62, menjadikan token VET bernilai $ 0.0162 setiap satu.

Tertinggi sepanjang masa juga berlaku semasa token VEN wujud dan bernilai $ 8.28 pada 23 Januari 2018. Itu setara dengan $ 0.0828 untuk VET. Token VET hanya pernah mencapai tahap tertinggi sepanjang masa $ 0.019775 pada 4 September 2018.

Prestasi Harga VET

Prestasi Harga VET. Imej melalui CoinMarketCap

Harga turun berikutan pertukaran ke VET dan merosot di bawah $ 0,010 pada bulan Ogos 2018, tetapi pulih untuk diperdagangkan antara $ 0,010 dan $ 0,015 sehingga turun lagi pada bulan November 2018. Nilai tertinggi sepanjang masa untuk VET berlaku dalam tempoh ini dan adalah $ 0.019775.

Harga kekal di bawah $ 0,01 sejak itu, walaupun hampir pulih pada tahap itu pada bulan Jun 2019 dan sekali lagi pada bulan Februari 2020. Sejak itu token terus menurun dan pada tarikh penulisan ini (20 April 2020) VET berada pada $ 0,003726 selepas berdagang pada paras terendah sepanjang masa pada $ 0,001678 pada 13 Mac 2020.

Membeli & Menyimpan VET

Terdapat sebilangan besar pasaran untuk token VET kerana ia tersenarai di sebilangan besar bursa. Ini termasuk LAToken, OceanEx, Binance, Huobi dan MXC. Terdapat jumlah yang kuat di bursa-bursa ini yang lebih banyak daripada yang saya lihat untuk syiling lain dari kapitaliti yang serupa.

Walau bagaimanapun, sebahagian besar jumlah ini nampaknya tertumpu pada LATOKEN dan OceanEx. Ini bermaksud bahawa kecairan mungkin cukup tertumpu dan oleh itu bergantung pada kedua pertukaran ini.

Melihat lebih dekat buku pesanan individu itu kelihatan seolah-olah mereka cukup mantap. Contohnya, di bawah adalah buku pesanan Binance BTC / VET. Mereka cukup dalam dan ada jumlah perolehan harian yang berpatutan.

Binance VET

Daftar di Binance dan Beli Token VET

Setelah anda membeli token VET anda, anda akan mahu membawanya ke luar talian dan menyimpannya di dalam dompet. Kita semua tahu risiko yang timbul dari menyimpan token di bursa terpusat yang besar.

Memandangkan ini adalah token VET asli, anda tidak mempunyai terlalu banyak pilihan untuk penyimpanan. Kami sebenarnya mempunyai catatan di dompet VeChain terbaik. Mungkin pertaruhan terbaik anda untuk simpanan mestilah dompet perkakasan yang selamat.

Pertandingan Tradisional

Walaupun ancaman dari projek blockchain pada masa ini minimum, ada pemain di sektor teknologi tradisional yang sudah menjadi ancaman nyata.

Salah satunya adalah IBM, yang telah bekerjasama dengan Maersk gergasi perkapalan untuk membuat platform blockchain pengurusan penghantaran global. Platform ini telah menarik minat besar dan mempunyai hampir 100 syarikat dalam kapal, termasuk syarikat pengangkutan laut, syarikat logistik, pelabuhan, dan lain-lain.

IBM Maersk

IBM Digitizing Global Trade dengan Maersk. Gambar Sumber

IBM juga telah mula bekerjasama dengan Walmart dan Unilever untuk mengungkap bidang baru rantaian bekalan yang dapat memanfaatkan teknologi blockchain. Dengan dominasi teknologinya dan jangkauan global, IBM adalah ancaman yang tidak dapat dilupakan.

SAP juga memasuki ruang logistik blockchain dan bekerjasama dengan syarikat perkapalan dan farmaseutikal untuk membuat sistem pengesanan rantaian bekalan berasaskan blockchain. SAP adalah satu lagi pemain global yang besar dengan sumber daya yang besar dan asas pelanggan yang luas.

Tambahan terbaru untuk persaingan tradisional adalah dari pengeluar automatik BMW yang terkenal di dunia. Sangat menarik untuk diperhatikan bahawa BMW adalah salah satu rakan kongsi awal VeChain.

Rantai Bahagian BMW

Gambaran keseluruhan Rangkaian Bahagian BMW. Imej melalui BMW

Ia memiliki rancangan untuk melancarkan penyelesaian rantai bekalan blockchain kepada 10 pembekalnya pada tahun 2020. Dinamakan “PartChain”, ia dirancang untuk memastikan ketelusan data dan kemampuan jejak untuk komponen automotif di seluruh rantaian bekalan.

Ini akan bermanfaat dalam rantaian bekalan kompleks yang digunakan oleh BMW, di mana komponen bersumber dari pelbagai pembekal antarabangsa. Akhirnya BMW berharap dapat mewujudkan “platform terbuka yang membolehkan data dalam rantaian bekalan ditukar dan dikongsi dengan selamat dan tanpa nama di seluruh industri.” Dalam jangka panjang, mereka berharap dapat membawa penjejakan hingga ke bahan mentah yang digunakan untuk membuat komponen automotif.

Peretasan VeChain

Pada bulan Disember 2019 VeChain mengalami hack yang menyaksikan 1.1 bilion token VET bernilai $ 6.5 juta diambil dari dompet pembelian balik VeChain Foundations. Ini berlaku pada 13 Disember dan segera diperhatikan oleh Yayasan, yang bertindak untuk menyiasat transaksi yang tidak biasa.

Mereka memeriksa keselamatan dompet lain, dan memberitahu pertukaran untuk berusaha mengurangkan kerusakan ekonomi VET. Akhirnya didapati bahawa peretasan itu dimungkinkan kerana kesalahan manusia dan salah urus kunci peribadi oleh seorang kakitangan di Yayasan VeChain.

Terdapat alat yang dibuat untuk mengesan dana yang dicuri dan menyenarai hitam alamat yang menyimpannya. 469 alamat yang memegang 737 juta token VET ditemui dan disekat oleh nod VeChain Authority, menghalang penggodam bergerak, bertukar, atau menghabiskan token ini.

Hack VET

Pengumuman Hack VET. Imej melalui Twitter

Suara ahli komuniti diambil untuk menanyakan apakah token tersebut harus dibakar dan dilewatkan secara berlebihan, mengambil token ini dari edaran dan secara efektif tidak menggalakkan percubaan penggodaman yang serupa.

Komuniti memberi reaksi positif terhadap langkah-langkah yang diambil oleh VeChain untuk menahan peretasan dan memastikan keselamatan blockchain dan aset. Namun ada sebilangan yang menyatakan kebimbangan mengenai sifat projek yang jelas terpusat dan potensi berlakunya persekutuan antara node tanpa nama, yang boleh menyebabkan senarai hitam alamat dengan alasan yang salah.

Peluang dan Ancaman VeChain

Walaupun VeChain mensasarkan beberapa pasaran yang berbeza, fokus utamanya tetap pada rantaian bekalan dan industri logistik. Ia juga telah mengembangkan fungsi kontrak pintarnya dan bertumpu pada penyampaian penyelesaian Internet of Things.

Tumpuan pada industri rantaian bekalan masuk akal, kerana ini adalah industri berbilion-bilion yang besar yang dapat memperoleh banyak manfaat dari penambahan teknologi blockchain.

VeChain telah menjalin beberapa kerjasama dengan jenama mewah untuk mengembangkan sistem penjejakan blockchain yang akan berfungsi untuk mengekalkan keaslian produk, sama ada beg tangan mewah, wain premium, atau sejarah perkhidmatan kereta.

Salah satu kunci sistem penjejakan ini ialah cip VeChain NFC. Cip kecil ini dapat disertakan dalam produk apa pun, dan pengguna kemudian dapat mengimbas produk dengan telefon pintar mereka untuk mengesahkan kesahihannya. Pemalsuan barang mewah adalah masalah besar di seluruh dunia, dengan beberapa anggaran mendakwa pemalsuan global mempengaruhi sekitar $ 1.2 trilion barang setiap tahun.

Anehnya, ancaman terbesar secara kompetitif untuk VeChain bukanlah projek blockchain lain, walaupun ada beberapa persaingan dari arah itu, tetapi dari syarikat tradisional.

Di ruang crypto VeChain menentang persaingan dari IOTA di ruang Internet of Things, dan dari Waltonchain dalam pengurusan rantaian bekalan. Tetapi penggunaan kedua-dua projek ini masih rendah, dan sehingga kita mempunyai projek blockchain yang dapat meningkatkan kes kerja, tidak mungkin akan ada pemimpin di ruang blockchain.

Pembangunan VeChain & Peta Jalan

Tidak ada keraguan bahawa pasukan VeChain telah aktif membuat perkongsian dan melancarkan kemas kini, tetapi seberapa banyak kerja ini sebenarnya tercermin dalam kod?

Memandangkan VeChain adalah projek sumber terbuka, mungkin masuk akal untuk memasuki repositori kod awam mereka. Ini dapat memberi anda idea yang baik tentang berapa banyak kerja yang dilakukan pada protokol.

Oleh itu, saya memutuskan untuk menyelami VeChain GitHub dan melihat aktiviti pengekodan di repos mereka. Berikut adalah aktiviti komit di dua repos paling aktif mereka sepanjang tahun lalu.

VeChain GitHub

Komitmen selama 12 bulan terakhir untuk Repos Pilih

Seperti yang anda lihat, terdapat tahap aktiviti yang agak rendah. Ini adalah di bawah purata untuk beberapa projek lain yang telah saya laksanakan. Terdapat 35 repositori di luar sana walaupun ini juga mempunyai tahap aktiviti yang rendah.

Melihat ke hadapan, terdapat beberapa perkara yang boleh dinantikan. Walaupun tidak ada peta jalan rasmi yang telah disusun, anda dapat mengumpulkan beberapa maklumat dari ini catatan blog.

Sebagai contoh, pembangun secara aktif mengusahakan interoperabiliti rentas rantai VeChain. Mereka kini sedang mengerjakan “persiapan teknikal” untuk teknologi ini. Interoperabiliti ini pasti dapat meningkatkan penggunaan VeChain.

Kemudian, ada kajian lanjutan yang sedang dilakukan mengenai pelaksanaan transaksi tanpa nama. Ini akan melalui penggunaan teknologi Kalis Peluru yang sudah lama dipopularkan seperti Monero (XMR).

Sekiranya anda ingin mengikuti perkembangan projek maka anda harus memerhatikannya blog rasmi dan juga mereka Akaun Twitter.

Kesimpulannya

Tidak dinafikan bahawa VeChain telah menjadi salah satu projek blockchain yang paling berjaya dari segi menjalin perkongsian. Dengan projek perintis yang sedang berjalan untuk hampir 3 lusin syarikat, VeChain mula melihat kejayaan. Sekiranya ia dapat dibangunkan, mereka dapat melihat peningkatan penggunaannya.

Projek ini dipikirkan dengan baik, dengan tadbir urus yang baik, dan model ekonomi yang unik yang berfungsi dengan baik ketika mempertimbangkan keperluan organisasi besar dan pelanggan perusahaan. Ini juga tidak menghadapi masalah skalabilitas yang biasa terjadi di banyak proyek blockchain, walaupun itu mungkin disebabkan oleh kekurangan adopsi.

Ia juga berjaya mengatasi masalah penggodaman Disember 2019, yang mungkin menjadi perhatian utama komuniti VeChain.

Dengan semua kejayaan yang dicapai oleh VeChain, satu perkara adalah menghindarkan projek itu, dan itu adalah pertumbuhan positif nilai tokennya. Walaupun pasaran mata wang kripto secara keseluruhan tentu mempunyai banyak kaitan dengan itu, faktor lain ialah persaingan yang dihadapi oleh syarikat teknologi tradisional besar seperti IBM, BMW, dan SAP. Pelabur bimbang bahawa VeChain akan dikebumikan oleh syarikat-syarikat besar ini.

Tahun yang akan datang akan menjadi tahun yang penting bagi VeChain. Sekiranya dapat memasukkan beberapa program perintisnya ke dalam produksi, ia akan menjadikan dirinya lebih menarik sebagai pemain jangka panjang dalam industri rantaian bekalan. Itu boleh menembaknya ke puncak projek blockchain. Sekiranya tidak dapat mencapainya, kemungkinan BMW, IBM dan SAP akan menjauhkannya daripada menjadi kekuatan utama.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me