Ulasan Vertcoin: Alternatif ASIC Resistant & GPU Mined untuk Bitcoin

Vertcoin (VTC) adalah salah satu cryptocurrency yang lebih mantap yang dilancarkan “kembali” pada tahun 2014 tanpa terlalu banyak peminat.

Ia dilancarkan tanpa ICO, tanpa udara, dan tanpa tambang sebagai projek blockchain sederhana di Github. Ini adalah dan merupakan sumber terbuka dan dibina di pangkalan data Bitcoin dengan satu perubahan sederhana – Vertcoin komited untuk kekal bebas ASIC.

Namun, dengan begitu banyak projek yang lebih baru, dapatkah Vertcoin tetap menonjol?

Dalam tinjauan Viacoin ini, saya akan memberikan semua yang anda perlu ketahui mengenai projek ini. Saya juga akan melihat potensi penggunaan token VTC jangka panjang.

Apa itu Vertcoin?

Vertcoin adalah garpu Bitcoin yang berlaku pada bulan Januari 2014. Ia dibuat sebagai versi GPU Bitcoin yang dilombong untuk memastikan desentralisasi dan oleh itu, keselamatan rangkaian.

Komitmen kuat terhadap keadilan perlombongan inilah yang membezakan Vertcoin dengan cryptocurrency lain yang Proof-of-Work tetapi telah jatuh ke kuasa perlombongan ASIC dan penurunan desentralisasi yang berikut.

Vertcoin kekal sebagai duit syiling yang dapat ditambang oleh sesiapa sahaja yang mempunyai GPU, dan komuniti sukarelawan yang menyokong projek telah memastikannya tetap seperti ini, walaupun projek itu telah menghadapi tiga garpu keras untuk menjauhkannya dari pelombong dan botnet ASIC.

Pada masa lalu Vertcoin telah menyebut dirinya sebagai “The People’s Coin” kerana ia tetap komited dengan cita-cita dari kertas putih Bitcoin yang terus memberikan kekuatan suara rangkaian kepada individu tersebut. Idealnya ialah satu CPU sama dengan satu suara, tetapi kebangkitan pelombong ASIC dan kumpulan perlombongan besar menyedihkan bahawa kebanyakan cryptocurrency Proof-of-Work tidak lagi mematuhi ideal itu.

Algoritma Vertcoin

Berasaskan Bitcoin, Vertcoin diciptakan untuk menggunakan Proof-of-Work sebagai kaedah konsensus. Tidak seperti penggunaan SHA-256 oleh Bitcoin, Vertcoin menggunakan Scrypt Adaptive N sebagai algoritma ketika dilancarkan agar kekal tahan terhadap ASIC. Tidak sampai setahun kemudian koin itu harus menjalani garpu keras untuk tetap tahan ASIC, dan ia beralih ke algoritma Lyra2RE.

Kurang dari setahun selepas itu pasukan pengembangan Vertcoin mendapati bahawa botnet telah menguasai lebih dari 50% rangkaian, dan ini mendorong perpindahan ke algoritma Lyra2Ev2.

Vertcoin Mining Algos

Algoritma ASIC hash & Algoritma tahan. Melalui Blog Vertcoin

Itu berlangsung hingga akhir 2018, ketika ditemui bahawa ASIC yang mampu menambang algoritma Lyra2REv2 telah dibuat di China. Pada 1 Februari 2019, Vertcoin bercabang untuk ketiga kalinya ke algoritma Lyra2REv3.

Vertcoin juga menghadapi masalah untuk menjadikan dirinya sebagai Lightning Network yang serasi, serta melaksanakan Segregated Witness, dan menyediakan keserasian dengan Stealth Addresses. Pasukan pembangunan kini berusaha untuk meningkatkan blockchain untuk membolehkan pertukaran atom seketika.

Perlombongan Adil Vertcoin

Seperti yang dinyatakan di atas, Vertcoin telah melalui tiga garpu keras, dan satu lagi sedang dalam perjalanan kerana perkembangan baru dalam perkakasan yang digunakan untuk menambang cryptocurrency.

Perkembangan baru ini adalah munculnya perkakasan Field Programmable Gate Array (FPGA).

Peranti FPGA adalah GPU yang setara dengan perlombongan ASIC, yang merupakan peranti berasaskan CPU. Algoritma Lyra2REv2 sebelumnya benar-benar dapat dieksploitasi oleh peranti FPGA, dan algoritma Lyra2REv3 yang lebih baru juga akan dipengaruhi. Ini akan menghilangkan perlombongan yang adil dan dapat mendorong semua pelombong GPU individu pergi dari Vertcoin.

FPGA Vertcoin

FPGA Berbanding dengan cip pengkomputeran lain. Melalui Reconfigure.io

Pembangun Vertcoin kini mengusahakan algoritma baru yang mereka namakan Verthash. Ini sedang dikembangkan untuk beberapa waktu, dan sementara masih belum ada tarikh pelepasan yang ditetapkan untuk algoritma baru, pasukan telah berusaha dengan tekun untuk melepaskannya secepat mungkin.

Pasukan itu mengatakan algoritma itu akan serupa dengan algoritma Ethash yang digunakan oleh Ethereum dan bukan sahaja akan melindungi blockchain untuk perlombongan yang adil, tetapi juga akan menjaga keselamatan rangkaian.

Satu pertimbangan lain yang harus dihadapi oleh pasukan adalah platform perlombongan yang menjual kuasa hashing. Platform ini dapat memungkinkan satu entiti untuk membeli kekuatan hashing yang cukup untuk berjaya melancarkan serangan 51% ke atas jaringan. Selagi Vertcoin dapat mengekalkan standard perlombongan yang adil, aktiviti jenis ini akan disekat.

Walaupun tetap bebas ASIC dan mengekalkan persekitaran perlombongan yang adil adalah salah satu tujuan Vertcoin, itu tidak bermaksud projek itu akan berjaya. Namun, ia hampir menjamin bahawa projek itu akan terus berjalan dengan sekurang-kurangnya komuniti pelombong dan pengguna yang kecil tetapi berdedikasi.

Penambang 1 Klik Vertcoin

Untuk menjadikan perlombongan semudah mungkin bagi pengguna, Vertcoin telah mengembangkan dan mengeluarkan perisian perlombongan 1 klik mereka sendiri. Ia mesti menjadi perisian perlombongan termudah untuk sebarang cryptocurrency.

Anda boleh memuat turun pelombong 1-Klik dari Laman web Vertcoin, tetapi malangnya, ia hanya tersedia untuk Windows. Sebagai tambahan kepada penambang 1 Klik, anda juga memerlukan dompet yang mampu menyimpan Vertcoin dan kolam perlombongan Vertcoin.

Vertcoin One-click Miner

UI pelombong satu klik. Melalui vertcoin.org

Selain membiarkan perisian tahu kumpulan perlombongan mana yang akan digunakan dan alamat dompet apa yang akan dikirimkan kepada anda juga tentukan sama ada CPU atau GPU mining. Sebaik sahaja anda mempunyai ketiga-tiga perkara tersebut, anda boleh menjalankan pelombong dan mengumpulkan VTC anda.

Perlombongan Gabungan dengan Vertcoin

Vertcoin telah membolehkan penggabungan gabungan, yang membolehkan pengguna melombong lebih dari satu duit syiling pada satu masa, tetapi pada masa ini, tidak ada banyak duit syiling lain yang dapat digabungkan dengan Vertcoin. Unitus (UIS) telah tersedia untuk digabungkan sejak awal, dan menurut informasi di Beri Saya Syiling anda juga boleh menggabungkan Monocle dan Parallaxcoin saya melalui mereka.

Pasukan Vertcoin

Vertcoin secara historis tidak lebih dari sekumpulan pengembang sukarelawan yang longgar, dan itu masih berlaku pada tahun 2019. Itu mungkin akan berubah dalam masa terdekat kerana terdapat permohonan yang diajukan kepada IRS pada bulan Mac 2019 untuk mewujudkan Yayasan Vertcoin.

Ini akan membantu projek memanfaatkan status bebas cukai, dan akan memberi projek itu kerangka undang-undang yang diperlukan untuk mengemukakan tanda dagang dan hak cipta.

Ahli Pasukan Vertcoin

Sebilangan Pembangun Vertcoin & Anggota kumpulan. Imej sumber

Sebilangan besar pemaju yang menggunakan Vertcoin selama bertahun-tahun berasal dari MIT sejak duit syiling dan projek ini mempunyai hubungan rapat dengan sekolah. Sebenarnya, sebahagian daripada kerja yang dilakukan dengan Vertcoin berasal dari projek MIT lain, yang memungkinkan beberapa pengembangan percuma untuk Vertcoin.

Kelemahan untuk bekerja semata-mata dengan pemaju sukarela telah memberi kesan negatif kepada Vertcoin apabila pemaju pasti meninggalkan pekerjaan dengan gaji yang lebih baik selama bertahun-tahun.

Setelah Yayasan Vertcoin dibuat, ia akan dapat menawarkan gaji kepada pemaju utama, memberikan projek ini suasana pembangunan yang lebih konsisten dan mengekalkan bakat teratas.

Komuniti Vertcoin

Salah satu kaedah yang paling berkesan untuk meningkatkan penggunaan cryptocurrency adalah melalui komuniti yang aktif dan terlibat. Untuk itu, Vertcoin berbangga dengan komunitinya.

Pertama, mereka mempunyai rasmi Saluran discord. Mereka mempunyai lebih daripada 9,400 ahli di saluran tersebut. Saya masuk ke dalamnya untuk memahami perbincangan dan sangat menggembirakan apabila melihat banyak ahli.

Vertcoin Discord

Saluran Discord Vertcoin dengan Sembang Komuniti

Di media sosial, the Twitter Vertcoin mempunyai lebih daripada 62k pengikut. Mereka sentiasa membuat kemas kini komuniti mereka di sini dan mereka mendapat banyak penglibatan daripada pengikut mereka.

Terdapat juga dua subreddits di Reddit untuk komuniti Vertcoin. The rasmi mempunyai lebih daripada 33k pengguna. Kemudian anda mempunyai perlombongan vertcoin subreddit dan ini mempunyai 3.8k ahli. Kedua-duanya cukup aktif dengan perbincangan biasa.

Akhirnya, Vertcoin mempunyai pegawai Blog sederhana yang agak aktif. Setiap bulan mereka akan berkongsi kemas kini terkini mengenai setiap aspek projek – yang patut diikuti.

Token VTC

Semasa Vertcoin dilancarkan pada tahun 2014 token itu diperdagangkan pada $ 0,07, tetapi pada hari kedua, ia hampir tiga kali ganda menjadi $ 0,20. Ini terus meningkat dan hanya dalam dua minggu harga melambung tinggi ketika permintaan pelabur untuk koin mencapai tahap demam. Ia mencecah $ 10.12 pada 5 Februari 2014.

Lonjakan itu tidak lama dan hanya seminggu kemudian harganya kembali menjadi $ 3.47. Ia terus menurun dan pada bulan September 2014 ia kembali pada $ 0,07 dengan kerugian 99,25% dari tahap tinggi.

Dari situ VTC merosot lebih jauh, dan pada bulan Mei 2015 ia berada pada tahap terendah sepanjang masa iaitu $ 0,005343. Ia berlaku pada 6 Mei 2015. Menjelang 28 Mei, harga VTC hampir kembali ke $ 0,20 dan setelah beberapa minggu, harganya hampir tiga kali ganda menjadi hampir $ 0,60 setiap satu. Harga menurun dari sana dan sekitar $ 0.02 ketika 2016 bermula.

Ia kekal dalam julat $ 0,02 hingga $ 0,06 sepanjang tahun 2016 hingga 2017.

Sejarah Harga VTC

Sejarah harga berbatu VTC. Imej melalui CMC

Perhimpunan baru bermula pada April 2017, dengan tahap mencecah di atas $ 1 pada bulan Jun. Harga kembali naik dan meningkat tinggi pada akhir 2017 seiring dengan pasaran cryptocurrency yang lebih luas, mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada $ 10.53 pada 6 Disember 2017.

2018 adalah tahun yang buruk bagi Vertcoin kerana ia menurun dengan stabil di sepanjang pasaran cryptocurrency yang lain semasa pasaran bear yang bertahan sehingga 2019. Pada pertengahan bulan Jun 2019 harga berada di atas $ 0.60, tetapi pada akhir bulan Jun 2019, harganya kembali ke $ 0.52 , menunjukkan bahawa turun naik kekal dalam duit syiling ini.

Membeli & Menyimpan VTC

Mereka yang percaya sekarang adalah masa yang tepat untuk memuat beberapa VTC boleh pergi ke CoinEgg, Bittrex, Upbit atau Poloniex untuk membeli. Ia juga disenaraikan di beberapa bursa lain tetapi hampir tidak ada jumlah dagangan di bursa ini.

Secara umum, mengenai jumlah dagangan VTC, jumlahnya agak tipis pada setiap pertukaran individu. Ini dapat menimbulkan masalah dari perspektif kecairan. Sekiranya anda ingin membeli / menjual pesanan blok VTC yang besar, anda mungkin mengalami sedikit pesanan – jadi berniaga dengan teliti.

Sebaik sahaja anda mempunyai VTC anda, praktik terbaik meminta anda melepaskannya dari bursa dan menyimpannya di dompet luar talian. Kita semua menyedari risiko yang timbul dari beberapa peretasan pertukaran terbesar.

Mungkin tempat paling selamat untuk menyimpan VTC anda adalah pada peranti perkakasan seperti Ledger Nano. Ini akan memastikan kunci anda berada dalam persekitaran luar talian yang selamat dan berinteraksi dengan pelanggan PC Ledger melalui kabel USB.

Sekiranya anda tidak mempunyai lejar maka anda selalu boleh menggunakan Vertcoin Dompet Electrum. Ini bercabang dari dompet Electrum yang asli dan cukup intuitif dan mudah digunakan. Ini juga dompet ringan sehingga bermaksud anda boleh menyambung ke nod jauh dan tidak perlu memuat turun keseluruhan blockchain.

Akhirnya, jika anda mencari dompet pihak ketiga dengan sokongan mudah alih, maka dompet Coinomi boleh menjadi ideal. Ini juga dompet berbilang mata wang yang menyokong banyak cryptocurrency lain – lebih dari 500 tepat!

Pembangunan Vertcoin

Sesuatu yang selalu saya ingin lakukan untuk menentukan berapa banyak kerja yang dilakukan pada projek adalah melihat kod awam mereka.

Untuk projek sumber terbuka seperti Vertcoin, sebenarnya “buktinya ada dalam puding”.

Oleh itu, saya memutuskan untuk menyelami Vertcoin GitHub dan lihatlah tiga repositori tersemat mereka yang paling aktif. Berikut adalah aktiviti komit di repos ini.

GitHub Vertcoin

Bilangan komitmen dalam repos terpilih selama 12 bulan terakhir

Seperti yang anda lihat di atas, pembangun masih sibuk memasukkan kod ke repositori mereka. Sudah tentu, ini jauh lebih sedikit daripada yang kita lihat pada beberapa projek yang lebih baru.

Sebagai contoh, jika kita melihat pada peringkat Vertcoin berdasarkan jumlah kod yang dilakukan, mereka masuk pada nombor 383 pada Cryptomiso.

Setelah itu, Vertcoin adalah protokol yang lebih mantap dan dibina dari teras Bitcoin. Ini bermaksud bahawa mereka tidak perlu membina protokol dari awal. Ini juga menjadi sebab mengapa beberapa projek baru seperti Insolar mempunyai banyak komitmen.

Akhirnya, Vertcoin kebanyakannya didorong oleh komuniti dan pembangun tidak dibayar untuk sumbangan mereka. Ini tidak seperti banyak projek lain yang mungkin mengadakan ICO atau pra-lombong di mana pemaju mengantongi.

Kesimpulannya

Pada tahun 2014 International Business Times menulis artikel memuji Vertcoin dan menyebutnya sebagai alternatif unggul daripada Bitcoin kerana dasar perlombongan yang adil. Ia juga mendakwa bahawa Vertcoin dapat menjadi salah satu altcoin untuk menuju ke arus perdana.

Itu belum berlaku, dan pada bulan Jun 2019, Vertcoin berada di kedudukan ke-188 berdasarkan kapitalisasi pasarannya. Itu pasti bukan arus perdana, tetapi belum ada cryptocurrency lain yang berjaya mencapai tahap penerapan arus perdana, jadi masih ada harapan.

Pembangunan yang berterusan dan komuniti yang berdedikasi akan terus berjalan, dan jika perlombongan yang adil menjadi salah satu faktor terpenting cryptocurrency yang berguna Vertcoin akan dengan cepat melonjak ke kedudukan teratas.

Memandangkan permulaannya, kita boleh mengatakan bahawa sangat mengagumkan apabila melihat Vertcoin tergantung selama enam setengah tahun. Ia terus bergerak sepanjang ICO dan mania udara akhir tahun 2017, bertahan dari pasaran beruang 2018 dan telah keluar lebih kuat dari sebelumnya.

Dan walaupun terpaksa melakukan tiga kali lipat selama bertahun-tahun, ia tetap menjadi salah satu daripada beberapa syiling rintangan ASIC, berkat komitmen pasukan pembangunan. Itu sahaja harus memastikan kelangsungan hidup Vertcoin, dan memastikan ia dapat mengekalkan komuniti perlombongan yang kuat.

Walaupun prospek arus perdana untuk Vertcoin mungkin tidak kelihatan hebat sekarang, pertumbuhannya yang konsisten dan stabil akhirnya dapat menjadikannya sebagai salah satu cryptocurrency yang tersisa setelah kebanyakan yang lain hilang dalam kabut sejarah.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me