Ulasan Viacoin: CryptoCurrency Mikro Pembayaran Asal

Viacoin (VIA) adalah cryptocurrency yang telah wujud sejak tahun 2014 tetapi baru-baru ini mendapat minat baru dari komuniti.

Viacoin dibuat berdasarkan protokol Bitcoin dan seperti Bitcoin, ia dibuat sebagai mata wang transaksi peer-to-peer yang terdesentralisasi. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang menjadikan Viacoin unik dengan sendirinya. Ini termasuk seperti algoritma hashing dan perlombongan campurannya.

Namun, dengan begitu banyak cryptocurrency “seperti Bitcoin” di luar sana, bolehkah Viacoin bersaing?

Dalam tinjauan Viacoin ini saya akan melihat secara mendalam projek tersebut termasuk teknologi, pembangunan dan peta jalannya. Saya juga akan melihat kes penggunaan jangka panjang untuk token dan potensinya untuk penggunaan jangka panjang.

MelaluiCoin & Algoritma Scrypt

Melalui Bitcoin menggunakan algoritma konsensus Scrypt yang sama yang digunakan oleh Litecoin. Pembangun memilih algoritma ini kerana pada masa itu dianggap algoritma tahan ASIC. Apabila dibandingkan dengan algoritma SHA-256 yang digunakan oleh Bitcoin, algoritma Scrypt diketahui dapat menurunkan keberkesanan perlombongan ASIC dengan ketara.

Algoritma Hashing Melalui

SHA 256 Berbanding dengan Algoritma Scrypt Litecoin. Sumber Gambar: Sedang

Itu tidak lagi berlaku kerana beberapa syarikat telah membangunkan unit ASIC yang mampu melombong syiling berasaskan Scrypt. Ini telah menghilangkan ketahanan ASIC algoritma.

Melalui Bitcoin & Perlombongan Gabungan

Viacoin adalah salah satu daripada sebilangan kecil cryptocurrency yang telah melaksanakan Auxiliary Proof-of-Work, juga dikenali sebagai gabungan gabungan. Ini adalah kaedah konsensus yang membolehkan dua duit syiling dilombong pada masa yang sama.

Prosesnya dijalankan dengan duit syiling sekunder (dalam kes ini Viacoin) dengan menggunakan kekuatan hash rantai yang lebih besar dan lebih mantap. Dalam kebanyakan kes, pelombong telah memutuskan Litecoin sebagai rantai yang lebih mantap dan menggabungkan Viacoin milik saya dengan Litecoin.

Terdapat sejumlah kelebihan yang disampaikan melalui penggabungan perlombongan. Salah satunya ialah perlombongan gabungan lebih mesra sumber dan cekap, kerana pelombong tidak perlu menggunakan elektrik tambahan untuk menambang kedua-dua rantaian dan mengumpulkan ganjaran dari kedua-duanya.

Viacoin Scrypt

Dibina pada Bitcoin dengan Scrypt Hashing

Rantaian sekunder juga mendapat keuntungan daripada peningkatan keselamatan kerana peningkatan kekuatan hash rantai yang lebih mapan. Dan rantai yang dibentuk tidak mengalami kembung dengan memasukkan hash dari rantai sekunder.

Walaupun elektrik dijimatkan dengan Proof-of-Work Auxiliary, terdapat lebih banyak kerja pembangunan yang diperlukan untuk melaksanakan perlombongan gabungan. Terdapat juga penyelenggaraan berterusan untuk menyokong penggabungan gabungan untuk kolam penambangan dan pelombong.

Rangkaian Kilat & Saksi Berasingan

Viacoin telah mengadopsi sokongan untuk Lightning Network dan untuk Segregated Witness (SegWit). Walaupun tanpa Lightning Network dan SegWit Viacoin 25 kali lebih pantas daripada Bitcoin, berkat 24 blok masa kedua. Namun, menambahkan sokongan SegWit dan Lightning Network telah membantu skala rangkaian lebih berkesan dengan membuka saluran pembayaran di luar rantai dan dengan mengurangkan ukuran transaksi.

Satu faedah segera yang dilihat ialah pertukaran atom, dan Viacoin adalah cryptocurrency pertama yang melaksanakan cadangan OP_CHECKLOCKTIMEVERIFY BIP 65 Peter Todd. Kini pemegang Viacoin dapat menggunakan pertukaran atom rentas rantai untuk menukar Viacoin secara langsung dengan sejumlah cryptocurrency lain tanpa harus melalui mana-mana pertukaran terpusat. Beberapa syiling yang disokong untuk pertukaran atom termasuk Bitcoin, Decred, Litecoin dan Vertcoin.

Ciri Viacoin

Setelah dilancarkan pada tahun 2014, Viacoin telah melihat banyak perubahan dan perkembangan selama ini. Dan walaupun merupakan duit syiling yang agak tidak diketahui, ia terus mengalami perkembangan yang berat. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, ini adalah cryptocurrency pertama yang melaksanakan pertukaran atom. Baru-baru ini juga telah menambahkan beberapa ciri berguna yang akan membantu di sisi transaksi Viacoin, menjadikannya lebih mesra pengguna dan berfungsi.

Lejar ATM Viacoin

Sokongan Lejar Viacoin & ATM Generalbytes

Pengenalan ciri terbaru ini merangkumi:

  • Sokongan untuk dompet perkakasan Ledger Nano S, Ledger Blue dan Trezor;
  • Sokongan untuk ATM Bytes Umum, menjadikan Viacoin tersedia di lebih daripada 1,250 ATM di lebih daripada 40 negara;
  • Sokongan Pelayan BTCPay yang menjadikan Viacoin sebagai pilihan pembayaran yang tersedia semasa membuat pemproses pembayaran yang dihoskan sendiri;
  • Pengenalan dompet pelbagai tandatangan Viacoin CoPay;
  • Pelaksanaan alternatif Viacoin Core di Golang, .NET dan Java.

Sebagai tambahan kepada semua ciri baru yang dilancarkan, peta jalan yang akan datang dipenuhi dengan ciri-ciri baru yang akan segera tersedia di rangkaian dan rangkaian blockchain Viacoin. Kami membincangkannya di bahagian Peta Jalan di bawah.

Pasukan Viacoin

Projek Viacoin telah dimulakan pada bulan Julai 2014 oleh pemaju Bitcoin Core BTCDrake. Tidak lama kemudian, seorang lagi pemaju Bitcoin Core Peter Todd menyertai projek ini sebagai penasihat.

Kedua-duanya meninggalkan Viacoin pada September 2016 dan ia diambil alih oleh pemaju berusia 21 tahun yang dikenali sebagai Romano. Walaupun ada yang awalnya menganggapnya terlalu muda untuk memimpin projek itu, dia telah melakukan pekerjaan yang sangat baik memimpin Viacoin ke masa depan.

Pasukan Viacoin

Beberapa ahli Via Team. Dari Kiri: Romano (Pembangun Utama), Frank (pemaju), Susun semula (pemaju)

Selain fakta bahawa mereka secara konsisten memenuhi tarikh akhir dan tujuan mereka, tidak banyak yang diketahui mengenai pasukan pengembangan Viacoin semasa, kerana mereka semua menggunakan alias GitHub mereka.

Tidak seperti kebanyakan projek lain, semua yang anda akan dapati di halaman “Pasukan” di Viacoin adalah beberapa laman web seperti gambar kartun dan pautan ke laman profil GitHub, LinkedIn dan Twitter. Mereka sebahagian besarnya diberi anonim dan kerahsiaan mereka namun berdasarkan dedikasi mereka terhadap pengembangan Viacoin.

Token Viacoin (VIA)

Token Viacoin dengan simbol ticker VIA mula disiarkan pada 18 Julai 2014 pada harga $ 0.102205, dan pada bulan Ogos tahun yang sama ia diperdagangkan pada $ 0.40 dengan pulangan 400%. Menjelang Ogos 2015 harga VIA turun ke $ 0,004 dengan kerugian kira-kira 99%!

Harga VIA kekal rata selama hampir dua tahun sehingga akhirnya menunjukkan tanda-tanda kehidupan pada tahun 2017 ketika keseluruhan pasaran cryptocurrency mula meningkat. Ia mengikuti trend kenaikan harga di pasaran dan mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada $ 6.84 pada 8 Januari 2018. Sejak itu harga telah menyaksikan penurunan yang stabil seiring dengan pasaran crypto yang lebih luas dan pada 8 Januari 2019, tepat satu tahun selepas mencecah paras tertinggi sepanjang masa, VIA diperdagangkan pada $ 0.326422.

Pelaksanaan pertukaran atom memberi VIA peningkatan pada 2018, walaupun dengan pasaran beruang di crypto. Akan menarik untuk melihat apakah VIA meningkat pesat dengan pasaran yang lain. Dengan pertukaran atom yang sudah berfungsi, VIA berpotensi menjadi alternatif yang layak untuk Bitcoin dan Litecoin jika rangkaian mereka menjadi sesak, lambat dan mahal.

Binance VIA

Daftar di Binance dan Beli Token VIA

Mereka yang berminat untuk melakukannya masih boleh menambang VIA jika mereka mahu, tetapi dengan hampir semua syiling yang telah dibuat, ganjarannya sangat rendah sehingga benar-benar tidak berbaloi. Ini bermaksud pilihan terbaik anda untuk mendapatkan VIA adalah membelinya dari salah satu bursa yang menawarkan VIA. Nasib baik anda mempunyai banyak pilihan dalam hal ini.

Pertukaran terbaik untuk membeli VIA adalah Binance kerana memegang kira-kira 60% daripada jumlah dagangan. Anda boleh menggunakan BTC, ETH dan BNB untuk membeli VIA di Binance. Bittrex juga mempunyai jumlah volume yang lumayan dalam menukar BTC dengan VIA. Dan pertukaran yang lebih kecil yang disebut Coinroom mempunyai kira-kira 25% daripada jumlah dagangan di VIA. Coinroom adalah pilihan yang baik bagi banyak orang kerana anda boleh menukar mata wang fiat (USD, EUR, GBP, PLN) dengan VIA.

Ketika menyimpan VIA anda, anda akan dapati sejumlah pilihan bagus telah dibuat oleh pasukan Viacoin. Dompet teras adalah pilihan yang kuat dan selamat, dan tersedia untuk Linux, Windows dan OSX. Terdapat juga dompet mudah alih Copay yang dikeluarkan sebentar tadi. Sekiranya keselamatan menjadi keutamaan anda, kedua-dua dompet perkakasan Ledger dan Trezor menyokong Viacoin.

Pembangunan ViaCoin

Salah satu kaedah terbaik untuk mengetahui berapa banyak kerja yang dilakukan pada projek adalah melihat repositori GitHub mereka. Code commits adalah panduan kasar mengenai seberapa banyak pembangun membina protokol dan mendorong ciri baru.

Oleh itu, saya memutuskan untuk meneliti Viacoin GitHub repos untuk melihat bagaimana prestasi pemaju. Berikut adalah kod yang dibuat selama setahun terakhir untuk dua repositori paling aktif.

Viacoin GitHub

GitHub membuat komitmen di ViaCoin selama 12 bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat, terdapat sedikit perkembangan dalam perjalanan dan ini menggembirakan. Tambahan pula, ini hanya dua repositori Viacoin dengan banyak lagi yang sedang diusahakan. Ini jelas menunjukkan bahawa walaupun Viacoin adalah projek yang sudah mapan, ia masih giat diusahakan dan diperbaiki.

Anda juga dapat mengikuti perkembangan terkini dari projek di portal maklumat Binance. Ini kerana menjelang akhir tahun lalu Viacoin bergabung label V projek yang dikendalikan oleh Binance. Ini bermaksud bahawa maklumat yang anda lihat di Halaman Viacoin pada Binance dikemas kini dan diuruskan oleh pasukan itu sendiri.

Peta Jalan

Laju hiruk pikuk yang diusahakan oleh para pemaju dapat masuk akal jika dilihat bersama dengan rancangan bercita-cita tinggi yang ada dalam peta jalan. Walaupun terdapat beberapa tujuan yang tercapai pada tahun 2018, masih ada beberapa projek dan peningkatan lain yang memerlukan sedikit lebih banyak pekerjaan dan pengembangan.

Sebagai contoh, pasukan mengatakan bahawa mereka adalah kira-kira 80% cara untuk menyelesaikan dompet Viacoin core 0.16 yang dikemas kini. Ini akan merangkumi dompet HD secara lalai serta memperbaiki sebilangan bug dan melaksanakan pengoptimuman lain.

Kemas kini Teras Viacoin

Viacoin Core 0.16 dalam pembangunan. Imej melalui Melalui Bitcoin

Ketika datang ke implementasi jaringan kilat, tim mengatakan bahawa mereka berada di sekitar 90% di sana. Ini adalah Viacoin Lightning Network Daemon (LND) yang akan dilaksanakan sepenuhnya dari nod rangkaian kilat. Pembangun berpendapat bahawa ini akan lebih cepat dan lebih murah daripada pelaksanaan LN Bitcoin.

Terdapat juga banyak projek lain yang sedang diusahakan. Berikut adalah beberapa ciri terpenting yang terdapat dalam peta jalan ViaCoin pada tahun akan datang:

  • Viacoin Éclair yang membolehkan anda menjalankan nod Lightning Network anda sendiri dan membuat pembayaran Viacoin melalui Lightning Network. Akhirnya akan ada dompet Viacoin Éclair untuk memanfaatkan sepenuhnya Rangkaian Kilat Viacoin;
  • Dompet Viacoin Samourai untuk memastikan semua urus niaga dan identiti anda peribadi dan selamat;
  • Tandatangan Schnorr untuk menyokong multisig asli dan mengurangkan lebar jalur dan storan;
  • Kontrak Pintar Rootstock adalah platform yang serasi dengan Ethereum dengan pasak dua hala yang akan membolehkan Viacoin menggunakan kontrak pintar.
  • Transaksi tanpa nama Styx yang tidak dapat dikesan dan hab pembayaran tanpa nama untuk Viacoin. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai protokol Styx dalam projek kertas putih.
  • Pohon Sintaksis MAST atau Merkelized) yang akan membolehkan interaksi simpul dengan pokok Merkle. MAST pada dasarnya akan membolehkan kontrak pintar rumit dibuat pada blockchain VIA tanpa menyumbatnya. Ini dapat membantu skala blockchain tanpa mempengaruhi kelajuan

Akan menarik untuk melihat seberapa banyak pemaju dapat menyelesaikannya pada separuh pertama tahun 2019. Sekiranya mereka dapat menyelesaikan beberapa kemas kini yang paling penting, ia dapat melihat minat masyarakat yang baru dalam projek ini.

Kesimpulannya

Viacoin bukanlah mata wang digital transaksional peer-to-peer yang paling terkenal atau popular, tetapi ia memberi pujian yang baik kepada syiling transaksi Bitcoin dan Litecoin yang terkenal. Ini memainkan kekuatan Viacoin kerana penambahan pertukaran atom bermaksud ia dapat ditukar dengan cepat, mudah dan bebas dengan Bitcoin atau Litecoin apabila rangkaian mereka menjadi terlalu sesak. Dan berkat penggabungan gabungan, anda dapat menambang dan memperoleh Viacoin secara serentak dengan Litecoin.

Itu bukan jaminan, tetapi Viacoin menjadi semakin popular apabila penggunaan cryptocurrency semakin meningkat dan pengguna perlu memanfaatkan keupayaan pertukaran atom token. Kami juga menyukai penggunaan SegWit dan Lightning Network yang cepat oleh Viacoin, serta kitaran pengembangan pesat yang telah dilihat oleh koin sejak Romano menjadi pemaju utama projek ini.

Terdapat beberapa persaingan dengan Viacoin. Projek IOTA dan Graphic Acyclic Graph (DAG) yang lain mempunyai kelebihan dengan urus niaga hampir dan segera, tetapi teknologi DAG sebahagian besarnya masih belum diuji berbanding dengan teknologi blockchain Viacoin.

Viacoin adalah salah satu cryptocurrency yang lebih lama, dan nampaknya akan wujud untuk jangka masa yang lebih lama kerana masih berada di hadapan banyak projek lain dan mengikat kekayaannya dengan beberapa cryptocurrency transaksional teratas.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me