Ulasan Viberate: Ekosistem Muzik Langsung Berasaskan Blockchain

Viberate adalah projek blockchain unik yang berusaha menyatukan semua peserta industri muzik global dalam satu platform.

Viberate adalah projek berasaskan Ethereum yang berfokus pada bakat yang ada dalam dunia muzik live global. Ini menyatukan agensi pengurusan dan penganjur acara dengan artis dan peminat dan memintas organisasi besar yang telah menguasai industri muzik sejak sekian lama.

Walaupun bercita-cita tinggi, bolehkah projek ini masuk ke dalam industri secara realistik?

Dalam ulasan Viberate ini, saya akan berusaha menjawabnya dan memberikan semua yang anda perlu ketahui mengenai projek tersebut. Saya juga akan melihat kes penggunaan jangka panjang dan potensi penggunaan token.

Bagaimana Viberate Berfungsi

Bergetar bekerjasama dengan kedua-dua perniagaan dan pengguna dalam tujuannya untuk menyatukan pelbagai segmen industri muzik. Kerana terdapat begitu banyak aspek model perniagaan, agak sukar untuk dipahami, tetapi cukup untuk mengatakan bahawa jika ia melibatkan muzik langsung, maka Viberate terlibat dalam beberapa cara.

Sepanduk Bergetar

Imej melalui Perbincangan Bitcoin

Dengan artis Viberate yang lebih kecil, yang akan datang dapat menampilkan diri dan berhubung dengan agensi dan tempat yang ingin bekerjasama dengan mereka. Pendek kata, Viberate ingin menggegarkan industri muzik dan menjadikannya adil untuk semua orang.

Perniagaan kepada Pengguna (B2C)

Fikiran pertama yang mungkin anda miliki adalah bagaimana Viberate berfungsi untuk menghubungkan peminat (pengguna) dengan artis, tempat, dan acara (perniagaan). Pada asasnya, pasukan ini mempunyai dua kes penggunaan B2C.

Jualan Tiket & Tempahan

Model utama untuk perniagaan ke pasar pengguna adalah menawarkan tiket untuk acara langsung, festival, konsert, dan tempat muzik lain. Viberate telah mewujudkan perkongsian afiliasi dengan agensi tiket seperti Ticketmaster dan menjana pendapatan dari penjualan tiket.

Rancangan masa depan adalah untuk Viberate untuk mewujudkan agensi tiket sendiri. Dibayar sebagai Pertukaran Tiket Digital (DTX) ia akan membolehkan peminat membeli tiket menggunakan cryptocurrency dan akan menghantar tiket terus ke dompet mereka sebagai token ERC-20.

Tiket Dijual Viberate

Sebilangan Tiket Dijual di Viberate

Bayaran tiket akan ditahan secara escrow dengan kontrak pintar, yang membolehkan peminat mendapat bayaran balik sekiranya konsert tidak berjalan seperti yang dirancang. Terdapat juga rancangan untuk memasukkan fungsi yang akan membolehkan pengguna menjual semula tiket mereka jika mereka tidak dapat menggunakannya untuk beberapa sebab.

Crowdfunding Acara

Rancangan B2C yang lain ialah membuat platform yang membolehkan peminat mengumpulkan persembahan. Ini akan membolehkan peminat membuat crowdfund yang membawa artis kegemaran mereka kepada mereka. Ia akan berfungsi dengan memiliki token VIB saham kumpulan dan apabila ambang tertentu tercapai kempen crowdfunding secara automatik dihantar ke platform media sosial untuk promosi.

Sekiranya jumlah dana yang banyak diperoleh, para penderma akan menerima tiket digital di dompet mereka. Artis akan diminta untuk membuat persembahan dan jika mereka bersetuju mereka mendapat bahagian pembiayaan mereka. Sekiranya ambang tidak tercapai, semua token VIB akan dikembalikan kepada penderma.

Perniagaan ke Perniagaan (B2B)

Viberate sebenarnya tidak lebih daripada pangkalan data dengan lima subset yang berbeza dalam industri muzik. Pangkalan data dikemas kini oleh pengguna aplikasi Viberate, yang diberi pampasan untuk menambah artis, acara dan tempat baru.

Pangkalan data juga menjejaki ejen tempahan dan penganjur acara, tetapi bahagian ini tidak menghadap ke arah umum. Sebaliknya, ia disimpan secara berasingan untuk pengguna perniagaan. Platform ini membolehkan interaksi antara kumpulan yang berlainan dalam pelbagai cara dan token VIB adalah insentif untuk berinteraksi.

Memadankan Artis dengan Penganjur

Viberate melakukan fungsi yang serupa dengan ejen tempahan dengan memadankan pemuzik dengan penganjur acara, tetapi pada skala yang jauh lebih besar. Dan pemuzik yang lebih kecil, yang mungkin tidak mampu membayar ejen tempahan, dapat dipadankan dengan tempat, memberi manfaat kepada artis dan tempat.

Penganjur Acara Viberate

Menghubungkan Artis dengan Penganjur Acara

Kontrak pintar digunakan untuk menahan yuran dan pembayaran di escrow, dan yuran ini dibayar dalam token VIB atau ETH. Terdapat komisen kecil yang dikenakan oleh platform Viberate sebagai bayaran tempahan, tetapi jauh lebih kecil daripada yuran yang dikenakan oleh agen tempahan tradisional.

Platform ini juga memungkinkan bagi peniaga atau kepentingan perniagaan lain untuk mendapatkan maklumat pengurus atau ejen artis yang disenaraikan. Terdapat bayaran premium yang dikenakan untuk perincian ini, dengan premium yang dibayar sama ada di VIB atau ETH.

Platform ini juga memungkinkan untuk jenis sambungan lain. Satu kes adalah penganjur acara, yang dapat menggunakan Viberate untuk mencari tempat yang tersedia untuk acara yang mereka rencanakan.

Galakan Berwibawa

Setiap pengguna platform Viberate dapat memperoleh ganjaran dari kumpulan karunia VIB setiap hari. Ganjaran ini berdasarkan aktiviti pengguna, dengan ganjaran kerana menambah ke pangkalan data, mengekalkan senarai, merujuk rakan dan aktiviti lain. Pengguna dan perniagaan boleh menerima ganjaran ini.

Kumpulan karunia VIB terdiri daripada 10 juta token VIB yang tetap. Lima peratus daripadanya dikeluarkan semasa ICO dan selebihnya dikeluarkan pada kadar 5,000 sehari untuk 2,000 hari pertama platform ini wujud.

Sumbang untuk Viberate

Cara menyumbang ke Pangkalan Data Viberate

Setelah semua 10 juta token karunia dilepaskan, tidak jelas bagaimana kumpulan karunia akan diisi semula. Buku putih menyatakan bahawa ia boleh diisi semula dari aliran token lain dan tidak ada duit syiling baru yang akan dikeluarkan. Kita boleh menganggap bahawa token pemberian akan datang dari bayaran yang dikumpulkan oleh platform Viberate.

Pasukan Viberate

Viberate dimulakan pada tahun 2016 dan berasal dari kejayaan laman web Topdeejays.com yang dimulakan pada tahun 2013. Viberate 1.0 bukanlah projek blockchain, tetapi tidak lama selepas penciptaan Viberate, para pengasas melihat faedah meletakkan projek ini pada blockchain dan begitu mengupah pembangun untuk melakukan perkara itu. Viberate 2.0 dilancarkan beberapa bulan kemudian.

Pengasas Viberate adalah tiga rakan Slovenia yang meminati muzik. Tidak ada yang memiliki latar belakang blockchain, tetapi mereka semua memiliki pengalaman luas dalam industri muzik.

Matej Gregorcic adalah CEO Viberate dan salah satu daripada tiga pengasasnya. Dia juga mengasaskan platform perdagangan blockchain Eligma. Dia memulakan perniagaannya ketika memulakan agensi pemasaran sebagai remaja. Agensi itu akhirnya berkembang menjadi agensi pemasaran terbesar di Slovenia.

Pengasas bersama kedua dan COO Viberate adalah Vasja Veber, yang telah lebih 10 tahun dalam industri muzik. Dia juga pengurus pengasas bersama ketiga dan duta untuk platform Viberate, Uroš Umek. Juga dikenali sebagai DJ Umek, dia dikreditkan dengan memulakan kancah muzik tekno Slovenia.

Pasukan Pengasas Viberate

Pasukan pengasas Viberate

Bahagian teknikal projek ini dikendalikan oleh pemaju Slovenia Bostjan Zakelj, Rok Bavec, dan Rok Babic.

Terdapat projek blockchain lain dalam industri muzik, tetapi platform Viberate unik dalam mewujudkan hubungan antara semua bidang industri. Terdapat juga Ceek VR, tetapi ingin memberikan siaran muzik realiti maya kepada peminat. Kemudian ada Soundcoin dan Musicoin, tetapi kedua-duanya tertumpu pada pembayaran royalti untuk artis.

Komuniti Viberate

Perkara lain yang sangat penting bagi projek untuk berkembang ialah terdapat komuniti yang kuat dan bersemangat di belakangnya. Ini terutama berlaku pada Viberate kerana seluruh ekosistemnya dibina di sekitar pengguna yang mengirimkan data untuk token VIB.

Oleh itu, saya memutuskan untuk melihat sejauh mana komuniti Viberate.

Pertama, mereka mempunyai pegawai Akaun Twitter yang mempunyai lebih daripada 32k pengikut. Mereka nampaknya cukup aktif di sana dan terus mengemas kini masyarakat dengan pengumuman terbaru untuk keluar dari projek ini.

Mereka juga mempunyai Saluran Telegram dengan lebih daripada 4k ahli. Saya menyelam ke dalamnya untuk melihat apa yang sedang berlaku di sana. Walaupun para pentadbir cukup responsif dan ramah kepada pengguna, tidak banyak perbincangan masyarakat yang berlaku. Bukan ekosistem yang ideal untuk mendorong penggunaan.

Telegram Viberate

Aktiviti Telegram Terhad

Bagi mereka yang masih menggunakan Facebook, Viberate mempunyai lebih dari 100k suka di halaman rasmi mereka. Walau bagaimanapun, ini tidak dikemas kini seperti akaun Twitter mereka. Akhirnya, terdapat juga a reddit subreddit untuk Viberate tetapi ini juga agak sunyi dengan tidak banyak minat masyarakat terhadap siaran tersebut.

Berdasarkan semata-mata minat masyarakat terhadap projek tersebut di saluran sosial mereka, nampaknya Viberate perlu melakukan pekerjaan yang lebih baik untuk menyebarkan kesedaran. Perlu ada penekanan yang lebih besar pada manfaat menyumbangkan data dan menggunakan pasar acara mereka.

Token VIB

Viberate mengadakan ICO sejurus selepas berhijrah ke blockchain, mengumpulkan $ 12 juta dalam satu hari (5 September 2017) kerana mereka menjual 120 juta token VIB pada harga $ 0.10 setiap satu. Harga token hampir tiga kali ganda pada hari pelepasan, tetapi turun dengan cepat dan diperdagangkan antara $ 0.15 dan $ 0.20 selama beberapa bulan akan datang.

Setelah turun hampir ke harga ICO pada bulan Disember token terjejas di pasaran bull cryptocurrency Disember 2017 / Januari 2018. Ia mencapai paras tertinggi sepanjang masa pada $ 0.718929 pada 4 Januari 2018, dan setelah menghabiskan kira-kira seminggu di dan dekat tahap itu memulakan penurunan panjang yang akan berlaku sepanjang baki tahun 2018.

Menjelang Jun 2018, token tersebut diperdagangkan di bawah harga ICO, dan ia terus menurun sehingga mencecah paras rendah $ 0.020143 pada 14 Disember 2018. Token itu melambung rendah dari tahap rendah tetapi kekal di bawah tahap $ 0.03 hingga Mac 2019. Sebulan kemudian ia mendahului tahap $ 0.04 dan pada Mei 2019, ia berada di atas tahap $ 0.05. Ia tidak bergerak jauh di atas itu, dan masih tinggal hampir 50% dari harga ICOnya.

Binance VIB

Daftar di Binance dan Beli Token VIB

Sekiranya anda ingin mendapatkan beberapa token VIB, anda boleh mendapatkannya di Binance, atau Bittrex, atau UpBit. Mereka juga boleh didapati dari OKEx. Walaupun terdapat pilihan ini, hampir 80% jumlah dagangan diperdagangkan di Binance di pasaran BTC dan BNB mereka.

Ini membuka jumlah dan kecairan hingga risiko “pertukaran utama”. Sekiranya VIB pernah dihapus dengan alasan apa pun, ada risiko kecairan token akan runtuh. Walau bagaimanapun, pada masa ini terdapat jumlah buku yang berpatutan dan tidak ada petunjuk mengenai penghapusan.

Sekiranya anda telah membeli token VIB atau memperolehnya melalui sumbangan, anda pasti ingin menyimpannya di lokasi yang selamat. VIB adalah token ERC20 yang bermaksud bahawa anda mempunyai pilihan dompet yang cukup baik untuk digunakan. Pilihan paling selamat adalah seperti Ledger Nano walaupun anda juga boleh menggunakan MyEtherWallet / MyCrypto.

Kesimpulannya

Apa yang Viberate lakukan adalah sangat menjangkau dan bercita-cita tinggi. Industri muzik sangat besar, seperti yang dibuktikan oleh fakta bahawa Viberate kini mempunyai lebih dari 460,000 artis, lebih dari 500,000 acara, dan melebihi 100,000 tempat di pangkalan data mereka.

Syarikat ini juga mempunyai kelebihan penggerak pertama dalam bidangnya dan merupakan satu-satunya projek blockchain yang menyasarkan seluruh industri muzik langsung. Itu bagus tapi boleh juga melawan Viberate jika mereka melebih-lebihkan diri dengan mengejar terlalu banyak subsektor industri.

Sejauh ini, dengan mengesampingkan penurunan harga token VIB, projek itu nampaknya terus berkembang dan berjaya. Apa yang benar-benar diperlukan dari pihak pengguna pada ketika ini adalah penambahan broker tiket yang terdesentralisasi. Itu akan mendorong projek ini ke hadapan dan mempunyai lebih banyak ketelusan dalam proses tiket pasti akan memberi manfaat kepada peminat.

Satu positif terakhir mengenai projek ini adalah bahawa ia didorong bukan oleh wang, tetapi oleh semangat pengasas. Ini adalah kumpulan yang sangat menggemari muzik dan mencari kaedah untuk meningkatkan muzik langsung untuk semua orang yang terlibat dalam ekosistem, dari peminat hingga pemuzik hingga penganjur dan tempat.

Sekiranya anda ingin mengikuti berita terkini dari pasukan Viberate maka anda boleh mengikuti berita mereka blog rasmi.

Gambar Pilihan melalui Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me