Ulasan Zcoin: Protokol Sigma, Transaksi Swasta & Banyak Lagi

Dalam tinjauan Zcoin ini, kita akan melihat satu lagi duit syiling anonimiti yang menarik yang melancarkan perkembangan baru-baru ini.

ZCoin adalah salah satu koin privasi utama yang berusaha untuk membuat transaksi tanpa nama, fungibility dan desentralisasi perlombongan dengan cara yang unik dan berskala.

Pada asalnya protokol Zerocoin dikembangkan untuk menjadi perpanjangan Bitcoin, tetapi ketika tidak diadopsi oleh masyarakat, ia dilancarkan sebagai duit syiling dan blockchain sendiri.

Dengan ZCoin anda boleh berbelanja tanpa sejarah transaksi atau pautan ke identiti anda. Ini adalah peningkatan dramatik terhadap privasi berbanding Bitcoin, di mana alamat dibuat secara telus untuk memerangi masalah perbelanjaan berganda.

Zcoin dan Protokol Zerocoin

Protokol ZCoin

Imej melalui Wikipedia

Idea untuk protokol Zerocoin datang dari profesor Johns Hopkins Matthew D Green dan dua pelajar siswazahnya – Ian Miers dan Christina Garman. Walaupun ia dicadangkan sebagai peningkatan untuk Bitcoin, ia tidak pernah mendapat kata sepakat, dan pada bulan September 2016 Poramin Insom mengeluarkan blockchain dan cryptocurrency menggunakan idea protokol Zerocoin.

Zcoin tidak berkaitan dengan cryptocurrency lain yang menggunakan Protokol Zerocash. Walaupun Zerocash adalah pengembangan dari protokol lama Zcoin Zerocoin, pelaksanaannya masing-masing bukan garpu sederhana antara satu sama lain, tetapi bergantung pada andaian kriptografi yang berbeza dengan pelbagai pertukaran

Oleh kerana ia dikembangkan sebagai peningkatan Bitcoin, menghantar ZCoin berfungsi sama seperti Bitcoin dan urus niaga direkodkan dalam lejar umum. Walau bagaimanapun, protokol Zerocoin menggunakan pencetakan untuk menjadikan transaksi ini tidak dikenali. Pada dasarnya, ZCoin menghendaki anda meminum Zerocoin sebelum anda dapat berbelanja.

Zerocoin baru ini tidak mempunyai sejarah transaksi, dan kerana terdapat banyak pengguna yang mencetak duit syiling pada masa yang sama, mustahil untuk mengesan syiling yang baru dicetak kepada pengguna tertentu. Ia disamakan dengan jenis pencucian wang, di mana duit syiling lama musnah, dan syiling yang baru dicetak tidak dapat dilacak.

Protokol Sigma

Protokol Sigma dilaksanakan pada bulan Julai 2019 dan menggantikan Protokol Zerocoin.

Zcoin adalah pelaksanaan penuh pertama Protokol Sigma, yang membolehkan pengguna mempunyai privasi lengkap melalui bukti kriptografi tanpa pengetahuan. Salah satu faedah utama protokol Sigma adalah bahawa ia telah menghilangkan keperluan untuk penyediaan yang dipercayai.

Penyediaan yang dipercayai adalah sesuatu yang harus bergantung pada cryptocurrency lain seperti ZCash melalui “Upacara” mereka. Ini juga menjadi salah satu pertikaian utama untuk keselamatan blockchain ZCash. Anda harus benar-benar percaya bahawa penyediaan telah dilakukan dengan betul untuk mempercayainya.

Dengan membuang persediaan yang dipercayai ini, protokol Sigma meletakkan Zcoin pada kelebihan yang unik.

Protokol Sigma adalah pendahulu kepada protokol privasi generasi berikutnya Lelantus yang dikembangkan oleh kriptografer ZCoin Aram Jivanyan yang akan terus membangun Sigma dan memperluas fungsi dan privasinya dengan menghilangkan keperluan untuk denominasi tetap dalam mencetak dan membelanjakan.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai Sigma Protocol di sini.

Bukti Pengetahuan Sifar

Zerocoin menggunakan sesuatu yang dikenali sebagai Bukti Pengetahuan Sifar untuk membantu mengekalkan kerahsiaan. Kriptografi mendefinisikan bukti pengetahuan sifar sebagai kaedah untuk satu pihak membuktikan kepada pihak lain bahawa mereka tahu apa nilai x tanpa perlu berkongsi maklumat tambahan selain daripada fakta bahawa mereka tahu apa nilai x.

Salah satu cara mudah untuk menunjukkan definisi ini adalah dengan membuktikan kepada rakan bahawa anda mengetahui kata laluan Gmail anda tanpa memberitahu mereka apa itu dengan log masuk ke akaun Gmail anda. Ini akan membuktikan bahawa anda mengetahui apa itu kata laluan Gmail, tanpa memberikan maklumat tambahan.

Privasi ZeroCoin vs Bitcoin

Sumber Gambar: Blog Zcoin

Bukti pengetahuan sifar berfungsi untuk ZCoin dalam menunjukkan bukti bahawa anda memiliki Zcoin yang anda kirim, tanpa memberitahu siapa pun tentang sumber ZCoin tersebut.

Bagaimana Zerocoin Mencapai Tanpa Nama

Apabila Zerocoin dicincang, ia akan merosakkan ZCoin dalam prosesnya. Apabila ini berlaku, protokol Zerocoin menghasilkan nombor siri rawak “R” dan nombor rahsia “s”. R dan s yang dihasilkan secara rawak ini kemudian digunakan dalam fungsi kriptografi untuk menghasilkan nilai “V”, yang menjadi komitmen Anda.

Nilai V diposkan ke blockchain untuk mengelakkannya berubah pada masa akan datang. Nilai V ini dapat dilihat secara terbuka, seperti semua nilai V lain yang dibuat oleh orang yang sedang mencetak.

Sekarang untuk menghabiskan Zerocoin R, bukti pengetahuan sifar diberikan yang menunjukkan nilai R anda sepadan dengan nilai awam V. Bukti pengetahuan sifar ini hanya menunjukkan bahawa terdapat beberapa V yang sesuai dengan R anda, tetapi tidak menunjukkan yang mana. Ini membolehkan Zerocoin dihabiskan tanpa ada yang dapat menentukan asal usulnya.

Untuk mengelakkan perbelanjaan Zerocoin berganda, Znodes mengesahkan bahawa bukti pengetahuan sifar itu sah dan Zerocoin R tidak dibelanjakan sebelumnya.

Perlombongan ZCoin

Zcoin mula menggunakan algoritma Lyra2z untuk bukti kerja, tetapi baru-baru ini berpindah ke algoritma Merkle Tree Proof of Work (MTP) untuk mengatasi beberapa masalah.

Privasi Zcoin vs Bitcoin

MTP Berbanding dengan Algoritma Lain. Sumber Gambar: Youtube

MTP dikenal sebagai algoritma hard memory dan mempunyai beberapa faedah, salah satunya adalah pencegahan pengembangan cip ASIC yang boleh menyebabkan sentralisasi perlombongan. Ia juga membantu mencegah jangkitan komputer dan menjadikannya sebahagian daripada botnet perlombongan. Pengasas ZCoin mempunyai perkara berikut:

Konsep asasnya adalah bahawa ia harus menetapkan harga / kos yang sama untuk satu unit pengiraan di semua platform yang bermaksud bahawa tidak ada satu peranti yang harus mendapat kelebihan yang signifikan berbanding yang lain untuk harga yang sama sehingga mempromosikan pengkomputeran egaliter

Oleh itu, tujuannya adalah untuk memastikan ZCoin dapat dilaksanakan untuk perlombongan CPU sebagai cara untuk mendesentralisasi keselamatan rangkaian. MTP yang digunakan oleh ZCoin juga dibuat kurang intensif memori daripada versi sebelumnya, dan kurang rentan terhadap serangan DOS. Yang mengatakan, pasukan ZCoin tidak menentang perlombongan GPU, tetapi dengan perlombongan CPU MTP tetap kompetitif walaupun perlombongan GPU juga digunakan.

Sekiranya anda mahukan lebih banyak maklumat, anda boleh membaca panduan lengkap kami mengenai perlombongan ZCoin.

Ganjaran Pengasas

The Founder’s Reward dilaksanakan untuk membiayai pengembangan ZCoin, dan ia menyatakan bahawa selama empat tahun pertama, 14% ZCoin yang dilombong akan masuk ke kolam Founder’s Reward. 14% itu akan dibahagikan seperti berikut:

  • Pasukan ZCoin mendapat 6%
  • Pelabur Benih mendapat 6%
  • ZCoin Founder Poramin Insom mendapat 2%

Setelah empat tahun pertama berlalu (pada bulan September 2020) ganjaran blok akan dikembalikan sepenuhnya kepada pelombong dan Znodes.

Znod

Znode mirip dengan node induk kerana mereka adalah komputer di rangkaian ZCoin yang menjalankan salinan blockchain penuh, dan berusaha untuk memproses transaksi. Znodes diberi insentif dengan menerima 30% ZCoin baru dicetak, kini 7.5 per blok.

Mereka yang menjalankan Znodes diharuskan mempertaruhkan 1.000 ZCoin, sebagai cara untuk membuktikan bahawa mereka dilaburkan dalam rangkaian ZCoin. Taruhannya adalah insentif untuk menjaga jaringan berjalan dengan jujur ​​dan dengan waktu operasi yang konsisten.

ZNode Sebelum / Selepas

Sebelum & Selepas ZNodes di ZCoin

Pada 30 Ogos 2019, kadar pengembalian untuk menjalankan Znode kira-kira 15.8% berdasarkan data dari Masternodes.online. Ia menganggarkan bahawa nod akan menerima ganjaran setiap 17 hari 7 jam 50 minit.

Dengan harga XZC pada masa ini $ 5.82 pendapatan bulanan untuk menjalankan Znode kira-kira $ 75. Ini berdasarkan 4,990 nod induk aktif. Sekiranya bilangan nod utama meningkat, pembayaran akan menurun dan sebaliknya.

Bekalan dan Kemampanan Syiling

Oleh kerana ZCoin didasarkan pada Bitcoin, terdapat 21 juta syiling yang pada mulanya dimaksudkan untuk dibuat, namun, bug dalam kod itu menyebabkan penciptaan 388,450 syiling tambahan. Bug itu telah diperbaiki dan bekalan maksimum ZCoin kini ditetapkan sekitar 21.4 juta. Sehingga Ogos 2019, bekalan ZCoin yang beredar adalah 8,261,093 XZC.

Seperti Bitcoin, ZCoin bermula dengan masa ganjaran blok selama 10 minit, namun, ia dikurangkan menjadi 5 minit pada bulan Jun 2018. Pada masa ini, terdapat 25 syiling yang diberikan setiap blok. Anugerah ini akan berkurang kira-kira setiap 4 tahun sehingga semua ZCoin telah dicetak. Setelah semua duit syiling ditambang, pelombong akan terus diberi ganjaran melalui bayaran transaksi.

Pasukan Zcoin

Walaupun Matthew Green pada mulanya muncul dengan idea untuk ZCoin, pelaksanaannya adalah pekerjaan Insamin Poramin. Pada masa itu dia bekerja di bawah Matthew Green di Johns Hopkins, yang menjalin hubungan mentor yang sempurna.

Sebelum mengembangkan ZCoin, Poramin mengembangkan Vertcoin, tetapi dia bergerak untuk mengerjakan ZCoin kerana dia melihat keperluan untuk melakukan transaksi tanpa nama di ruang cryptocurrency. Dia merancang untuk akhirnya kembali ke pengembangan Vertcoin, tetapi sepenuhnya fokus pada ZCoin buat masa ini.

Privasi Zcoin vs Bitcoin

Dari Kiri: Poramin Insom (Pengasas), Peter Shugalev (Lead Dev), Tadhg Riordan (Solidity Dev), Snguyen (Dev)

Pembangun utama ZCoin adalah Peter Shugalev, seorang arkitek perisian dan pengaturcara yang membawa pengalaman lebih dari 15 tahun untuk projek ZCoin. Berpusat di Moscow, dia memiliki ijazah Sarjana dari Moscow State University dalam Sains Komputer dan Matematik dan bahkan telah mencipta bahasa pengaturcaraannya sendiri yang digunakan dalam sistem pengesanan pencerobohan berdasarkan tanda tangan.

Dari segi perniagaan, COO ZCoin adalah Reuben Yap, peguam korporat selama 10 tahun, yang bergabung dengan ZCoin pada Oktober 2016 dan telah berperan penting dalam membentuk visi dan hala tuju projek ZCoin.

Dia sangat mahir dalam protokol privasi blockchain dan menghabiskan banyak masa untuk melancong dan membicarakannya dengan cara yang mudah dan mudah difahami. Dia telah lama menjadi penyokong privasi dan sebelumnya menjadi pengasas salah satu perkhidmatan VPN teratas di Asia Tenggara (bolehvpn.com).

Token XZC

Token XZC bermula dengan kuat, dibuka pada bulan Oktober 2016 dengan harga di atas $ 0.90 setiap satu. Dalam seminggu, ia diperdagangkan di atas $ 5, dan pada akhir minggu kedua, ia telah meningkat ke $ 8. Walau bagaimanapun, tahap ini tidak dapat bertahan, dan pada bulan November ia merosot ke bawah untuk diperdagangkan di bawah $ 1.

Ia terus merosot sepanjang baki 2016, walaupun terdapat banyak turun naik, dan harganya cenderung berubah sebanyak 30-50% dalam beberapa hari.

Ketika 2017 bermula, XZC telah kembali naik di atas tahap $ 1 dan tidak lama lagi, ia juga kembali naik di atas $ 2. Ia terus meningkat dan Jun / Julai 2017 menyaksikannya diperdagangkan dalam julat $ 10- $ 20. Terdapat penurunan di bawah $ 7 pada bulan Ogos, tetapi XZC segera pulih, diperdagangkan dari $ 10- $ 15 sepanjang musim luruh 2017.

Prestasi Harga XZC

Prestasi Harga XZC. Imej melalui CMC

Harga benar-benar mulai naik pada bulan November 2017 dan seperti kebanyakan cryptocurrency, ZCoin menyaksikan kenaikan harga pada bulan Disember 2017, mencecah paras tertinggi $ 169,99 pada 26 Disember 2017. Sejak itu harganya telah menurun sedikit, dan dengan pengecualian melantun pada bulan April 2018 terus menurun lebih rendah.

Sehingga Ogos 2019, satu ZCoin (XZC) bernilai $ 5.83, dengan harga bergerak lebih rendah untuk sebahagian besar tahun 2018, dengan harga terendah $ 4.21 pada bulan Disember. Harga pulih pada awal 2019 dan pada bulan Jun didagangkan hampir $ 15. Ia menghabiskan bulan Jun dan sebahagian besar bulan Julai dalam perdagangan antara $ 10 hingga $ 13 tetapi kemudian berundur bersama dengan pasaran crypto yang lebih luas.

Membeli & Menyimpan XZC

Jumlah dagangan terbesar untuk ZCoin (XZC) boleh didapati di MXC, walaupun terdapat juga jumlah dagangan yang bagus di platform CoinEx. CHAOEX juga mempunyai jumlah yang banyak, dan di luar itu, anda boleh mendapatkan XZC di Binance, DigiFinex, Huobi Global dan sejumlah pertukaran lain yang lebih kecil.

Dari segi jumlah, ia dibahagikan dengan baik di bursa walaupun lebih dari 80% tertumpu di bahagian atas 3. Terdapat kecairan yang layak walaupun dengan buku pesanan sihat yang cukup mendalam. Ini bermaksud pelaksanaan yang mudah untuk pesanan blok besar.

Binance XZC

Daftar di Binance dan Beli Token XZC

Projek ZCoin memang mempunyai pegawai dompet GUI desktop, yang mungkin merupakan pilihan terbaik kerana mempunyai fungsi pudina dan perbelanjaan terbina dalam. Terdapat juga dompet cahaya Electrum.

Bagi mereka yang lebih suka dompet mudah alih, ada beberapa pilihan termasuk Trust Wallet, Coinomi, Edge Wallet, Cobo Wallet dan sejumlah yang lain.

Plus, pembangun ZCoin sedang mengerjakan dompet mudah alih asli yang dijangka akan dikeluarkan pada akhir tahun 2019. Kedua-dua dompet perkakasan yang popular, Ledger dan Trezor, juga menyokong XZC.

Pembangunan ZCoin & Peta Jalan

Sesuatu yang kadang-kadang saya suka lakukan untuk menentukan kemajuan pembangunan projek adalah dengan melihat ke repositori GitHub mereka. Dengan memerhatikan berapa banyak kod yang didorong, seseorang dapat memperoleh idea yang baik tentang apa yang sedang dilakukan.

Oleh itu, saya memutuskan untuk memasuki Zcoin rasmi GitHub. Berikut adalah kod yang dibuat untuk tiga repos paling aktif di GitHub mereka. Ini adalah jumlah komitmen yang dilakukan pada tahun lalu.

ZCoin GitHub

Berkomitmen untuk memilih repos selama 12 bulan yang lalu

Seperti yang anda lihat, mereka cukup aktif dengan aliran komit biasa. Terdapat juga 66 repositori lain dengan tahap aktiviti yang berbeza-beza.

Tahap pembangunan ini lebih banyak daripada yang kita lihat pada projek lain pada tahap yang sama. Sebenarnya, jika kita membandingkan Zcoin dengan projek lain berdasarkan jumlah komitmen, ia masuk pada nombor 52.

Ini tentu masuk akal memandangkan terdapat beberapa kemas kini yang baru-baru ini dilakukan oleh pembangun Zcoin. Yang utama di antaranya adalah protokol Sigma yang akhirnya habis.

Terdapat juga beberapa kemas kini yang sangat menarik yang dirancang dalam peta jalan mereka. Berikut adalah beberapa kemas kini paling terkenal yang masih dirancang untuk 2019.

  • Baik pulih antara muka pengguna: Dompet GUI baru sedang dalam perjalanan yang akan berdasarkan pada Vue.js.
  • RAP: Privasi Alamat Penerima: Ini akan membolehkan pengguna berkongsi satu alamat awam statik yang akan mengalihkan transaksi ke alamat baru. Ini akan menjaga privasi dan belum digunakan oleh koin privasi lain.
  • Komunikasi Node Disulitkan: Komunikasi nod yang dienkripsi ini akan membolehkan trafik Zcoin tahan penapisan.
  • Rombakan MTP: Mereka akan meningkatkan MTP untuk memajukan ciri tahan ASIC
  • Dompet Mudah Alih Asli: Pelancaran dompet mudah alih yang akan mendapat sokongan privasi sepenuhnya

Kemudian, menuju tahun 2020 kita dapat melihat untuk melihat penyelidikan mengenai penskalaan, tadbir urus dan algoritma tahan kuantum. Sekiranya anda ingin mengikuti perkembangannya, anda boleh terus menerus mengikuti perkembangannya blog rasmi.

Kesimpulannya

ZCoin melihat beberapa kelebihan daripada memiliki kod berdasarkan kod teras Bitcoin. Ini memudahkan projek melaksanakan perubahan yang dilakukan oleh Bitcoin. Dan faktor anonimiti tentunya menjadi masalah besar, terutama di negara-negara seperti China, di mana privasi sukar dicapai.

Ketika negara-negara Barat mula mengatur cryptocurrency, ada kemungkinan besar privasi menjadi semakin penting di seluruh Eropah dan di A.S..

Walaupun ada yang mengadu tentang Ganjaran Pengasas dimasukkan ke dalam ZCoin, ada cryptocurrency lain di luar sana yang telah menerapkan ciri serupa.

Lagipun, pasukan pembangunan memerlukan dana sekiranya mereka terus bekerja di ZCoin, dan Insom sendiri mengakui bahawa alasan dia terpaksa berhenti bekerja di Vertcoin adalah kerana kekurangan dana. Bagaimanapun, hanya ada satu tahun lagi sehingga ganjaran Pengasas selesai, dan saya bertaruh lima tahun dari sekarang tidak seorang pun akan mengingati penghargaan Pengasas.

Pengasas dan pemaju utama yang berdedikasi, digabungkan dengan dana untuk pembangunan, dan peta jalan yang kukuh menjadikan masa depan ZCoin kelihatan cerah.

Imej Pilihan melalui Zcoin & Fotolia

Penafian: Ini adalah pendapat penulis dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan. Pembaca harus membuat kajian sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me