VeChain: Penyelesaian Blockchain untuk Palsu dan Palsu?

Sekiranya anda tinggal di bahagian dunia yang maju, anda mungkin tidak menyedari bahawa alkohol palsu adalah masalah serius dan berpotensi mematikan yang sering berlaku di seluruh dunia. Biasanya apa yang berlaku adalah organisasi jenayah akan membuat produk yang kelihatan sama dengan jenama alkohol terkenal.

Kemudian, mereka akan mengisi botol dengan alkohol bijirin murah atau bahan berbahaya yang berpotensi lain seperti “etilena glikol, yang merupakan antibeku, metanol, yang dapat menyebabkan kebutaan, dan alkohol isopropil.”

Produk-produk ini kemudiannya dijual di bahagian dunia yang mempunyai mekanisme pengesanan rantaian bekalan yang lemah atau tidak konsisten. Atau di mana pengawasan kerajaan terhadap produk-produk ini tidak mencukupi.

Potensi keuntungan alkohol palsu sangat luar biasa. Ini kerana kos menghasilkannya tidak ada artinya, dan kerana barang palsu akan merampas jenama terkenal, tidak diperlukan perbelanjaan untuk pemasaran atau iklan. Hasil akhir ini adalah dua kali ganda.

Pertama, banyak pengguna boleh menjadi sakit atau bahkan mati kerana meminum sejumlah bahan kimia yang tidak selamat. Bercakap dengan Penjaga, Dr. Bernhard Schwartlander dari WHO berkata:

Apabila alkohol palsu dibuat dari bahan berkualiti rendah atau bahan kimia industri toksik, memakannya boleh menyebabkan penyakit akut yang serius atau lebih buruk dalam jangka pendek, dan berpotensi menjadi pelbagai masalah kesihatan jangka menengah dan jangka panjang.

Kedua, kepercayaan pengguna terhadap jenama boleh merosot kerana mereka tidak mempunyai cara untuk mengetahui produk mana yang ada di rak dan yang palsu. Kerosakan jenama ini sukar untuk diukur.

Memerangi Pemalsuan

Beberapa penyelesaian telah dicadangkan untuk ini, seperti memasukkan kod QR pada botol. Oleh itu, mengimbas kod harus menunjukkan pengguna dengan baik laman web yang menunjukkan keaslian produk.

Namun, kerana sistem ini cukup baru dan mudah dipalsukan, tidak banyak masalah bagi pengeluar produk palsu untuk mencetak kod QR yang memaut ke laman web palsu yang mendakwa produk tersebut sah.

Sudah jelas bahawa penyelesaian alternatif diperlukan. Ini berlaku tidak hanya untuk alkohol, tetapi sejumlah barang yang dapat menjadi pemalsuan, penyimpanan yang tidak betul, atau sejumlah masalah yang berleluasa di berbagai belahan dunia.

VeChain Menawarkan Penyelesaian Blockchain

Rantai Bekalan di VEChain Blockchain

Rantai Bekalan di Blockchain – Imej melalui Fotolia

VeChain, sebuah syarikat yang berpangkalan di Singapura yang menjalankan yayasan VeChain telah mencipta penyelesaiannya sendiri untuk masalah ini dengan menggunakan kekuatan teknologi blockchain dalam rantaian bekalan. Tujuannya adalah menggunakan blockchain untuk mengesan produk pada setiap langkah proses pengeluaran dan penjualan. Pada setiap langkah, penghantaran dijejaki di blockchain dan maklumat ini disediakan untuk semua orang.

Contohnya, jika anda ingin membeli sebotol wiski jenama terkenal, pembungkusan botol itu boleh merangkumi maklumat yang akan menghubungkan anda dengan tepat setiap langkah bagaimana botol itu berakhir di tangan anda.

Ia dapat menunjukkan kepada anda di mana ia dibuat dan pada tarikh ia dibotolkan, ia dapat menunjukkan di mana ia pertama kali dihantar seperti gudang. Kemudian dapat menunjukkan kepada anda pemborong mana yang membelinya, dan kemudian siapa pemborong itu menjualnya dan di mana ia disimpan dan berapa lama.

Akhirnya, ia dapat menunjukkan kepada anda dari mana tiba di kedai tempat anda berhasrat untuk membelinya. Bahkan mungkin apabila anda membelinya, maklumat itu juga dapat disimpan di blockchain.

Barang Mewah Sebagai Kes Penggunaan

Berkenaan dengan barang mewah seperti beg tangan atau jam tangan, kemungkinan kitaran hidup lengkap produk dapat dijejaki di blockchain. Seperti ketika pelanggan membelinya, dan kemudian menjualnya atau menjualnya di kedai barang terpakai yang lain. Atau mungkin ketika dijual kepada orang lain bergantung pada bagaimana rantai berfungsi ketika beroperasi sepenuhnya.

Maklumat ini boleh menjadi sangat berharga di bahagian dunia di mana maklumat ini tidak ada.

Oleh kerana maklumat ini dapat disimpan di platform yang bersatu, tidak mungkin penjenayah hanya membuat pangkalan data palsu yang dapat menipu bukan sahaja pengguna tetapi peruncit yang membeli barang.

Teknologi VeChain

VeChain direka untuk beroperasi di Ethereum dan ia dikuasakan oleh tokennya sendiri yang disebut VET (atau VEN, lebih banyak lagi kemudian).

Token yang ada di pasaran sekarang, VEN (diberi jenama yang akan datang) kini diperdagangkan dengan harga di bawah lima dolar setiap satu. Mereka berniaga cukup lama dengan harga sekitar $ 0.50 setiap satu. Tetapi pada akhir bulan Disember, harga melambung ke paras tertinggi sepanjang masa iaitu $ 6.80.

Berikutan kemerosotan baru-baru ini, token kini diperdagangkan pada $ 4.50. Sekarang ini terdapat sejumlah 277 juta token yang beredar. VeChain boleh dibeli di sejumlah bursa termasuk Binance, BitMart dan Huobi.

Setelah anda memiliki VeChain, anda perlu memastikan bahawa anda menyimpannya dalam simpanan yang selamat. Tidak bijaksana untuk menyimpan token anda di bursa memandangkan risiko yang timbul dari peretasan dan sejenisnya. Kami telah merangkumi beberapa dompet VeChain terbaik di pasaran.

Penjenamaan Semula Akan Datang

Menurut a jawatan di laman media VeChain rasmi, syarikat itu menjalani pelbagai jenama. Sebahagian daripada jenama tersebut merangkumi penubuhan pasukan yang akan mengawasi organisasi VeChain bukan untung.

Selain itu, mereka yang memiliki sekurang-kurangnya 10,000 token akan berhak mendapat satu undi mengenai isu yang dibentuk oleh yayasan untuk mengundi. Nama rantai ini sekarang diubah menjadi “VeChain Thor Blockchain”, dan token VEN yang ada akan ditukar dengan VET.

Selain itu, sebagai sebahagian daripada penjenamaan semula, token VET tidak akan digunakan sebagai perbelanjaan blockchain. Rantai ini juga beralih ke apa yang mereka sebut sebagai “bukti kewibawaan” sebagai mekanisme konsensus, dan ia akan mempunyai masternodes sebagai sebahagian daripadanya. Dokumen penjenamaan semula itu sendiri cukup panjang untuk menjadi novel pendek, jadi jika anda ingin memeriksa perincian lain, kami mengesyorkan anda melihat halaman penjenamaan semula pada media.

Kesimpulan dan melihat ke hadapan

Oleh itu, VeChain akan menjadi komponen penting dalam logistik dan penjejakan pada masa akan datang?

Sekiranya memainkan kad itu dengan betul, maka VeChain dapat menjadi komponen penting dalam produk mewah, alkohol, makanan, dan kes penggunaan lain di dunia membangun. Ini juga boleh menjadi penting bagi peruncit di negara maju, tetapi kemungkinan tidak diperlukan untuk kawasan di mana logistik maju dan terlacak sudah ada.

Namun, memandangkan keadaan logistik di dunia sekarang ini, sudah tentu terdapat banyak pertumbuhan yang dapat dilihat. Oleh itu, kita dapat melihat jumlah penggunaan yang lebih besar pada tahun-tahun berikutnya. Namun, tidak mungkin VeChain akan melihat penggunaan yang cepat dalam 12 hingga 24 bulan ke depan.

Kemungkinan besar, akan berlangsung sekurang-kurangnya beberapa tahun sehingga sebilangan besar pemain menggunakan rantai ini. Ini, bagaimanapun, tidak menjadi masalah, dan sebenarnya boleh menjadi peluang besar bagi mereka yang terlibat lebih awal.

Sumber Gambar Pilihan: KUcoin

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me